Když před třiceti lety začínala Nova, tak mi reklama ani moc nevadila. Bylo tam mraky filmů, které jsem neznal a neměl možnost vidět jinak. Touto optikou byla reklama subjektivně méně toxická než dnes.
Dnes je ale úplně jiná doba. Sakra dobře si vybírám na co, kdy a odkud se budu dívat. Doba, kdy jsem byl v osm večer u televize s pytlíkem brambůrků a láhvi coly je už dávno pryč a už se to nikdy nevrátí bez ohledu na to, co si Prima usmyslí. Ale to je její věc.
Jestli mi na tom něco vadí, tak že si Prima diktuje podmínky z pozice síly. Docela by se mi líbilo, kdyby se na podmínku "musíme být v základní nabídce nebo vůbec", podíval úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tenhle požadavek mi připadá nesmyslný. Kdyby tohle nebylo, tak v tom vůbec nevidím problém. Prostě bych dál platil balíček bez Primy.
Na mobilu, kdy reklama se načte první a pak ještě uskakuje a posouvá se s textem, kdy zakrývá 3/4 pidiobrazovky je důvod proč kolikrát stránku zavřu úplně a zkusím to najít jinde nebo se na to rovnou vyprdnu. Když při scrollování článkem už pošesté vyjede zespod displeje reklama, taky mi vře krev. Kdyby vyjela jedna, nebo to byl statický banner mezi textem tak proti tomu nic nemám. Doma jsem nasadil Pi-Hole a hle 20- 35% dotazů směřuje do černé díry. Je to k vzteku když se musím připojit někde, kde takový filtr není.
Je to stejné jako s reklamou na webu: dokud jí bylo málo a moc neobtěžovala, uživatelé neměli potřebu ji řešit. Když ale provozovatelé reklamních systémů začali vymýšlet čím dál větší a otravnější formáty, reklama začala překrývat obsah, blikat, poskakovat, pak dokonce i vydávat zvuky a kdo ví co ještě, motivace reklamě se vyhnout nebo ji omezit do přijatelných mezí přirozeně vzrostla.
V televizi je to stejné. Dokud bylo reklamy snesitelně, málokdo měl potřebu se jí cíleně vyhýbat. Jenže komerční televizní stanice ve své nenažranosti neznají míru. Takže v době, kdy má film začít, začíná spíš reklamní blok, pak jsou sebereklamy, "sponzorské vzkazy" a když máme velké štěstí, film začne jen o pět minut později. Uběhne 20 minut a než se vůbec začalo něco dít, je tu první reklamní blok, který trvá 9 minut. Ať se na mne manažeři televizí nezlobí, ale na tohle fakt nejsem zvědavý - a očividně nejsem sám. (A je mi úplně jedno, jestli "je to ve světě normální".)
Osobně preferuji uložto, Netflix také není úplně špatný… televize podle mě zaspala dobu. Sledovat tříhodinový film čtyři hodiny není ono, navíc dnes nevidím důvod přizpůsobovat svůj čas televizi. Když mám chuť se na něco podívat, tak si to chci pustit tehdy, kdy se mi to hodí. Chápu, že Prima žije z reklamy, ale pro diváka je to ztracený čas.