Ano, v socialistické ČT reklamy opravdu byly. Ale nikdo je necpal doprostřed programů, reklamy byly v samostatných blocích, jejichž vysílací čas byl uveden v každém přehledu pořadů, takže nebyl problém se jim vyhnout. Navíc byly decentní a mnohem inteligentnější a méně uječené, než to dnešní svinstvo. Takže bych byl proto, aby byl přijat zákon, který VŠEM stanicím, pod pohrůžkou tučné pokuty a ztráty licence vkládání reklam do pořadů striktně a bezvýjimečně zakáže.
Reklamy za socialismu byly, řekněmež ... jednoduché. Alespoň nepoužívaly podprahové techniky, maximalizaci zvukového výkonu a jiné chuťovky. Asi nelze očekávat, že by bylo zakázáno (v dohledné době) přerušování pořadů reklamou. Ovšem, na co má divák nárok již nyní, je dodržování vysílacích časů s přijatelnou tolerancí, např. +-30s. Pokud je začátek pořadu inzerován na 20:30, má divák, který si televizi v tu dobu pustí, právo vidět zmíněný pořad, a ne až za 10 minut. Podobně, jako když si v obchodě vezme mouku s cenovkou 15 Kč a tuto cenu také u pokladny zaplatí.
Když v obchodě koupíte mouku, bude stát (třebas..) 23.50 Kč - a na pokladně zaplatíte 24 Kč (pokud nekoupíte nic dalšího).
Začátky a konce pořadů jsou "zaokrouhlovány" do určitých "slotů", zhruba pětiminutových. Přitom se dodržuje nepsané pravidlo, že pořad nesmí reálně začít dříve a může se "protáhnout" (běžné u přímých přenosů). Pro korekce je tedy nutné nechat v programu nějakou "vatu".
Poznámka: kdopak si pamatuje dovádějící koťátka v československé televizi? ;o)
Reálně asi nikomu nebude vadit, pokud v čase začátku pořadu uvidí konec předcházejícího pořadu, ale měla by být znát snaha začít s následujícím co nejdříve. (Tuším, že Nova to řeší usekáváním závěrečných titulků.)
Ovšem když má pořad začínat v nějakém čase, je IMHO dost nestydatost, aby tam byl konec předchozího a pět minut reklam a upoutávek.
Vaše chápání televizního trhu za socialismu versus dnes je tak na úrovni dítěte ze školky. Jinak je tedy štěstí, že se podle těch vašich rádoby-zákonů nikdo řídit nebude, protože nejsme někde v KLDR. Což může být i pro vás bonus, protože máte jedinečnou šanci místo plkání po diskuzích ukázat světu, jak se to má dělat, tj. klidně spusťte svoji TV stanici (ideálně i víc) a reklamy tam ani třeba nemusíte dávat. A všem vytřete zrak, jaký jste machr...
To, že na ČT jsou povoleni sponzoři je jen důsledek toho, že politici, než by dovolili zvednout poplatek, raději povolí sponzoring, jako doplňkový příjem ČT, protože ten může vadit divákům nejméně, nepřerušuje ucelené pořady.
Proč tedy DVBT-2 víc vadí sponzoring na ČT, než objem reklam na komerčních TV, to dost dobře nechápu. Jde mu o divácký zážitek, nebo o peníze pro ČT? ;-)
Vadí mi všeobecně obcházení zákonů. Jak je možné, že je nabídka produktů, služeb...jednou reklama, podruhé "sponzor pořadu", který nespadá pod reklamu, přitom plní stejný účel, stejně jako teleshopping? Jen formou se liší. Jednou se tu ohánějí někteří duchem zákona a v tomto případě to nevadí? Chápu, že vyjmenovat všechny druhy reklamy v zákoně nelze. Potom bychom se třeba dočkaly sdělení, že nám Škoda přeje příjemné sledování a zároveň by šla klasická reklama.
Abyste mohl lépe chápat pravidla sponzoringu v ČT, bylo by vhodné si přečíst jejich znění, třeba na https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/reklama/sponzoring/ a nedat jen na svoje dojmy. Jistě připustíte, že někdy je sponzor uveden jen jako jméno "firmy" a žádný z jeho produktů se doprovodně neobjeví jako reklama, i to Vám vadí?
Pokud se jedná o Pepu Vomáčku, majitele Koloniálu v Horní Dolní, kterého znají jen místní, potom nemám výhrad. Budu mu věřit jeho dobročinnost, protože si k němu moc nových zákazníků nenajde cestu, když ho ani Google nezná. Ten by ale spíš platil reklamu v místním tisku Rudá Vatra vedenou Markét A. Pekarovou. Pamětníku, stále je to placená propagace. I když ji zabalíte do celofánu, pod kterým si přečtete logo, které diváci všeobecně znají. Když někdo nazve bílý kruh černým čtverce a a vsugeruje to i ostatním, stále se v reálu bude jednat o bílý kruh.
Samozřejmě, že je to placená propagace. Ani se tím nikdo netají, spíše naopak.
Citace: "Zákonem vymezené podnikatelské aktivity jsou doplňkovým zdrojem financování České televize, který napomáhá záměru nezvyšovat televizní poplatek, hlavní zdroj jejího financování. Prodej reklamy a sponzoringu podporuje Českou televizi v plnění její povinnosti ve vysílání a výrobě programu."
Čili to není nic nezákonného a politici si nerozzlobí voliče, když jim nezvýší poplatky pro hlavní financování ČT. Což se možná brzy změní.
Že to Vy, DVBT-2, vidíte jinak, to chápu, ale možná byste měl uznat, že to je řešení legální, podle platných zákonů a nejméně rušivé. Zkrátka financování ČT má svá pravidla a Vy s nimi nic neuděláte.
Číst umím, dokonce i s porozuměním. Jde mi od počátku o to, že se klame divák, kterému není servírována ta otravná reklama, ale milí sponzoři programu. Můžete napsat do ČT a PS, že jste vyřešil elegantně zvýšení příjmu a tudíž nebude potřeba zvyšovat poplatky. Stačí povolit více sponzorů pořadů. Bude to win-win. ČT bude mít vyšší příjmy a přitom se nezvýší objem reklamy. Vždyť sponzorování programů je takové milé popřání pěkného diváckého zážitku. Někteří diváci se třeba začnou cítit mnohem lépe, když jim dojde, kolika firmám jde o jejich dobro a ne nákup jejich výrobků, služeb.
Osibně mi ta trocha reklamy či sponsorských sdělení na ČT ani nevadí.
Jednak jí není mnoho a nepřerušuje programy, ale především ji lze také brát jako "informování o produktech" - a tedy to spadá pod povinnost "informovat". (Uznávám, že to je trochu za vlasy přitažené
, ale každopádně pokud by v televizi nesměla být vidět žádná značka, žádný product placement
, nic, tak by to přinejmenším vypadalo nereálně.)
Řádně označený PP není nic proti ničemu, pokud se nepřehání.
Já mám na to názor tento: libovolná věc, služba, etc. co se ukazuje na kanálech ČT mimo autorské dílo i případně v něm (netýká se selfpromotion ČT) je reklama. Což je mimochodem i jiné označení "informace o produktech".
Jenže u nás se samozřejmě musí hledat "třetí cesta", tak se tomu říká sponzorský vzkaz (což není zase nic jiného než jiné označení pro "reklamu").
Jednou se určilo, kde reklama na ČT být smí a kde nesmí. Ale my máme své oblíbené třetí cesty, tak je ve skutečnosti reklama všude a jen se slovíčkaří...
Většinou se komentuje, že Rada ČT jde proti ní, hledá mouchy ve všem a proto bych očekával, že by Rada napadla ČT za nezákonný sponzoring a reklamy dříve, ještě než by si toho diváci všimli.
Pokud někdo opravdu nachytal ČT, že nedodržuje zákony, které reklamy a sponzoring v ČT definují, bylo by dobré uvést přesný vysílací čas a porušený paragraf. Jinak bych spíše toto "fňukání" považoval jen za něčí vymyšlený pocit. Zejména, když Petře napíšeš, že "je ve skutečnosti reklama všude", tak je to bohužel už na úrovni blábolu, bez sebemenšího důkazu. Sice nesleduji třeba ČT1 24 hodin denně, ale uprostřed dramatického pořadu jsem reklamu ještě nezaregistroval. Naopak, někdy neúspěšně hledám, čeho se vlastně řádně označený PP týkal.
Obecně by se ale toto téma, které je naprosto mimo mísu, nemělo strkat do "války Primy s O2".
Tak předně, já sem to téma nestrčil. Ale když už tu je, tak na něj reaguji.
Co není PP a selfpromotion ČT a je na tom logo někoho jiného, je prostě reklama. Tečka. Nějaké slovíčkaření o tom, že je to "sponzorský vzkaz" můj názor nezmění. Nikomu ho nenutím, máte plné právo s ním nesouhlasit. Ale pozor, nesouhlasit, ne potírat, ne znevažovat - "fňukání", "něčí vymyšlený pocit". Jsou na ČT "sponzorské vzkazy"? Jsou.
Na počátku jsem se zapojil do polemiky až po: "DVBT-2 11. 2. 2022 8:13 Komerční stanice vysílají reklamu? Neslýchané. Mně tedy více vadí sponzoři programu na ČT."
Následovalo rezolutní prohlášení: " DVBT-2 Včera 9:32 Vadí mi všeobecně obcházení zákonů. Jak je možné, že je nabídka produktů, služeb...jednou reklama, podruhé "sponzor pořadu", který nespadá pod reklamu, přitom plní stejný účel, stejně jako teleshopping?"
Pokud se obchází zákon, jistě je s ním kritik (DVBT-2/Petr Faistauer) dokonale seznámen a jistě by mu nečinilo obtíž přímo uvádět konkrétní případy, kdy byl v ČT obejit zákon. Jinak je to opravdu jen názor z pocitu a to mi přijde dost málo.
Bohužel je faktem, že i v zákoně se musí dodržovat slovíčkaření a není jedno, když si někdo myslí, že pro reklamu a sponzorství platí stejná pravidla, když to tak není. Ono, když se něco přehání, tak to asi má v druhých vyvolat pocit, že tento názor je více pravdivý. Možná by bylo lepší se smířit s tím, že ne všechno, co na ČT "vypadá" jako reklama, je podle znění zákona reklamou. A tímto s polemikou končím.
Teleshopping je také charakterizován odlišně než klasická reklama, přesto se jedná o nabídku výrobků, služeb...xy, sloužící k propagaci, prodeji. O tom ta debata celou dobu je. Když lejno naparfemuješ, tak stále zůstane hnědkou, byť může být ze zákona zařazeno mezi poživatelné delikatesy.