Sponzorské vzkazy mohli klidně zakázat úplně.
Dnešní situace:
Před hlavním pořadem ve 20:00 je asi 5 sponzorských vzkazů, respektive reklamních spotů deklarovaných jako sponzor pořadu. Občas je tam i reklama na hazard.
Na iVysilani - které se novelou stane defacto placenou platformou je občas reklama také.
Definice různých typů obchodních sdělení je shodná pro celý televizní a rozhlasový trh, ať jde o veřejnoprávní nebo komerční provozovatele. Zákon zkrátka mezi reklamou a sponzoringem rozlišuje a soudní praxe to jen potvrdila. Česká televize tedy využívala všechny legální možnosti obchodních příjmů, které teď podle zákona má. Politici se rozhodli v novele určit maximální limit, aby soukromé stanice neměly obavu, že by ČT mohla mít v nejsledovanějším čase nebo u mimořádně sledovaných přenosů příliš vysoké výnosy. Navíc určili, že má čtvrtinu celkových výnosů ze sponzorských vzkazů povinně převádět do Státního fondu kultury, takže ty peníze ze sponzoringu jsou pro stát způsobem, jak zajistit financování netelevizních projektů.
Argument zavist... oblibene dno mistnich diskuzi. Me je treba burt, kolik ma CT reklam, ale nahrazeni reklam "sponzorem poradu" je ukazkove obchazeni zakona ve stylu sneznych roleb, ktere po Praze vozi turisty https://www.idnes.cz/praha/zpravy/kontroly-pseudo-historickych-aut-turismus-v-praze-vetsina-kontrolou-neprosla.A190827_120822_praha-zpravy_rsr#:~:text=Historick%C3%BD%20ale%20ve%20skute%C4%8Dnosti%20nen%C3%AD,sn%C4%9B%C5%BEn%C3%A9%20rolby%2C%20traktory%20nebo%20motocykly..
No, já bych řekl, že to závist i je. Kdo by nebral sponzora za pár melounů.
ČT bych vrátil reklamu ve velkém a rozvázal bych ji ruce a dal jí možnost podnikat a jít na trh. samozřejmě za omezených podmínek, třeba jen na jednom nebo dvou kanálech a zbytek kanálů bych financoval jen z poplatků, tam by reklama nebyla nebo minimálně.
Danny: Ty jsi to úplně nepochopil. Myslel jsem, aby se reklama vrátila na ČT ve velkém, a klidně aby se i přerušovaly pořady reklamou, tedy aby ČT mohla úplně podnikat a tím pádem vydělávat, jako to má třeba RAI. Takhle bych zprivatizoval třeba ČT 1 a 2, ale samozřejmě by dál ČT byla státní, tedy majitelem by byl dál stát. Naopak ostatní kanály bych od reklam oprostil úplně a byly by tak hrazené jen z poplatků. V Itálii to tak funguje od 80 let. Třeba kanály Rai 4, Rai Movie patří pod komerční část a tudíž jsou financovány jen z reklam a naopak třeba Rai 5, Rai Scuola nebo Rai Storia jsou úplně bez reklam a financovány z poplatků. Je to kompromis i pro diváky. Nemusejí se tak zvedat poplatky a diváci tak nemusí nadávat, že za jejich peníze vysílají komerční pořady.
Však ono to v ČT tak je také - ta pravidla jsou pro různé kanály různá.
Nicméně: přerušování pořadů reklamou je svinstvo. Komerční televize to (minimálně u nás) poněkud přehánějí, takže ve výsledku jde o reklamy přerušované filmem
- ty pořady mají jediný účel: udržet diváky u sledování reklam.
Pak se člověk diví, že stopětiminutový trvá 140 minut, začne o 5 minut později a ještě je o 4 minuty kratší (ustřižené závěrečné titulky). Tedy: reálně máte 50 minut reklam, upoutávek, atd, na 100 minut filmu.
(Upřesnění: film Mission: Impossible
na Prima COOL.)
Opravdu si nepřeji, aby se něco takového dělo na České televizi!
Jenže by to nemělo přesáhnout únosnou míru
.
Než natáhnout film o polovinu vloženými reklamami a upoutávkami (a zakazovat přeskakování reklam...) by určitě šlo dát méně přestávek, mnohem méně upoutávek (za které beztak nedostávají zaplaceno), ale za vyšší ceny.
Věřím, že zásah menšího počtu reklam by byl určitě mnohem vyšší, než když ty vycpávky trvají třetinu doby vysílání filmu.
Privatizace jako vseobjimajici reseni vsech problemu, to uz tady taky bylo. Akorat praxe ukazala, ze privatizace nutne lepsi reseni neznamena. Italii bych zrovna jako priklad neuvadel... tam mimo jine muzou "kvuli fotbalu" (autorskym pravum) zariznout kdykoliv cokoliv na internetu... jen aby jim "neutikaly penizky".