trefné, v usa si mnohdy dokonce MUSÍTE u reklamace zaplatit náklady na dopravné k Vám (pokud má dodavatel monopol), to se v ČR asi nestane (nikdo si to nedovolí, protože by riskoval, že se spotřebitel otočí na paragrafu tuším 598 a bude chtít ještě ostatní náklady :-))
Jenže znovu opakuji, že ochrana spotřebitele neznamená, že díky velké konkurenci vám uznají reklamaci, i když nemusí. Ochrana spotřebitele znamená, že zákazník je chráněn před nekvalitními výrobky záruční lhůtou, nemá s vyřizováním oprávněné reklamace žádné náklady, výrobce se nemůže zříci odpovědnosti jednostranným prohlášením a spousty dalších regulí.
Vaše závěry "je zde velká konkurence - uznají mi záruku = funguje ochrana spotřebitele" je asi na úrovni "dostal jsem na držku - viděla to kolemjdoucí slečna pomohla mi se zvednout - seznámili jsme se = dostat na držku znamená výhodně se seznámit". Tak to prostě není. Ještě se mi například nikdy nestalo, abych při odesílání zboží na reklamaci v USA dostal zpět své náklady, tzn. to poštovné. V ČR ano a několikrát. Protože tu jsou zákony na ochranu spotřebitele a přestože je u nás obecně vymahatelnost práva mizerná, někdy to funguje.
Takže abych odpověděl - já tomu vašemu příkladu neříkám "dokonalá ochrana spotřebitele", ale "vedlejší efekt vysoce konkurenčního trhu".
Já si souvislosti uvědomuju docela dobře. To jenom vám nedochází, že spotřebiteli může být úplně jedno, jaký mechanismus vede k jeho ochraně - jestli je to díky zákonům na jeho ochranu, biasu porotců nebo silnému tlaku konkurence. Důležitý je výsledek - že v USA spotřebitel se svou reklamací velmi pravděpodobně uspěje. Já tomu říkám dokonalá ochrana spotřebitele. Jak tomu říkáte vy?
Bohužel si neuvědomujete příčiny a souvislosti. To, že jste vždy uspěl v USA s reklamací, není kvůli tomu, že je tam propracovaná ochrana spotřebitele. Je to kvůli tomu, že tam celkem funguje vymahatelnost práva a právní systém obecně. Navíc se firmy často chovají nadstandardně právě tím, že uznávají reklamace, i když neumí, v rámci přístupu k zákazníkovi. Bratr mi vypráví pravidelně historky, co za lidi k nim chodí s různými problémy a stížnostmi a že on by je s tím vyházel, protože evidentně lžou, ale manažer mu nařídí to vyřídit, aby byli klienti spokojeni.
Opakuji potřetí, že ochrana spotřebitele je v USA minimální.
Máte za sebou (narozdíl ode mně) nějaký spotřebitelský soud v USA nebo jen moc čtete servery typu novinky.cz? Uvědomte si, že vy nezmiňujete ochranu spotřebitele (záruka, odpovědnost za škody apod.), ale něco úplně jiného. Vyjma automobilového průmyslu a jejich recalls prakticky nemáte šanci něco vymoci.
V US je naopak ochrana spotrebitele casto lepsi nez v EU, protoze s vyhlidkou rychleho soudu, ktery v 90% da zapravdu zakaznikovi (porotci jsou totiz taky zakaznici) a milionovych odskodneni radsi kazdej prodejce vyresi i skutecne neopravnenou reklamaci.
Proc myslite ze se spousta pravniku v US zivi tak, ze obchazeji doslova jako podomni prodejci a ptaji se lidi, jestli se na ne prodavac spatne nepodival.
Mimo EU je člověk s nějakými právy absolutně bez šance. Uvědomte si, že zvlášť v USA, kde je nějaká ochrana spotřebitele skoro na nule výměnou za neskutečně nízké ceny je absurdní, abyste od nich dostal proplacené poštovné.
Chtěl jste mít legální software a tak jste byl po zásluze potrestán. Doufám, že se z toho ponaučíte.
V pripade vraceni zbozi prodejci ze zahranici se postupuje podle jakeho zakona? Ma v tuto chvili spotrebitel take narok na uhrazeni postovneho, balneho ci pripadne i nakladu na telefonaty ci uhrazeni dalsich vydaju nutnych k vyrizeni reklamace?
Na zaklade nepravdivych informaci ohledne podporovanych operacnich systemu jsem si objednal z USA CD s jazykovymi kurzy. Po obdrzeni jsem vsak zjistil, ze je muj operacni system primo podporovan neni a ani pomoci emulace MS Windows nelze tento SW pouzit (ikdyz na muj dotaz pred objednanim prodejce tvrdil, ze Linux podporovan je). Telefonicky jsem kontaktoval zakaznickou linku a prislibili vraceni penez kdyz poslu CD zpet. Poslal jsem jim tedy zbozi postou. Zastupce firmy, ale tvrdi, ze vrati pouze zaplacenou cenu zbozi ale postovne cca 450 Kc a telefonaty v radu take nekolika set korun jiz hradit odmita ackoliv tyto naklady vznikly na zaklade jejich chyby (zrejme nedostatecne vyskoleny pracovnik). Navic nyni chteji jeste dolozit, ze jsem jim zbozi skutecne poslal... :-(