Pokud by NAKIT aspoň z 50% fungoval jako standardní IT firma v komerční sféře, potom bychom nebyli, z hlediska státní IT infrastruktury tam, kde jsme. Bohužel to ukazuje na totální neschopnost koncepčního přístupu, který je zejména při vytváření nezbytný. Stále slyšíme spoustu buzwords a potom spoustu výmluv, proč něco nejde. Ale doposud jsem se nesetkal ani s náznakem toho, jak něčeho dosáhnout. A bohužel, neb se setkávám se zakázkami v oblasti státní správy, zatím nevidím ani světélko na konci tunelu. V těchto zakázkách nerozhoduje kvalifikace, zkušenosti, ale úplně jiná kriteria. Je podle mě obrovská chyba, že o klíčových prvcích rozhoduje stát na základě tzv. kvalifikovaných studií tzv. poradenských firem jako je Deloite, PWC apod. Přitom si z toho všichni zainteresovaní dělají srandu se slovy "Jojo odborník je člověk, který přišel z poradenské firmy". Snad se to změní.
Problém je v legislativě.
Zkuste si vypsat zakázku, kde kritériem bude něco jiného, než nejnižší cena. Neprojde to přes nadřízený orgán (ministerstvo), přes ÚHOS, ať již přímo nebo na základě stížnosti některého neúspěšného uchazeče.
Snad jedinou výjimkou jsou budovy - a i tam jsem zažil (naštěstí velmi nepřímo) situaci, kdy bylo vypsáno výběrové řízení, dle požadavků ministerstva multikriteriální (v tomto případě multikriteriální to být musí snad ze zákona), schválené ministerstvem a pak totéž ministerstvo to napadlo u ÚHOS právě proto, že cena nebyla jediným kritériem. Tam to nakonec prošlo, ale přes půl roku dalšího zdržení.