Určitě je dobré podobné průzkumy dělat, ale ještě důležitější je jejich výsledky smysluplně využít. Snad to přispěje např. k tomu, aby se předmět "používání počítače" stal ve školách něčím stejně samozřejmým, jako zeměpis nebo tělocvik. Protože i já, stejně jako 95% mých kolegů (v technologické firmě), jsme v užívání IT samouci a co umíme, to jsme se naučili metodou "pokus - omyl - ukaž, jak to děláš ty?" Ostatně historek o tom, jak také dokáží někteří lidé používat počítač, zná každý informatik dost.
Pokud jde o trendy, jsem ale optimista: postupem času bude počítačově méně gramotných seniorů přirozenou cestou ubývat a těch mladých (podstatně "gramotnějších") zase přibývat. Takže ti, co to umí dnes, to budou umět i v 70 letech - samozřejmě pokud budou s PC občas obcovat a dokáží udržet krok se stále novými (zajisté lepšími a radostnějšími :-)) verzemi starých známých aplikací...
Tělocvik bych vypustil (možností ke sportování je dnes víc než dost) a nahradil výukou IT. Problém bude, kde na to sehnat kvalitní učitele a z čeho je zaplatit, protože lidé, kteří jsou na to dostatečně kvalifikovaní to za běžný učitelský plat určitě dělat nebudou (max. jako vedlejšák).
Ono o vyuku IT ani tak moc nejde, to co se dnes uci jsou veci nanic. Nejvetsi problem (predevsim starsich lidi) je, ze se pocitace boji. Je to precijen pomerne draha hracka a oni se boji ze "neco" rozbijou. Tohle se nevyresi nejakym hloupym skolenim, tim se vyrobi cvicena opicka, ale neodstrani se ten strach.
Jediny pristup ktery se mi v teto souvislosti osvedcil, jsou hry. Proste posadit ty lidi pred pocitac a ric jim ze si muzou delat co chtej, ze se nemaj ceho bat, ze je uplne jedno co s tim vyvedou a ze kdyz prijdou na to jak, muzou si pustit co chej.
Přesně takhle jsem to naučil bratránka. Řekl jsem mu, ať si k tomu sedne a dělá si s tím co chce, a když něco podělá, tak přijdu a dám to dokupy. A je z něj pokročilý uživatel.
No jasně, tělocvik je potřeba. Akorát by to chtělo trošku změnit koncepci a dětem se věnovat více individuálně namísto honění nesmyslných osnov - teď, když jsme zrušili povinnou vojenskou službu, tak nikomu nemusí trhat žíly, že se něco "nestihne" - důležitější je, aby se dítko něco naučilo a pohyb si oblíbilo, přestože zrovna není a asi ani nikdy nebude žádný velký atlet.
Ale to platí v menší míře i pro ostatní předměty - je trestuhodné, když se třeba v matematice některé děti nudí a jiné nestíhají tempo. Nakonec se ty slabší nenaučí pořádně nic a prolezou s trojkama a čtyřkama a ty talentované ztrácejí čas.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).