Vlákno názorů k článku Virtuál od Googlu se jmenuje Fi, za nevyčerpaná data bude vracet peníze od Nox - Jenze ta regulace neni moc realna, protoze nikdy...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 4. 2015 11:29

    Nox (neregistrovaný)

    Jenze ta regulace neni moc realna, protoze nikdy nevi, KDE se ta data budou cerpat. Cili to muzu fungovat pouze na principu: Cim min se to bude pouzivat, tim mensi sance na pretizeni. Ve vysledku tedy operator chce, abysme platili a radsi nic nevyuzivali. Pro nej idealni stav, pro me platba za nic.
    Ne, asi se vazne, neshodneme, presto dekuji.

  • 26. 4. 2015 11:12

    dino

    To je pořád totéž... Neseká na balíčky, nýbrž skrze balíčky reguluje využití sítě (pro niž skutečně existuje maximální množství dat, jež zvládne za určitý čas přenést), protože přenos dat není prodej rohlíků... Ale na tom se zřejmě neshodneme, vzhledem ke zbytku odpovědi pro Vás přenos jednoho KB dat prostě je nákup jednoho rohlíku a jste dokonce ochoten nést důsledky z této metafory plynoucí... Takže snad jen, že obdivuji konzistentnost Vašeho postoje.

  • 26. 4. 2015 9:35

    Nox (neregistrovaný)

    Spise mi Vas prispevek prijde nesmyslny. Jako by operator mel presne dano, kolik jeho sit dokaze prenest dat, rozsekal to na balicky a pak prodaval.
    Pro mne je rozdil mezi cenou za malou jednotku a balickem podstatny. V tech pocatcich, kdy se platilo za KB jsem internet v mobilu mel, protoze clovek platitl jenom to, co skutecne odebral a hotovo. Dneska mi kazdy cpe smlouvu na 2 roky, abych mel trochu rozumnou cenu, 4x rocne zmeni smlouvu, aniz by se zeptal, zda se zmenou souhlasim (vyzadani souhlasu, misto dnes bezneho vyzadani nesouhladu) a musim platit bez ohledu na to, zda jsem sluzbu vyuzival nebo ne. Z tech to duvodu dneska internet v mobilu nemam. Tolik k psychologickym motivum. Proste nerad platim za nic.
    2) Akceptuji, pokud budu platit skutecnou spotrebu a nic vic.
    3) V pripade vypadku tu stale mame wifi a kabel. Coz pravda neni pro mobil, ale dostat se tak na net da. Mimochodem zrovna ted pry jedna pekarna upravuje linku na rohliky a tak je pro sve zakazniky bere z konkurencni firmy, aby v obchodech nechybely. Otazka je, zda by to slo realizovat i v mobilnich sitich.

  • 25. 4. 2015 21:02

    dino

    Tak teď částečně nevím, zda se mnou souhlasíte nebo mi oponujete, částečně nevidím souvislost s tím, co jsem psal... Předně, nepsal jsem nic o kolapsu, ten není nutný, když se ještě frčelo na vytáčeném připojení přes modem na analogové ústředny, tak síť nezkolabovala, jen člověk třeba v sedm sedl k počítači a vytáčel a vytáčel a v osm se na něj konečně dostalo. Obodoba tohoto je možná i dnes, ať už půjde o nemožnost se vůbec připojit či o zpomalení přenosové rychlosti na srovnatelnou úroveň (ostatně děje se to pravidelně na Silvestra s telefonními hovory i posíláním SMS, dojde k provozu, na který sítě prostě nejsou dimenzovány, a začíná "loterie"). Tedy s kolapsem vůbec nemusíme operovat, stačí se bavit o použitelnosti.

    Dále nevidím podstatný rozdíl mezi cenou za KB a balíčkem, který dělá vlastně totéž, akorát tou jednotkou není 1024 bytů ale třeba sto milionů. A důvod k tomu je psychologický, lidé dnes nemají rádi ten pocit přímé platby za každou otevřenou stránku či zhlédnuté video, princip ale zůstává.

    Příměr k pekařství je špatný minimálně ve třech ohledech:

    1) vyrobit konkrétní rohlík s sebou samo o sobě nese náklady, které tu nejsou, když ten rohlík nevyrobíte a jen "udržujete infrastrukturu" (ten rohlík je z něčeho vyroben a to něco stojí), u přenosu dat se můžeme bavit možná o zvýšeném odběru energie přenosových prvků, ale vzhledem k fixním nákladům to bude směšně malý nárůst

    2) když ten rohlík v krámě nebude, tak to akceptujete, je běžné počítat s tím, že před zavíračkou už si leckde ten rohlík nekoupíte (a vlastně i že existují otvírací doby obchodů), kdo by ale akceptoval, že může data přenášet v pohodě od osmi ráno do pěti večer, s trochou nejistoty do deseti a pak už má skoro všude smůlu? Ne, počítáme s tím, že data můžeme přenášet kdykoliv v souladu s parametry, jež si platíme (kromě měsíčního objemu si kupujeme i rychlost - zde uznávám, že to může leckde narušovat praxe operátorů, ale v principu to tak je)

    3) u rohlíků se moc často nestává, že by jich chtěl někdo nakupovat tuny a tím by vykoupil veškerou kapacitu pekáren v okolí, když už takový případ nastane, opět to akceptujeme (i proto, že si místo rohlíku prostě koupíme chleba nebo nějaké úplně jíné jídlo, rohlíky se dají lecčíms nahradit, přenos dat ne)

    Ano, máte pravdu, u rohlíku si neplatíte za možnost si ho koupit, to je ale přesně ten zásadní rozdíl mezi rohlíkem a přenosem dat. Ono je vůbec zcestné uvažovat o operátorech, kteří zprostředkovávají přenos dat (a většinu toho, co přenesou, sami negenerují), jako o prodavačích rohlíků, jsou spíše rozvážková služba a to navíc zcela obecná, můžou rozvážet rohlíky stejně jako stěhovat celé domy, podle toho, kdo má kde o co zájem.

    A pokud jde o to "aby se náhodou nesešlo moc zákazníků", tak ano, to je problém, s kterým se samozřejmě potýkají, proto je někde infrastruktura "hustší" než jinde a i tak se občas stane, že se třeba všichni zájemci na stream nějakého sportovního finále v kvalitě, kterou by si představovali, prostě nepodívají.

  • 25. 4. 2015 19:59

    Nox (neregistrovaný)

    To uz kdysi tvrdil Telecom, ze sice vybudoval sit, ale nesmi se pouzivat, protoze by lehla. A mimochodem kdyz mobilni data zacala, na dnes jiz archaicke technologii GPRS, tak kupodivu stacilo regulovat kapacitu site cenou za KB. A zadny kolaps kupodivu nenastal. V pekarstvi si taky neplatim za moznost si koupit rohlik.
    Navic pokud by operatori meli regulovat zatez site balicky dat, muselo by v nich bych taky uvedeno, kde se budou cerpat, aby se nahodou neseslo moc zakazniku na jednom miste.

  • 24. 4. 2015 15:44

    dino

    Vycházíte z toho, že to, co operátoři dodávají, je objem přenesených dat. Jenže oni dodávají (z hlediska nákladů) především možnost vůbec data přenášet, tedy infrastrukturu, zda přes ni zrovna Vy za měsíc přenesete 1 MB nebo 1 TB, na to už pes vykonává velkou potřebu.

    Tedy vykonává, pokud se zaměříme na jednoho zákazníka. Ale když vezmeme všechny souhrnně, je tu problém, protože každá infrastruktura zvládne přenést jen omezené množství dat. Proto cenově odstupňované balíčky podle "povoleného měsíčního objemu", neplatíte si přenesená data jako taková, ale možnost je přenést, tedy si rezervujete svůj kousek z toho, co je možné přenést (a čím větší kousek si rezervujete, tím víc to stojí).

    Ano, samotného mě napadá řada námitek vůči předchozímu vycházejících z reálného jednání operátorů, ale to jsou problémy nesouvisející s oním základním tvrzením, že to, za co platíte, je možnost využívat infrastrukturu.

  • 24. 4. 2015 14:59

    Nox (neregistrovaný)

    To, co piset mi prijde trochu zmatene. Myslel jsme to tak, ze operatori chteji hlavne uctovat sluzby, ktere nedodaly. Predplacene sluzby (= predplacene karty?) naopak umoznuji platit jen to, co clovek opravdu odebere, alespon u volani a SMS.
    Jako rozumne bych videl u dat uctovani po MB za mesic s tim, ze s narustajici spotrebou klesa cena za jednotku, obdoba soucasnych balicku.Ale v prve rade uctovat jen to, co uzivatel skutecne odebere!

  • 24. 4. 2015 8:59

    Filip Jirsák

    Dtto telefony, pokud umi (jako ze umi) operator nabidnou neomezeny pausal za +- 200Kc, a za predpokladu, ze na tom zcela jiste stale vydela, tak to jednoduse znamena, ze vterina hovoru stoji +- 0,0001Kc.
    To právě neznamená. Jednotková cena samozřejmě musí být o dost vyšší, než cena balíčku dělená maximem, které lze s tím balíčkem spotřebovat. Protože operátor má většinu nákladů vzhledem k účtovaným jednotkám fixních, takže uživatelé by i při účtování po jednotkách museli v úhrnu platit ty samé částky, jako dnes.

  • 24. 4. 2015 8:39

    fd (neregistrovaný)

    Nikoli, uzivatele ho nechteji, protoze je to drahe. A jakmile to drahe byt prestane, tak to ztraci smysl pro provozovatele, protoze uctovani po jednotkach je nasobne nakladnejsi.

    Pokud totiz domaci uzivatel prenese za sve 3 stokoruny rekneme 100GB dat, a bylo by mu to uctovano per kB - tedy +- 0,000003Kc/kB, spise jeste mnohem mene, tak je mu to uplne jedno. Jenze jedno to neni provozovateli, protoze ten by musel mit velmi nakladne zarizeni aby docilil zcela nesmyslneho efektu. Nebot samotna data se na cene linky podili zcela nepatrne.

    Dtto telefony, pokud umi (jako ze umi) operator nabidnou neomezeny pausal za +- 200Kc, a za predpokladu, ze na tom zcela jiste stale vydela, tak to jednoduse znamena, ze vterina hovoru stoji +- 0,0001Kc. Kdyby toto hodlal operator fakturovat, tak by to pro nej znamenalo, ze aby vubec mohl neco vyfakturovat (ciste technicky) musel by pockat az uzivatel provola alespon 100s. Aby to melo smysl logisticky, tak i 100 000s je stale malo, fakturovat by melo relane smysl az tak 1M spotrebovanych jednotek.

    A to by pochopitelne znamenalo, ze by operator nedostal svych 200Kc mesicne, ale spis tak jednou za 2-3 mesice.

  • 24. 4. 2015 8:23

    Filip Jirsák

    Účtování po jednotkách dává smysl všude. Akorát že to uživatelé nechtějí, protože je to omezuje.

  • 24. 4. 2015 5:58

    fdx (neregistrovaný)

    U bezdrátových sítí ma takové účtování po jednotkách smysl. Je tu sdilene médium (frekvence) co jim je třeba obsloužit všechny účastníky v dane lokalitě. Kapacita je dána a nejde zvětšovat.

    U hlasu je dane kolik radiovych zdrojů za jednotku času muže jeden účastník spotřebovat. Takze pokud je kapacita dostatecna lze prodávat neomezené tarify (co úplne neomezeného vlastně nejsou).

    U dat je to jinak zde muže par účastníků sít snadno pretižit a na ostatní se nedostane. Kapsčítá není dostatecna a i kdyby byla zakrátko se objevi nové datové náročnější služby co poskytnuté pasmo vyzerou. Takže nejAka forma omezeni tu vždycky bude muset byt. Nemůžete po nikom chtít aby poskytoval služby na který prodělává.

  • 23. 4. 2015 17:29

    Filip Jirsák

    Takhle to fungovalo dříve, a lidem se to vůbec nelíbilo - protože se každý cítí dost nekomfortně, když si uvědomuje, že každý sekunda jeho hovoru a každý přenesený bajt ho stojí peníze, a pořád přemýšlí, jestli tedy už má hovor ukončit a jestli má ještě kliknout na jeden odkaz.
    A jinak operátoři tyhle služby stále nabízejí, u hovorů je to základní způsob účtování u předplacených karet, a je to i základní způsob účtování dat, pokud si nepořídíte nějaký datový balíček navíc (nebo pokud už není součástí vašeho tarifu).

  • 23. 4. 2015 17:14

    fdx (neregistrovaný)

    Super. To je přesně to o co operátorům jde. Zpoplatit každý bajt. Idealne jako předplacenou službu. Koupis si pul giga a ať ti dojde kup si druhý.

    Když se uvazes k paušálu tak za to dostaneš lepší cenu s Tim ze co nepotřebuješ propadne.

    Obdoboba účtování hlasů po vteřinach volne minuty zaokrouhlování nahoru a podobne.

    Přesne to je to co operátoři chtějí prodat.

    Hlavně aby je lidé nevnímali jako ISP co se od nich chce neomezena data za paušál.

  • 23. 4. 2015 16:26

    Nox (neregistrovaný)

    Spis bych se rad dozil toho, ze operatori budou uctovat jen skutecne vyuzite sluzby. Cili treba u dat je proste spocitaji za mesic, pekne bez zaokrouhlovani nahoru a pak je vyuctuji cenou za MB nebo GB, treba s klesajici cenou pri zvysujici se spotrebe. Zadne balicky, vraceni penez na pristim vyuctovani a podobna smelina.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).