No, tak třeba ve špičkové elektronice už jsou Evropa i USA dávno za Koreou.
A ještě jedna poznámka. Nejde jen o tu produktivitu, ale i o sociální systém, který v "komunistické" Číně prakticky neexistuje. Kdo nemá práci a nemaká tam 12 hodin denně, dře bídu. Makají i děti, to je tam běžné. Kdo nemá děti nebo příbuzné, kteří se o něj ve stáří postarají, prostě chcípne.
Takže nejen vyšší produktivitou, ale i globálním škrtnutím sociálních dávek, důchodů, zrušením odborů a radikální změnou zákonníku práce by jistě taky bylo možné Čínu aspoň dohnat, když už ne předehnat :-). Není to ale bohužel až tak směšné téma. Levné zboží pocházející z otrocké práce kupujeme asi všichni. My, rádoby demokrati.
Sympatie k určité značce ještě Davide neznamená že musí být ta značka opravdu kvalitní a že vydrží o mnoho let nežli to co v sympatii zrovna nemáš :-) Ono to může vyjít ve výsledku klidně i přesně obráceně. Jinak Gogeny, Hyundaie, Sigmatecky apod. srágory, to jsou opravdu šunty které vydrží minimálně. V tom se určitě schodneme :-)
pokud chtějí mít lidé v Evropě lepší životní úroveň nežli Číňani, musí mít vyšší produktivitu. To nikdy nedosáhnou v hromadné/masové produkci. Musejí dělat něco speciálního drahého. Viz příklad Anglie, kde již před lety automobilový průmysl pásové výroby skončil, a dnes je tam McLaren, RolsRoyce atd. Prostě "fajnovosti", vysoká technologická úroveň. Podobně mají problémy v USA, v SRN se drží především výroba těch "lepších" značek.
Ale platí to i v elektronice, stále ty fajnovosti jsou z USA, Evropy či Japonska a přidává se Tchajwan a Korea. A Čína mohutně dohání.
To ale platí obecně, výroba jednoduchých věcí či montovny znamená být za pár let buď na životní úrovni dělníka z Číny nebo krach.
Je pravda, že Číňani kopírují, kdysi Japonci zase dělali vše podle licencí, nic to nemění na tom, že Čína nás během pár (desítek ?) let zjevně i technologicky převálcuje.
Číňani sem vozí svoje (obšlehlé) značky.
Škoda/VW sem nic vozit nebude, to se fakt nevyplatí.
Japonci sem vozí auta protože jsou japonské.
A korejci už tu taky mají fabriky, aby to měli levnější a nemuseli to vozit, Kia, Hyundai...
...když se vyplatí vozit po světě auta z Japonska či Koreje, (ne vše je montováno v Evropě). A hlavně, oni už se Číňani snaží sem nějaká auta vozit. Osobně bych řekl, že jsou s těmi auty tam, kde byli Japonci koncem 60. let a Korejci koncem 80. let. Pamatuju na první Toyoty či Daewo z Tuzexu, tenkrát opravdu nic moc. Tipnul bych, že do 5-10 let bude Evropa zaplavena kvalitními auty z Číny.
LG a Sharp bych nevěřil v tomto zas tak moc, Panasonic v pohodě, snad. 2006 je ale jiná doba, co bylo tehdy, není v 2010 nebo 2011. Tato "logika" že 2006 drží doteď, už dnes nefunguje a přestává fungovat i logika značek, jede to z jedněch výrobních linek.
v Číně má fabriku pro Čínu, to by se nikdy nevyplatilo sem vozit, je to dělané pro tamní podmínky, palivo, technické normy.
V Rusku má taky fabriku, pro Rusko, i na Ukrajině, viz Čína.
V Sarajevu má taky fabriku, pro Balkán.
U nás a v západní Evropě jsou Škodovky od nás a z Bratislavy.
Abych mohl tvrdit, že nové televizory vydrží min.10 let, nabízel jsem pouze osvědčené světové značky (Panasonic nejvíce, dále pak Philips, LG a Sharp) Samsungům jsem se vyhýbal - nemám tuto značku v oblibě a značky typu GoGen, Hyundai atd.jsem raději nenabízel vůbec - těm nevěřím tuplem. Reklamace zatím nulová a to jsem nové ploché televizory prodával již v roce 2006.
stále se zkracuje doba morální životnosti. Dva roky je stále málo, ale myslíte, že budou lidé držet současné TV/elektroniku 10 let ? K čemu pak zbytečně "spolehlivé" TV/elektroniku, stačí aby byly konstruované/vyrobené s fyzickou životností 10 let.
Jak často musíte obměnit třeba PC nebo monitor k PC, určitě Vám 10 let nevydrží. Fyzicky vydrží, ale software už nebere.
To je fakt - tenkrát mnou nejvíce prodávané modely TechniSat Digipal T2 a Comag SL45T (bezvadný tuner Thomson) - to byly šlágry, které stále bezvadně fungují. Pak se sem přes Tesco atd."nasralo" hromadu neznámých dovozů z Číny a kvalita šlo do kytek a občas to nevydrží ani záruční dva roky. Naštěstí se dnes externí DVB-T boxy už téměř vůbec neprodávají a lidé pořizují rovnou ploché televizory, které vydrží min.10 let.
Fabia musí jezdit aspoň po dobu záruky, ale ten spotřebně-elektronický šrot, který se dnes prodává za ty nízké ceny, často nezvládne ani ty 2 roky. Takže kouzlo bude asi v něčem jiném...
Ještě nedávno (tři roky tomu nazad) jsem měl před obchodem frontu lidí kupující DVB-T set-top-boxy, kde cena začínala na 18 stovkách!! Ceny spadly neskutečně dolů, LED od Samsungu (32") dnes koupíte za 10.990,- a ještě před 15ti měsíci stála přes dvacet tisíc!! Jó, kdyby se takto snižovalo všechno, např.nová Fábie by v tomto "elektronickém" tempu dnes mohla stát do sto tisíc :-)
Cože ??? 2 litry ??? To si ji můžou naložit. Kdyby stála klasických 5 stováků,na nějaké hokus pokusy no budiž,ale vrážet 2 tácy do něčeho,co možná někdy někde...