Kdysi jsem na češtinu nedal dopustit, protože je to krásný jazyk, ale teď už bych ji s čistým srdcem vyměnil za angličtinu. Když cestuji do Německa, Rakouska či Švýcarska, už se tam v pohodě anglicky domluvím (někdy začnu svou chabou němčinou a během hovoru plynule sklouzneme do angličtiny).
U nás se také znalost angličtiny zvyšuje, ačkoliv k tomu není "kvůli" vynikající úrovni českého dabingu není motivace. Teenageři se angličtinu učí z počítačových her a třeba FarmVille hodně lidem významným způsobem obohatilo slovník, ale to pro klasický hovor nestačí.
Já takhle také začínal, dneska už dávám seriály i filmy bez titulků. Jedinou výjimkou bylo Expendables, těm drsným hlubokým hlasům Slye a dalších prostě nerozumím :) Ale s tím mám problém i v češtině.
Ohledně zmíněných výrazů, i ony jsou potřeba, protože patří do určitých reálií. Základem porozumění filmům, seriálům i písniček je v našem prostředí výměna slovíček z GB (school edition) na US.
Paradoxně je to "vynikající" český dabing, co mě dohnalo ke sledování filmů a seriálů v originále (a to nejen anglickém). Než bych si pouštěl do uší zvratky typu "je to o tom" a "ten stejný", potažmo poslouchal, jak hrdinové chodí "do spa v penthauzu", to už se radši podívám na originál - a jako bonus to budu mít bez protekčních spratků-odříkávačů, kteří prostě nezahrajou a nezahrajou, ale stejně dostávají další a další role, protože fotr takyherec se zná s panem takyrežisérem. :-P
Špatný překlady jsou jedna věc, ale v dabingu mi hlavně strašně vadí cenzura. To je samý "doprčic", "dej mi svátek", "trhni si" a podobně. Když to má být jako fakt hodně drsný, tak někdo pronese "kruci" nebo "sakra". To často úplně zprzní atmosféru celýho filmu. Taky rodím ježky, když je někde za každou druhou větou "žióva". Kdybych si filmy nepouštěl hlavně jako kulisu při práci, tak bych taky sledoval jedině originály.
Cestina mela davno zmizet, narodni obrozence meli povesit protoze znicili konkurenceschopnost obyvatel na svetovem trhu. Cesky sem pisu jen z lenosti.
Nechapu proc se ve skolach uci ze nemci a svet okolo byli ti zli a cesti narodni obrozenci zachranci naroda, hrdinove ke kterym mame vzhlizet +
vetny rozbor a diktaty - to je plytvani casem, zbytecne kydy.
Radeji pridat dvouhodinovku anglictiny a slohove prace povinne v AJ, kdyz uz musi byt.
No ve škole v děpisu se hlavně dost neříká pravda, pak se tam taky pravda upravuje a hlavně se tam NAPROSTO NESTYDATĚ LŽE!!!
Například jenom taková vražda posledního Přemyslovce Václava III. v Olomouci, když jel získat podporu do zahraničí a české šlechtě se to nelíbilo...
Učili jsme se, že ho zabil najatý vrah Durynk a toho za to na místě zabila stráž.
Ovšem z historických dokumentů jsem se pak dozvěděl, že to bylo tak, že:
- Když přišli první svědkové události, našli zavražděného Otakara III. několika podnými ranami do krku a hrudi
- Totálně rozcupované a neidetifikovatelné zbytky jakéhosi lidského těla, částečně rozervaného stráží a naprosto dodělaného psy.
TOHLE JSOU FAKTA!
A to, že to "byl Durynk" a že stráž někoho viděla vyskakovat oknem a jakési kecy v kleci, které pak byly zapsány do Zbraslavské kroniky, tak to už byly jenom kecičky stráže a nikdo to nevyšetřoval.
Takže reálně to spíš vypadá tak, že někdo z české šlechty (pravděpodobně Šternberkové z Moravy, protože se jim to nejvíc hodilo a měli z toho největší prospěch a měli dost peněz), podplatili vlastní stráž Václava III., ta ho normálně zabila (proto byl taky pobodaný ze předu), někde vzala nějakého chudáka, zmasakrovala ho k nepoznání a vymyslela si historku o "Durynkovi", protože rod Durynků byl tisíce kilometrů vzdálený a byla malá pravděpodobnost, že se to vůbec dozví, natož, aby je v cizích zemích někdo mohl trestat.
Jenže taková verze se "nelíbí", takže se neučí... Dokonce se ani neučí jenom fakta, ať si každý žák vybere, čemu bude věřit. Ne, učí se vymyšlené kecičky.
Podobné je to i s novodobými dějinami. Například se taky neučí o tom, jak za II. světové války statisíce lidí u nás dobrovolně kolaborovalo s fašisty za slíbený majetek (většinou po lidech odvedených do koncentráků). Ne, učí se, že pokud někdo spolupracoval, tak "byl donucen", ale že by někdo spolupracoval jenom proto, aby si pořádně namastil kapsu? To nééé... To se státu nelíbí a tak se to neučí :-D
Hehe, no, kdyby Vám měli v hodinách dějepisu ke každé drobnosti podávat podrobný, kritický pramenný rozbor a pak Vás měli nechat samotného vybrat, jak to tedy nejspíš bylo, tak 1) byste se nic nenaučil, protože jako žák základní školy či gymnázia byste prostě neměl na to, abyste to pobral, 2) by se Vám studium dějepisu z těch pár let protáhlo na zbytek života...
Obecně vzato se učí v dané době a v dané lokalitě více či méně všeobecně přijímaná a hlavně velice zjednodušená verze. To, že občas někde něco ulítne, že pohled na většinu událostí je částečně (více či méně) podáván z pohledu jedné ze stran a že občas může být výklad tendenční, tomu se holt již z podstaty pohledu na dějiny a z podstaty jejich studia zabránit nedá. Ovšem to samozřejmě zdaleka neplatí jen pro dějepis. Každopádně podobné lamentování nad tím, jak nám všichni lžou a jak všichni podvádí, to jsou v dnešní době u nás jen takové zbytečné výkřiky do tmy.
Však historii by podle mého názoru člověk měl studovat celý život, stejně jako by měl celý život sportovat nebo číst.
Protože historie se učí především proto, aby si z ní vzal člověk POUČENÍ a aby mohl odhadnout budoucí vývoj na základě minulého (například, že ho někdo může zradit, podvést a že všechno nemusí být tak, jak se zdá).
Pokud se bude historie vyučovat tak, jako se učí dějepis na školách, pak je to naprosto zbytečná věc a ať se jdou děcka raději proběhnout...
Já osobně jsem kouzlo dějin objevil až roky po opuštění školních lavic, kdy jsem měl možnost sám si přečíst historické knihy a uviděl jsem v nich to moudro, které je neustále živé i dnes!
Učitelům ve škole se daří úžasná věc - moudré myšlenky a poznatky vymazat a nechat jenom letopočty k memorování. To ať se v tom případě učí děcka raději telefonní seznam z hlavy :-D
To samé literatura - žádné myšlenky, žádné poznatky. Jenom memorovací tabulky jmen autorů, děl a letopočtů... Znalosti opravdu na dvě věci!
Škola by byla dětem mnohem prospěšnější kdyby místo memorování raději rozebrali a pochopili myšlenky jenom jedné knihy za několik měsíců. Ovšem školský systém má asi strach, že by jim pak někdo citoval Komenského a jeho Labyrint světa a ráj srdce:
„I nu tedy,“ řekl sem, „nechť sou třeba sedmdesatera sedmera umění mistří a doktoří, a nech třeba všecka umějí aneb žádného, říkati nic víc nechci: jen poďme odtud.“
Čímž chtěl Komenský říct, že ve školském systému jsou většinou lidi, kteří mají tisíce titulů, ale umí úplné H***O! :-D.
Ovšem chápu, že škola se musí bránit kritice a tak tohle raději "vynechává" :-) Pravda je ovšem taková, že školský systém dodnes neodstranil vady, které mu vytýkal Komenský už v roce 1623 :-D.
Například ta největší: Že vyučuje věci, které jsou na prd, praktické dovednosti neučí, takže absolventi "mají papír", ale jinak jsou nepoužitelní.
To je na diskusi, která sem nepatří. Hodně záleží na učiteli a je chyba takhle zobecňovat. Já jsem třeba na gymnáziu díky dobrým učitelům zažil něco podobného tomu ideálnímu stavu o kterém píšete (rozbory, dávání věcí do souvislostí, snaha o to, aby měl žák vlastní zkušenost apod.). Stejně tak jsem s jinými učiteli zažil i ten "špatný" stav - tj. nalejvárna dat bez větší další přidané hodnoty. Vždy záleží na tom, na jakého učitele natrefíte. A zase tak trochu na obhajobu toho "nalejvání dat". Nejdříve potřebujete znát nějaký soubor údajů a mít rozhled, na základě čehož pak teprve můžete analyzovat, hledat souvislosti a poznávat ta moudra...
Co se vyučování věcí, které jsou na prd na místo praktických dovedností týče, to je docela dvojsečná zbraň. Spousta lidí (a myslím, že třeba zrovna na tomto webu obzvlášť) by Vám řekla, že právě historie je na prd a pro praktický život naprosto zbytečná :-) (já k nim rozhodně nepatřím)
Náš školský systém má jistě velké množství vad. Bohužel tak nějak získávám pocit, že právě od doby, kdy jsme se začali snažit různými reformami přiblížit onomu opěvovanému západnímu způsobu výuky (tedy právě tomu rozebírání smyslu a významu věcí namísto memorování dat), jde to se znalostmi a dovednostmi našich studentů čím dál více a více z kopce (tedy aspoň podle těch různých mezinárodních srovnávacích testů, o kterých se občas píše a ve kterých se propadáme stále níže a níže). Ale možná se pletu. Moc velký vhled do této problematiky nemám.
Opět se ukazuje neschopnost naší vlády. Je třeba vydat zákon na ochranu jazyka a důsledně vyžadovat jeho dodržování. Přikladem nám může být Francie.
Mělo by být zakázáno používání všech anglikanismů, které jsou zanášeny do našeho krásného jazyka. Povinnost dabovat veškerou tvorbu vysílanou na našem území. Na výuku cizích jazyků nasadit extra daň tak, aby ji to zdražilo na úroveň kdy si to nebude moci většina lidí dovolit. Obdobně by měla být daněna cizojazyčná literatura a tisk. Výjimka by mohla být pouze u slovanských jazyků.
Tohleto zanášení cizorodých škodlivých prvků do naší kultury musí skončit. Především u jazyka imperialistů, jazyka anglického!
Naprosto souhlasím, jen si dávejte sám pozor na používání nečeských slov, aby Vás pak nepověsili na kandelábru, promiňte, na lampě. Ve Vašem textu to jsou slova jako např. anglikanismus, dabovat, extra, imperialista.
P.S. Pokud by se za chybějící čárky ve větách utínala ruka, tak máte už jen jednu...
Nevím proč musíte zacházet do krajních situací. Nikde jsem nepsal o utínání rukou či věšení. Vaše středověké myšlení nesdílím. Bohatě v tomto případě dostačují tresty peněžní či majetkové.
Vámi zmiňovaná slova by samozřejmě bylo možné nahradit českými obdobami, jsou však již v našem jazyce bohužel zakořeněna a používána. Ale jsem rozhodně pro jejich náhradu.
Měl jsem spíše na mysli nově zavlékaná slova. Např. hrůzy typu "kompjůtr", "písíčko", "webovky", "sajty" aj.. Máme přeci pěkná česká slova jako "osobní počitač", "síťová hnízda", apod..
Za připadné chyby či překlepy se vám omlouvám. Píši to za jízdy na přenosném zařízení.
Ano, ano!!! Přesně tak! Naštěstí češi jsou v tomto velice napřed, protože anglicky tady neumí takových 80-90% lidí ani kváknout, takže krásně chrání náš jazyk... Velice dobré je, že většina lidí ovládá také různá nářečí a udržují je neznalostí spisovné češtiny, což je opět chvályhodné.
Česká vláda by měla úplně zamezit jakékoliv komunikaci v angličtině, odstřihnout nás od imperialistických trhů a měli bychom být jen sami pro sebe! Oděni do přírodních oděvů ze žvýkané sobolí kůže a místo bot nosit nohy obalené socialistickými denníky :-D.
Také jsem zjistil, že lidé s vysokým IQ se pokoutně různě učí jazyky a to bych zatrhnul. Napařil bych jim speciální 99% zdanění a vybrané peníze bych poskytoval budoucnosti a chloubě našeho národa - mentálně retardovaným s IQ pod 70, aby mohli mít co nejvíce dětí a konečně tady zavládla prosperita!