Inu, síť veřejných knihoven byla také v minulých dvou stoletích vytvářena, aby šířila přístup k vědomostem a vzdělání. A přesto IMHO většina lidí chodí do knihovny pro zábavu, o čemž např. svědčí, že knihovny půjčují (nebo už ne?) i CD s populární hudbou. Ale:
1) Jedna z citovaných studií považuje genealogické studie za zábavu. Já osobně se domnívám, že jde o poměrně dost odbornou záležitost, byť možná v některých zemích velmi populární. Zřejmě to, co je pro jednoho zábava, může být pro jiného sriózní činnost. Např. já také hledám prakticky vždy věci pro zábavu, např. vývojová prostředí pro Javu, specifikace API, informace o vzdálených zemích, ubytování a zájezdy, ...
2) Právě díky mnoha lidem, kteří tecnologii používají pro zábavu a tím lijí peníze do infrastruktury, je pak dostupná i pro seriózní, např. vzdělávací cíle.
Ze své praktické zkušenosti si nemyslím, že je to tak, jak popisují studie.
Například na webových stránkách www.dane24.cz získávají návštěvníci spoustu daňových informací, ale také i článků, které je v podstatě vzdělávají v daňové problematice.
Dostávám v tomto směru krásné e-maily od návštěvníků.
Potenciál takového projektu je obrovský, protože lidé chtějí mít v daních jasno. To také potvrzuje návštěvnost webových stránek.Internet je totiž pro takové šíření vědomostí ideální. Je rychlý a dosáhne až do každé ložnice daňového poplatníka.
Musite to ale brat pres celou populaci. Urcite je hodne lidi, co se o dane zajimaji - at uz proto, aby vyuzili nejakou vyhodu, nebo zjistitli, jetli treba stat (omylem) nepodvadeji atd.
Urcite ale existuje vetsina lidi, co po ziskani vyplatni pasky a akorat mudruji o tom, kolik jim stat zase sebral. A to treba jeste netusi, co za ne musel zamestanavatel navic zaplatit (co na pasce nevidi).
Tim nesnmizuji vyznam vasi ch stranek pro ty ostatni
Já si osobně myslím, že internet je pro koníčkáře a to je většina lidí, někdo kouká na ženský, někdo na auta, někdo na pistole, ale většina si najde svoje. Tímto se učí a potom to může používat i v životě. Ukažte lidem to co je zajímá a začnou užívat internet :-), neučte je blbosti co údajně potřebují, ať si hrají a učí se. Suchá teorie je katastrofa :-)
Přijde mi to zvláštní, ale nikde v článku jsem neobjevil odkaz na samotnou zprávu "vědců". Nebo není on-line dostupná? Aleši, jak a kde jste se k tomu prosím dostal? Nebo jenom špatně vidím?
Ne, tu studii jsem k dispozici skutecne nemel, vychazel jsem z rozhovoru doktora Selwyna s BBC, resp. z textu, ktery pote zverejnili na svem serveru (na ten take vede odkaz v mem clanku).
V tom případě tedy všechna čest. Vzít zprávu z BBC a udělat z ní elaborát dvakrát větší bez dodání dalších zdrojů, to chce hodně novinářského umu.
Problém je samozřejmě v tom, že ten článek pro BBC už byl hodně zjednodušen, aby tomu rozuměli laikové. Pro Lupu se ale takové zjednodušování nehodí.
Slyšel jsem náhodou nedávno Neyla Selwina na BBC *hovořit*. Po něm se moderátorka obrátila na jiné experty a ti povídali o e-learningu úplně jiné věci. Ale moc jsem jim nerozuměl, hodně žbrblají.
Svym zpusobem mate samozrejme pravdu, pro Lupu neni v podstate zadny clanek prilis "hluboky" a nezjednoduseny :) Jinak si ale myslim, ze i takoveto zminky o tom, o cem se mluvi v souvislosti s Internetem ve svete, maji na Lupe sve misto. Koneckoncu ne kazdy ma to stesti jako vy, aby slysel *hovorit* na BBC Neyla Selwina...
Teď, když to po sobě čtu, to zní jako chvástání, omlouvám se. Já jsem jenom chtěl zpochybnit ten jednostranný pohled na tematiku.
Navíc, nebýt tohoto článku, tak bych si Selwina nevšimnul, tedy lépeřečeno bych ho přeslechnul. Na BBC totiž každodenně povídají o Google, blogování, použitelnosti a tak. Až jsem z toho někdy na větvi a přemýšlím, zda se třeba za rok tato témata dostanou i do českých médií.
Hodně mi to připomíná dobu za komunistů, kdy se vyžadovalo, aby na počítačích lidi/děti dělali vážné věci, učili se programovat a hlavně nehráli ty ošklivé hry.
To vážně ještě pořád nikoho nenapadlo, že by se učení mohlo stát zábavou? Komenský rotuje v hrobě ;-)
A příklad? Dejme tomu diskuzní servery - jsou pro lidi zábavou (někdy i závislostí) a přitom se tam často naučí spoustu nových znalostí.
Nebo snaha publikovat na internetu vlastní stránky (třebas zábavné) donutí uživatele, aby se naučil HTML, principy fungování atd... Ano, na začátku udělá mnoho chyb, ale někteří se z nich poučí...
že největší náklady mají bulvární noviny a ne ty seriozní, že v novinách spíše vyjde román na pokračování (aspoň má babička je čítávala, teď se to moc nenosí) než kurs teorie relativity na pokračování atp. Takže fiasko grandiozních a vážně míněných vzdělávacích projektů směrovaných na špatnou cílovou skupinu je předpokládatelné.
Ale záleží na osobách a jejich branži. U mě je poměr informace/zábava na netu tak 90:10. Internet je prostředek, něco jako auto.
ROFL! Tohle je fakt dobra koincidence.
Tenhle tejden sem mel obrovsky zajem se VZDELAT na Internetu, a skoncilo to natom, ze tam zadne PORADNE informace nikde nejsou.
Nezavisle na sobe sem potreboval najit 3 veci.
1. Nejdriv na zacatku tejdne sem potreboval najit nakej dobrej algoritmus na jedno specialni zadani z oblasti rozeznavani obrazu (neco jako fingerprint), uplne celej den sem prosmejdil vsechno mozne i nemozne, ale vetsina informaci stala za houby. Nebojim se matiky, kdyby bylo treba tak bych vytah skripta a pripomel si treba i tenzory, ale proste sem nikde PORADNE popsanou teorii nenasel (takovou zebych ji moh vzit a step-by-step implementovat). Vsude jen same reference na jine autory a hlavne na knizky za stovky dolaru co si napsali pani profesori. Studenske prace byli lepsi, ale zacinali vetsinou odprostredka a predpokladali, ze sem asi jejich kolega a v problematice se pohybuju kazdej den.
Holt sem se NENAUCIL NIC! A to prece dlouha leta byl Internet hlavne akademicka sit! Fakt nechapu proc kazdej profesurek kterej kazdej prd vydava knizne, to taky nekam nemuze vystavit v PDF nebo Texu (treba klidne az po 5 letech, kdy uz je jeho knizka davno neprodejna). Platit nekrestanske penize za online knihovnu to teda fakt nechci. Treba i Amazon umoznuje free fulltextove vyhledavani v publikacich, ale jen kdyz mate poradnou kreditku.
2. V pulce tejdne sem potreboval neco k teorii zabezpeceni programu (proste co prave ted momentalne leti). Opet pulka dne v kanalu, jedini kdo se poradne dopodrobna rozepsali byli crackeri, ale nanestesti nejlepsi informace mel manik jmenem Ricardo a ten neumi anglicky a jeho zasadni clanky - popisy jak napadat nejkvalitnejsi ochrany soucasnosti, byli jen v spanelstine:-( Zase sem se nic nenaucil!
3. No a vcera sem psal video demultiplexor filter na jeden specialni stream. Neverili byste, kolik knizek za fakt hodne dolaru se o video formatech prodava. Fakt jsou jich snad stovky (Amazon hlasil 400), ale online popis nikde. Treba i za popis na 11 let starej MPEG-1 format musite vysolit 9000.- Kc!
Protoze svine z ISO ho prodavaj ve trech dilech (system/vide/audio stream) a za kazdej chtej 3000.- Kc. Jeste, ze MPEG-2 normu nekdo piratsky zverejnil na Internetu, ale nakonec sem opet skoncil natom, ze potrebuju MPEG-1. Dalsich 7 hodin browsovani na Inetu k nicemu!
Proste rozsahle informace jdouci do hloubky na Internetu nenajdete! Neni div, ze kdyz tam zadne poradne informace nejsou, ze lide pouzivaj Inet jen k zabave. Co takhle kdyby si BBC nejdriv dopredu overila, jestli je na Inetu i neco jineho nez zabava, kdyz zacali delat ten pruzkum.
P.S. Mluvim tady o takovem prumernem uzivateli Inetu, co se proste chce poradne vzdelat (nejenom si precist heslo v encyklopedii), je jasne, ze kdybych treba ten demultiplexor programoval pro zakaznika, tak bych mu tu literaturu a normy nauctoval. Ale klasickej "home user" co kazdej tejden hleda na Internetu neco diametralne odlisneho, si fakt nemuze dovolit vysolit za kazdou informaci 10tisic.
Ad 1. Myslím, že zveřejnění publikované práce na webu bude záviset na souhlasu vydavatele. Někteří to udělají sami od sebe (obvykle po nějaké době), někteří to nedovolí ani za nic.
Já to vidím tak, že nelze od sebe oddělit "e-learning" a normální "kamenné" školství, ale oba systémy by spolu měli spolupracovat...
Celý systém školství minimálně v ČR je přímo otřesný!!!! Běží to pořád na "systému", který vymyslela "Mařka Terezka" a je to úděsný!!
Bohužel ten hroznej (s odpuštěním BORDEL) se už za tu dobu bere jako standard...
Např nechápu jak je možný, že jedna škola je v učivu o půl roku rozdílně než škola stejného zaměření jen o pár ulic dál... a dokonce to ani nemusí být jiná škola... stačí mnohdy jiná třída!!
Studenti mají jako hlavní vzdělávací zdroj VLASTNÍ ZÁPISY!!! No kde to jsme??? Tímpádem je student 100% závislý na učiteli, takže když jim učitel něco neřekne, tak to prostě často v materiálech ani nemají a smůla... a tím vzniká ta rozdílná úroveň tříd, škol, univerzit atd.
Proto by se podle mě měly vytvořit zcela podrobné osnovy, které by se musely striktně dodržovat na každé škole, aby žák z velké školy ve velkoměstě měl stejnou úroveň vzdělání jako žák z té nejzapadlejší školičky někde na vesnici...
Dál je podle mě pěkná kravina systém, kdy učitel něco diktuje a žáci/studenti si to zapisují... pak odejdou a on to diktuje (vykládá) znova jiným a jiným, pokaždé trochu jinak, takže mnohdy je jedna verze lepší, druhá trochu horší... takže i učivo by se mělo ujednotit a dát kompletně ke stažení na internet - pak by se jednak žáci a studenti ve školách nemuseli hrbit a ničit si záda pod tíhou sešitů a za druhé v případě nemoci by stačilo jen párkrát kliknout a už by měli všechno učivo u sebe doma, takže po nemoci by dohánění bylo minimální...
To je také problém, že materiály se v "kamenné sešitové podobě" těžko shání, sám jsem student a jsem teď delší dobu nemocný a vím jak je těžké si obstarat od někoho sešity třeba jen na okopírování, protože se o to každý bojí (a bodejť by se nebál, když má vlastně jen pouze jeden originál) a není to ochotný půjčovat...
Žijeme v demokratické zemi a dalo by se říci v kapitalismu, přes to ve školství pořád vládne těžký SOCIALISMUS, kdy si materiály po nemoci atd. musí student obstaratod druhých studentů, protože vyučující to spláchne větou "Od někoho si to půjč." a víc ho nezajímá...
Proto by se měla vytvořit nějaká databáze, jak jsem již psal a kromě nesporné větší pohodlnosti, 100% kvality po obsahové stránce (protože by to byl standard vydávaný ministerstvem) by to bylo i velmi demokratické, protože by tak žádný žák a student nebyl závislý na socialisticé pomoci "někoho" :-))
Abych pravdu přiznal, moc vám nerozumím. V jedné větě kritizujete naše školství, že zůstalo v socialismu, a ve druhé navrhujete tak tvrdou centralizaci osnov, že i ten nejtužší socialistický plánovač by se propadl hanbou, protože na něco podobného ho ani nenapadlo pomyslet.
Mimochodem, k čemu by ve vašem pojetí byl vlastně učitel? Nestačilo by žáky naučit číst? Učitelé, kteří dokázali akorát předčítat učebnici (skripta), mne nikdy moc neoslovovali...