Prodej dat funguje tak, že zákazníkovi poskytnete nějaký vzorek (třeba data z jednoho okresu), ten si na tom vzorku provede kontrolu kvality a pokud je vše v pořádku (tedy v datech nejsou chyby, jsou aktuální), odebere zbytek požadovaného území. Jinak zákazník si samozřejmě provede i kontrolu kvality na té celé dodávce pro případ, že bychom mu zrovna dodali vzorek, kde jsme si jisti aktuálními daty..:-) Ve všech případech kontrola proběhla v pořádku.
Restaurace jsem neprověřoval, jen tak cvičně jsem si proklikal asi desítku rozhleden a zhruba u poloviny z nich byly bláboly. Co ovšem nechápu pak vaše tvrzení, cituji: "Jinak kvalitu našich dat před dodávkou prověřovali i naši zákazníci, kteří data od nás kupují (Navteq, Google, Garmin apod.)". Když si je již (informace) prověřovali, tak je snad ani nemuseli nakupovat od vás…
Pokud tvrdíte, že každé druhé heslo (asi myslíte objekt) obsahuje podstatné chyby, pak by takové tvrzení bylo dobré prokázat. Samozřejmě chyby a nepřesnosti v databázi se 77 tis. objekty jsou (stejně jako je najdete i v rámci firmy.cz či jiné firemní databázi), ale rozhodně chyby nejsou u poloviny záznamů.
Aktualizace samozřejmě v rámci našich možností (kapacitních a finančních) provádíme, a to vícezdrojově (naši admini, samotní provozovatelé objektů, infocentra, partnerské servery a portály, návštěvníci). Jinak samozřejmě chybovost se bude lišit dle typu objektů - např. u restaurací, kde ke změnám provozovatelů (a tedy i často kontaktů), bude určitě vyšší než např. u ubytovacích zařízení.
Jinak kvalitu našich dat před dodávkou prověřovali i naši zákazníci, kteří data od nás kupují (Navteq, Google, Garmin apod.) a žádný z nich neshledal chybovost vyšší než nad jimi stanovený limit. Upřímně, je to pro mne směrodatnější informace o kvalitě než jeden subjektivní názor. Ale jak říkám, chyby v takovýchto rozsáhlých databázích byly, jsou a budou a věřte, že děláme maximum prot to, abychom je dlouhodobě minimalizovali.
Ano, vím, že web je na odkazech založen, to bych v opačném případě na webu nemohl pracovat a raději bych do podobných diskusí nic nepsal. Ale myslel jsem si, že solidní projekt je postaven především na kvalitním obsahu, nikoliv pouze na rozsáhlém obsahu. Pokud každé druhé heslo obsahuje podstatné chyby, tak jak se budou na daný web dívat uživatelé? Podle mého jako na nepříliš důvěryhodný web (soudím podle sebe jako uživatele), na jehož odkazy nemá cenu klikat. Podle mého jde o podřezávání si větve… Ne sice hned, ale co třeba za tři, pět let?
Taktéž bych se mohl, zda-li rozumíte, co jsou to uvozovky. Pro mne je zarážející, že pro získávání obsahu si najímáte nějakou agenturu, která někde vykrade obsah, pěkně jej zkomprimuje do heslovité podoby a nebo si jej rovnou vycucne z prstu… Očekával bych vytváření obsahu vlastními silami a lidmi, kteří danému problému rozumí.
Jak se můžete na www.czecot.cz dočíst, tak projekt byl podpořen Agenturou CzechTrade (v roce 2003) a Ministerstvem pro místní rozvoj (v letech 2003-4). Na projekt jsme si podali žádosti v rámci veřejného grantového řízení, což prakticky mohl učinit kdokoliv s nějakým nápadem zapadající do grantových podmínek. Od té doby žádný grant ani dotaci nezískal a jeho provoz je prakticky financován z projektů, které jsou na tento informační systém napojeny či které data z něho využívají.
Mapový turistický portál Tourmapy.cz nebyl vytvořen s žádnými dotacemi ani z žádného grantu - důvody více rozebírám v rozhovoru.
Děkujeme za Vaše zhodnocení a také upozornění na chybu v popisu rozhledny, kterou jsme opravili. Běžně dochází k tomu, že nás reální návštěvníci upozorňují na chyby či nepřesnosti u jednotlivých objektů prostřednictvím formuláře "Opravte údaje" a jsem za to vděční. Na chyby nás také upozorňují i spolupracující turistická informační centra, žel v tomto případě i přes to, že aktualizaci provedli v květnu, došlo jen k opravě telefonního čísla bez upozornění na chybu v popisu.
Jinak textový popis u rozhledny si rozhodně nedělá ambice na článek o rozhledně. Textové popisy nepořizujeme delší než je nezbytné, neboť u nich provádíme překlady (šetřit se musí..:-) Ano, pokud chcete více informací o rozhledně, pak se prokliknete na oficiální web této rozhledny, která je u ní uvedena (myslím, že právě na hypertextových odkazech je tak nějak založen web..:-). Nemáme ambice vytvářet detailní popisnou encyklopedii.
Nejde o to, že obsah není prvotřídní, on totiž na Czecotu je dosti chabý. Jestli považujete jednu větu se závažnými obsahovými chybami za článek, tak mě začíná z takovýchto "projektů" jímat hrůza. Mnou uvedený příklad není ojedinělý, jedná se o řadu dalších podobných "textů", které jsem namátkově prošel. Spíše mi to připomíná obsahovou farmu než solidní web…
Obsah je problém u všech podobných stránek. Jsem z firmy two bits zmiňované v článku, kde vyvíjíme podobný projekt zaměřený na anglicky mluvící země - www.tripomatic.com. Díky tomu moc dobře vím, jak je tvorba a zadávání obsahu drahá záležitost. Při velikosti českého trhu se to nemůže vyplatit, proto chápu, že obsah prostě není prvotřídní.
zdroj informací? Tak to jste se snad zbláznili. Mapa je vcelku pěkná, spousta klikání a suprovních udělátek. Ale obsah? To je maras. Jen tak pro zajímavost jsem si klikl na rozhlednu Křížová hora i Červené Vody. Prý jde o 30 m vysokou dřevěnou rozhlednu. Celý článek měl délku jedné věty a uvádí nesmysly. Rozhledna je železobetonová s dřevěným opláštěním. Pokud chcete vědět více, pak musíte jinam, ne na Czecot…
P.S.: Kam zmizely předchozí příspěvky?