Fakt? A co když si koupim sluchatka zatavena v krasne barevnem potistenem original KOSS vikslajvantu? Kterej proste musim roztrihnout, abych ty sluchatka z toho vydoloval? Myslite ze hodnota zbozi s vikslajvantem a bez vikslajvantu je shodna? Ja si to teda nemyslim.
Na sluchatka Koss mate dozivotni zaruku a zadny obal od vas chtit nebudou. Vyreklamuji je vam, i kdyz je rozslapnete a na nic se vas nebudou ptat. No ale dost reklamy. ;o)
K veci: prodavajici po vas nemuze pozadovat pri reklamaci v ramci ZAKONNE zaruky vraceni obalu, pokud tento obal neni funkcni soucasti vyrobku. Pokud poskytuje zaruku NAD ramec zakona, muze si pro jeji uplatneni stanovit podminky, vcetne nutnosti vraceni i s obalem, ovsem nikoliv tehdy, kdyz povaha obalu jeho vraceni vylucuje, protoze pri vybaleni zbozi dojde nevyhnutelne k jeho zniceni. To je napr. onen viksvajlant u sluchatek, ale treba taky u boxovanych AMD XP procesoru atd. atd. ;o)
... jak tedy ma pak obchodnik dale prodat vraceny vyrobek bez originalniho obalu? Nebo s ponicenym obalem? Vy by jste si koupil TV bez kartonu a polystyrenove vyplne? Nebo se snad domnivate, ze takovych krabic a polystyrenu ma obchodnik plne sklady a necini mu zadne potize zniceny obal nahradit?
Ne nadarmo obchodnici pozaduji reklamovany/vraceny vyrobek dodat v puvodnim a neponicenem obalu.
Je-li výrobek reklamován (oprávněně), těžko ho bude obchodník znovu prodávat. Buď bude opraven a vrácen zákazníkovi nebo ho obchodník vrátí výrobci a je to starost výrobce. Představa, že bych musel doma tři roky skladovat krabici od monitoru (včetně výplní), dva roky krabici od televize (včetně výplní) atd., se mi zdá poněkud absurdní. A to nemluvím o pračce, ledničce nebo nábytku. Vrácení výrobku bez vady (protože mi nevyhovuje) je samozřejmě úplně jiná situace.
Takže když necháme reklamaci reklamací a vrátíme se ke lhůtě pro vrácení zboží: musí být zboží vráceno včetně obalu, nebo nemusí? Podle mě musí. Nemá to co dělat s tím jestli to obchodník pak prodá nebo ne (to je jeho věc), ale podle mě JE obal součástí výrobku, protože výrobek bez obalu má jinou hodnotu.
... souhlasím, ale nejen že výrobek bez obalu má jinou hodnotu, ale výrobek bez obalu je také dále neprodejný. Kdo si koupí výrobek (lednici, TV či sluchátka apod) bez obalu??
A obchodník není sběratel aby si na skladě uchovával vrácené (ne reklamované) zboží bez obalů!
Proto mám za to, že není-li zboží v udané lhůtě vráceno vč.obalu a výplně, může obchodník požadovat po zákazníkovi poplatek či převzetí rovnou odmítnout.
Čím se liší takové médium (CD, DVD apod) od jiného typu zboží, že rozbalené médium již nelze ve smyslu uvedeného zákona vrátit a jiné zboží lze a to dokonce nejen rozbalené, ale i dokonce BEZ obalu!?
...no to abych se bál někde nakoupit. Ty sluchátka ve vyhazovacím obalu tedy nelze vrátit vůbec podle vás? Mám za to, že co je součástí věci, stanoví zákon, konkrétně takto "(1) Součástí věci je vše, co k ní podle její povahy náleží a nemůže být odděleno, aniž by se tím věc znehodnotila.".
K CD/DVD, tam je přece zcela jasný a jiný důvod - nejde o to, že DVD bez obalu by se hůř prodaly, ale že koupí nosiče získáváte právo užívat autorské dílo.
Je blbost připustit že (v lepším případě), že se na film koukne a DVD vrátí, v horším případě si ještě udělá kopii pro vlastní potřebu. Hurá půjčovna;-)
Je to obdnobné jako u odstoupení v případě smlouvy na poskytování služby, tam také již nelze odstoupit, pokud již začal službu čerpat (u DVD/CD je za analogický okamžik považováno odstranění obalu z nosiče)
... položte si otázku - koupil by jste si Vy sám osobně DVD přehrávač, hifi věž či třeba žehličku BEZ obalu? Asi ne že? A to to jde.
Pokud tedy zákazník vrátí zboží ve smyslu zmiňovaného zákona , mělo by býti zboží samo od sebe i nadále prodejné - a to BEZ obalu jaksi není, že ano.
K čemu slouží obal a jeho výplně? Nejspíš k ochraně zboží před poškozením při manipulaci či přepravě. No a pokud obal nemáte, jak chcete zboží dále jakkoli přepravovat bez rizika poškození? Stále NEhovoříme o reklamaci, neboť tam je situace zcela jiná!
No jasně. O to mi šlo. Já si myslím, že věc bez obalu je do jisté míry znehodnocena. Protože například ta lednice už není schopná přepravy nebo ty sluchátka už nemohou být dárkem.
Ani trochu se mi nelíbí přístup pana Styxxe Hifimarket, který to vidí jen ze svého pohledu a stejně jako se někteří zákazníci arogantně dožadují svých práv, tak pan Styxx "hlava nehlava" prosazuje ty svoje. Ale myslím, že obchodník je oprávněn chtít po zákazníkovi v rámci 14ti denní záruky i obal - protože je oprávněn po něm chtít KOMPLETNÍ NEZNEHODNOCENÉ ZBOŽÍ.
1) věci se žádná újma nestane a zůstává 100% funkční - znehodnocení se nekoná
2) obal není něco, co dle povahy věci k ní náleží
Ještě tři poznánky:
- pokud bychom připustili povinnost vracet i obal, platilo by to i o reklamacích
- nebylo by možné vracet artikly, které mají obal konstrukcí takový, že se znehodnotí. Což je - s prominutím - blbost.
- v žádném ustanovení nevidím ani náznak nárokovatelnosti prodejce, že by musel mít možnost bez problému zboží opětovně prodat
At na to koukam jak chci musim souhlasit se Styxem. Ja bych si teda rozhodne zadny vyrobek BEZ obalu nekoupil a je fuk esi to jsou hodinky, kavovar nebo televize, takze naprosto chapu a souhlasim s pozadavkem obchodu aby bylo zbozi vraceno vcetne obalu. Se na to proboha podivej ze sveho pohledu jako nakupujiciho :-)
A ze v zadnem ustanoveni nevidis ani naznak narokovatelnosti prodejce, ze by musel mít moznost bez problemu zbozi opetovne prodat? Toz ses blbej nebo co? Copak ten obchodnik asi s tim vracenym zbozi udela? Ha? No proda ho dal, ne? A jak asi, kdyz nebude mit obal? Tak sakra premyslej!
Hele kyrile já souhlasím s tím, že to není o tom, co s tím zbožím pak udělá prodávající. Jestli ho prodá jako nové nebo do bazaru. Ale zásadně nesouhlasím s tím, že to zboží je 100% funkční. Protože funkcí toho zboží může opravdu být i to, že má sloužit jako dárek. A tato funkce pěkně zabalených sluchátek je znehodnocena.