Na email se nyní bude dát posílat notifikaci (avízo) o došlé zprávě. Dtto SMS avízo na mobil (ale placeně). Do aplikace datové schránky se pak musíte přihlásit ručně přes webové rozhraní, aby mohla vzniknout fikce doručení.
Budou-li DS úspěšné, pak si myslím, že časem bude možné si od některého výrobce koupit stahovátko (třeba i jakou outsourcovanou službu), které Vám bude přeposílat došlé zprávy do DS třeba i do emailu. Ovšem doručení vznikne již okamžikem "vytažení" zprávy z DS, takže je otázka, zda není lepší si zprávu vyzvednout ručně sám. Asi také záleží, kolik úředních zpráv ročně dostáváte ...
Striktně vzato ano. V daném kontextu je myslím jasné, proč jsem zmiňoval rozdíl. Když "jenom" obdržíte notifikaci, máte dalších 10 dnů na to si schránku ručně vybrat a pokud čekáte něco nepříjemného, tak o těch pár dnů odložit doručení (i jeho právní účinky) a získat trochu času. Např. si někde sehnat peníze na zaplacení dluhu (lhůta k dobrovolnému plnění rozsudku v právní moci bývá běžně stanovena jen na 3 dny).
Snad ještě jednu novou informaci ze včerejška. Rozhraní pro automatický systém vybírání došlých zpráv umožňuje "stažení" na 2x. V prvním kroku stažení seznamu došlých zpráv, v druhém stahování vybraných zpráv. Zda a jak tyto vlastnosti podporuje software (typicky spisové služby) je ovšem jeho záležitostí. Typicky stejně musíte stáhnout všechno.
Docela mi unika logika celeho systemu. Ten lze dle popisu zjednodusit zpusobem "10 dni po odeslani je zprava povazovana za dorucenou". Nechapu tedy proc na to musi byt standalone postovni system.
Oficiální zdůvodnění by bylo asi toto: v rámci internetu není zaručeno doručování. Např. některé cílové poštovní adresy se mohou dostat na "blacklist" a není do jejich domén doručováno vůbec, poštovní zpráva se může ztratit v libovolném SMTP serveru, který je po zasílací cestě, uživatel si může odhlásit svou poštovní adresu a ta přestat kdykoliv existovat vůbec atd. Jinak zjednodušeně to je "nejpozději 10 dnů po dodání do datové schránky".
Vyresil jiz nekdo pripad, kdy se u poskytovatele dostane na "blacklist" domena mojedatovaschranka.cz ? Tedy ze ji v ramci filtrace "nevhodneho obsahu" zablokuje ? Ma na to pravo.
To se nemůže stát fakticky. Datové schránky (ať budou na czebox.cz nebo mojedatovaschranka.cz) jsou co se vlastních zpráv týče úplně oddělené od internetové pošty. Nelze do nich doručit přes SMTP ani jinak podobně. Nemůžete do nich normálně poslat zprávu třeba z MS-Outlooku, ani z poštovního účtu na hotmail.com nebo seznam.cz atp.
Přístup je webovým prohlížečem přes http, https a přes webové služby pro software. Tyto přístupy havarují pouze při pádu či únosů serverů DNS nebo konektivity TCP/IP (tj. efektivně "celého nebo velké části internetu"), ale blokovat na úrovni blacklistů poštovních serverů je nelze.
Ergo - vnitřní provoz datových schránek se nemůže z tohoto důvodu nijak narušit a pro doručení zde stále budou platit ony dvě fikce o doručení (přihlášením se nebo 10 dny po dodání).
Co by se pouze mohlo přihodit je to, že by jiné internetové poštovní servery nepřijímaly avíza o dodaných zprávách do datové schránky, zasílané internetovou elektronickou poštou. To je jediné místo, kde jsou systémy propojené, čili směrem ven, ani zde ale ne samotných datových zpráv, ale odchozích avíz (upozornění). Právně toto myslím není nijak zvlášť ošetřeno, možná bude nějak obecně "povinnost zajišťovat nabízené služby", ale fakticky ani zde není důvod, aby se tak dělo. Přinejmenším v TLD .cz má pak stát dost vlivu na to, aby takovému blokování zabránil, kdyby se to mělo stávat nějak nenáhodně opakovaně.
Bez ohledu na (ne)doručování avíz elektronickou poštou by zcela nezávisle na tomto stále mělo fungovat doručování avíz přes SMS zprávy.
Nerozumime si. To ja vim, ze to neni stejny protokol jako email. Nicmene naprosto nic nebrani komercnim poskytovatelum pripojeni, aby svym uzivatelum zabranili pristup na tyto domeny (mohou to vydavat za filtraci nevhodneho obsahu nebo simulovat nedostupnost atd.). Zprava do DS z uradu dojde, ale nebude si ji jak precist. Proc by to delali ? Treba proto, aby pristup umoznili jen "specialnim tarifem", kdyz je to tak dulezite. Jsme prece v zemi neomezenych moznosti, jsme v CR !
Myšlenka je to zajímavá :-), ale myslím, že do toho ISP nepůjdou, protože by zde šli hlavou nejen proti jednotlivým uživatelům, ale zároveň i proti státu, což je mnohem větší beran než oni všichni dohromady.
Kdyby začal jeden ISP, tak lidé přejdou k jiným ISP. Kdyby začali všichni ISP, tak to bude zjevně kartel (což je v zásadě zakázané) a riskují tím téměř jistě nějaké nepříjemné řízení od ÚOHS (ale nečetl jsem právě teď soutěžní právo, tak neodpovídám za detaily). Kromě toho jsou i zákazy diskriminace. Obecně nespatřuji žádné právní ospravedlnění, na jakém by ISP mohli tuto doménu blokovat, když nebudou blokovat každou jinou webovou stránku. Asi by se v právním řádu nalezlo i ještě něco dalšího ...
Konkurence je to posledni co bych zde ocekaval. Problem vidim v delegaci doruceni informaci tohoto charakteru na soukrome subjekty. Dokud zasilky dorucovala Ceska posta coby statni podnik s monopolem na urcite druhy zasilek tak nebylo co resit. Ted je to preneseno na komercni poskytovatele. Mimochodem, nemeli by na to mit nejakou dotaci ? :-)
Lze si predstavit dva extremy:
1. poskytovatele se domluvi a budou pozadovat nejaky nesmyslny tarif. Dobre, stat muze nakonec nejak zasahnout.
2. V mensich mestech/vesnicich jsou lide casto odkazani vetsinou jen na nejake hruzostrasne poloamaterske WiFi poskytovatele, protoze infrastruktura je tu obecne priserna. Ze takove "pripojeni" nejde treba tyden neni az tak vyjimecne. Pokud bude moci stat zasahnout v pripade 1. pak jiste i v tomto pripade (zakaznik si muze stezovat ze se nemuze dostat do DS kterou mu stat naridil), byt zde to nebude umysl ale jen neschopnost. V zasade by pak byl docela adrenalin byt takovym mistnim poskytovatelem :-)
Aha. Argument č. 2 je docela zajímavý, protože převádí otázku doručování někam úplně jinam, totiž na otázku plošné penetrace internetu - v dostupnosti "univerzální služby" (jako byl dříve telefon), což asi v ČR stále není dosaženo. To mě z pražského pohledu uniklo. Neschopnost, narozdíl od kartelu, sankcionovatelná z hlediska soutěžního práva není. Sice FO a PFO nemají povinnost využívat DS, ale lze si představit i PO v Horní Lhotě a bez konektivity. Musím si to nechat trochu projít hlavou. Dám vědět i p. Peterkovi, protože on se otázkami jako je plošná regulace konektivity trochu myslím zabýval.
PO v Horni/Dolni bez spolehlive konektivity nebude totiz az tak vyjimecne, jak se z velkych mest zda :-) Osobne znam pripady oblasti, kde i GPRS je stale zazrak, presto tam lide podnikaji. Jine pripojeni k Internetu tam proste NENI. Zato Ceska posta tam ma stale povinnost dorucovat pisemnosti. Myslim ze ted uz si rozumime.
Dale nevim jak se resena otazka, kdyz si FO ci PFO zridi dobrovolne DS a pak ve svem miste o jedinou konektivitu prijde (Franta s WiFi ve vedlejsi stodole to proste zabali). Muze se vratit zpet k papirovemu dorucovani ?
Stejne tak se nabizi otazka co delat, kdyz prijde o technicke prostredky k pristupu k DS (preruseni dodavky elektriny na samote u lesa po bource, vyhori dum apod.). Zatimco v pripade Ceske posty by to dorucovani neovlivnilo, tady muze mit dotycny problem.
V zasade by kazdy kdo ma DS mel dostat kompenzaci za to, ze se svymi vlastnimi prostredky podili na doruceni informaci, ktere jinak financuje stat prostrednictvim Ceske posty. Zatimco viditelne oznacena postovni schranka je povinnost, vlastnictvi pocitace pripojeneho k Internetu neni.
Dokazal bych si predstavit i soudni spor ktery by narokoval kompenzaci nakladu podnikatelu v rozdilu mezi naklady na provoz postovni schranky a pocitace pripojeneho k Internetu (pokud neni v nakladech). A kdyz zapocitame pokusy o prosazeni zakonu s odpojovanim od Internetu pri stahovani nelegalniho obsahu, tak nam vznika plno zajimavych kombinaci :-)
Ta odlišnost spočívá v rozdílu těch max. 10 dnů ;-), kdy doručení úředně nastane.
Pokud vám bude nějaké přeposílátko 2x denně pollovat schránku a forwardovat zprávy do ní došlé na email, tak k doručení dojde tím okamžikem, kdy se přeposílátko poprvé přihlásilo po dodání zprávy do schránky, tj. většinou téhož dne jako bylo dodáno do schránky. Při notifikaci (bez přeposílátka, funkce datové schránky) si můžete rozmyslet, zda s otevřením schránky pár dnů (max. 10) nepočkat.