Vlákno názorů k článku Vesselin Popov (Psychometrics Centre Cambridge): Facebook se nezmění, dokud pro něj budou data lidí tak výnosná od Niemand - Zajímavý rozhovor, který konečně přináší i pohled z...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 4. 2018 8:20

    Niemand (neregistrovaný)

    Zajímavý rozhovor, který konečně přináší i pohled z jiné strany, než je obvykle masově prezentováno. S některými myšlenkami se ztotožňuji, s některými méně, ale zásadní otázka zní: Je ještě změna vůbec možná? Uvěří lidé, že by se data sbírající společnosti uskromnily? Ano, ekonomické teorie mohou být motivací, pokud by se ukázalo, že zmiňované "etické zacházení s daty" by byl také výnosný obchodní model. Ale protože morálka/etika není příliš častým jevem ve světě "velkého businessu", zkušenosti mi říkají, že i kdyby se společnosti navenek chovaly etičtěji, měl bych kvůli opakovanému zklamání důvěry problém uvěřit, že za zády osobní data stejně nesbírají a "neprodávají" (chcete-li to eufemisticky, nemonetizují). Kdybych to měl vyjádřit heslem, "je lehké důvěru ztratit a je pak velmi těžké ji opět získat". Pokud by nějaká společnost chtěla v této rovině postupovat eticky, čeká ji velké množství úsilí přesvědčit konzumenty, že to tak opravdu dělá a to množství úsilí bude potřeba větší, než když se "začíná na zelené louce", protože kromě obvyklých překážek budou muset překonat i odpor vytvořený špatnou zkušeností s dosavadními "leadery oboru", za což ale ta potenciálně etičtější společnost nemůže.

    Děkuji autorům za rozhovor "z druhé strany".

  • 24. 4. 2018 10:21

    lupa.cz jsou už jako čučkaři

    Pokud lide zacnou zachazet se svymi daty opatrne a obezretne, spousta firem a "vyzkumniku" prijde o praci, protoze jejich modely prestanou fungovat. Ja jsem spise zastancem stylu "antibiotika". Kdyz to panove prezenou, populace se stane vuci jejich manipulacim (to je nejspis spravne oznaceni pro jejich marketingove kejkle) resistentni. A bude to velmi dobre, protoze tady nejde o etiku, ale jen o obycejne vydelavani penez.

  • 24. 4. 2018 11:19

    OB (neregistrovaný)

    Nemyslím, že by se populace stala rezistentní - to se stane jen u té menší, lépe vzdělané a zajímající se části populace. U většiny to pojede dál v zajetých kolejích. Sice je to ta chudší část - ale zase manipulovatelnější, čímž se to víc než vyrovnává (viz např. kolik jsou chudí schopní utratit za alkohol, cigarety, loterie...).

  • 26. 4. 2018 9:40

    Torquemada666

    Nevim, nevim, spis to je a bude tak, ze kazdy tlak zpusobuje protitlak. Tazke prilisna snaha nakonec pusobi kontraproduktivne. Lide si reknou, zda dotycny opravdu muze byt dabel v lidske podobe, jak to vykresluji media, a zacnou pochybovat ne o sve volbe, ale o objektivnosti novinaru.
    Priklady? Kampan proti Zemanovi, snahy o kriminalizaci Babise, kampan proti Trumpovi, ...

    Disclaimer: Nepochybuji o tom, ze vsichni jmenovani maji masla na hlave az az. Pochybuji o efektivite prace jejich oponentu.

  • 25. 4. 2018 13:11

    zolo (neregistrovaný)

    Zachádzať so svojimi dátami obozretne je na hranici nemožného aj pre technicky zdatného človeka, nietožto pre bežného užívateľa. Môžete si vybrať, že nebudete kŕmiť facebook, ok, ale nejaké vyhľadávanie používať asi budete. Nemusíte byť ani prihlásený a google si o vás profil poskladá a o dosť lepšie ako ten facebook. Alebo nemusíte používať Google a môžete veriť že DuckDuckGo nezbiera žiadne dáta. Ale je to len v úrovni viery, ktorá môže a nemusí odrážať realitu.

  • 26. 4. 2018 8:53

    fd (neregistrovaný)

    To je prave to, co uz za mesic delat nebude smet. Tedy alespon ne oficielne/legalne bez vaseho informovaneho souhlasu. Zaroven vam ovsem nebude smet odeprit poskytnuti sluzeb. Netyka se to pak zdaleka jen google ale vsech provozovatelu vsech podobnych sluzeb.

    Muzete samozrejme namitnout, ze nejake lejstro z Brusellu tezko googlu neco delat zabrani, ale prave google, fb a dalsi velci jsou prvni na rane a oni prvni budou kontrolovani. Docela by mne zajimalo, kolik promile uzivatelu jim souhlas da.

    Mam tu pred sebou zatim jen nastrel na to tema, prakticky by web mel fungovat tak, ze se navstevnika nejdrive zeptate = date mu k dispozici hromadu checkboxu, zda a jaka data k jakym ucelum o nem muzete shromazdovat. A pokud vam to vse odmitne (to musi byt vychozi stav), tak jej stejne musite na web pustit, jen ta data uchovavat nesmite. Muzete obhajit mozna nejaky technicky log, pokud mate interni predpis, a data po nejakem, nikoli prilis dlouhem obdobi likvidujete. Ta data ovsem v zadnem pripade nesmite vyuzivat treba k marketingovym ucelum nebo jakymkoli dalsim analyzam bez souvislosti s technickym zajistenim provozu.

    Zajimavejsi je to jeste i o to, ze vsechna data ktera az dosud nahromadil musi provozovatel zlikvidovat - jednoduse proto, ze na jejich drzeni nema prave ten souhlas v souladu s GDPR.

  • 24. 4. 2018 11:05

    OB (neregistrovaný)

    Je to běh na dlouhou trať. Tu důvěru si mohou vybudovat u mladých - nastupující generace; ti ještě nemají špatné zkušenosti, jsou proto otevření a důvěřiví, a v neposlední řadě nemají tolik peněz, aby dali přednost placení penězi před placením daty. Když tato generace dospěje a model se osvědčí (firmy důvěru nezklamou), bude to dvojitá výhra: jednak budou mít data o lidech v produktivním věku, a jednak se důvěra (dobrá zkušenost) bude od nich dál šířit mezi mladší i starší.
    Kámen úrazu bych viděl v tom, že nepoctivci se vždycky najdou - je jen otázka času, kdy se začnou sypat skandály na některé z těch nových etických firem - a i kdyby většina firem byla opravdu poctivá, bude pak pro ně velmi těžké si důvěru udržet.

  • 27. 4. 2018 8:45

    bída (neregistrovaný)

    ale to pak lidstvo pujde do kytek (v květináči), podobně jako to je od doby, co lidi volí babiše, protože "platí" slibem komunistickýho fízla

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).