Kdy je možné odstoupit od smlouvy bez sankcí?
Nechme ale problémy operátorů na nich samotných a podívejme se na vše z pohledu zákazníka. Pohyby cen, obvykle směrem nahoru, jsou nepříjemné a někoho mohou bolet tak, že už se mu nevyplatí službu používat. Nebo si to již nemůže dovolit, či jen přestane chtít. Jak je to potom s možností odstoupení od smlouvy bez sankcí? Tedy například i od smlouvy, se kterou je spojený nějaký časový závazek a smluvní pokuta za předčasné ukončení?
Dříve platila zásada, že od smlouvy „se závazky“ bylo možné odstoupit jen tehdy, pokud se podmínky změnily v neprospěch zákazníka (resp. spotřebitele, resp. účastníka). Tedy pokud z jeho pohledu představovaly zhoršení:
Účastník má právo bez sankce vypovědět smlouvu na základě oznámení o návrhu podstatných změn smluvních podmínek, které představuje jejich zhoršení.
Nově, od 1. ledna 2012 (nikoli 2013) je ale v zákoně č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích (v §63/6) jiná formulace. Ocitujme si ji doslova, protože dojde na hru se slovíčky:
Pokud se jedná o změnu podstatných náležitostí smlouvy uvedených v odstavci 1 písm. c) až q), nebo změny jiných ustanovení, které vedou ke zhoršení postavení účastníka, je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, a to bez sankce, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. Právo ukončit smlouvu podle tohoto ustanovení nevzniká, pokud dojde ke změně smlouvy na základě změny právní úpravy nebo v případě změny smlouvy podle odstavce 5.
Začněme to rozebírat od konce. Poslední věta je celkem jasná: odstavec 5 představuje změny, které operátorovi nařídí ČTÚ. To asi není tak časté, a zákazníkovi to tedy nedávají právo odstoupit od smlouvy bez sankcí.
Velmi důležitý je ale začátek poslední věty, zvláště pak v naší současné situaci: změnou „na základě změny právní úpravy“ by měla být i změna DPH. Takže pokud operátor ponechá ceny bez DPH (či další podmínky) beze změny, ale vám jako zákazníkům jeho služby zdraží v důsledku zvýšení sazby DPH, opět nemáte právo odstoupit od smlouvy bez sankcí.
tedy to že cena tarifu se nemění, to dokupování je jen věc navíc která jde deaktivovat, půjde dost těžko uhádat.
Samozřejmě změna podmínek na základě změn stanovených zákonem se výpověď netýká, to ale není tento případ.
Jinak je pravda, že službu lze deaktivovat, v tomto případě se stávající služby pro zákazníka nijak nemění. Deaktivace ovšem vyžaduje zákazníkovu aktivitu, aby mu stávající stav byl zachován, tady obvykle vznikají tahanice mezi právníky, slovíčkaření a zbytečné režie operátorovi za velké množství stížností ČTÚ, případně soudních žalob. Praxe je taková, že operátor při takové změně podmínek zákazníkům generálně vyhoví. Sám jsem takové odstoupení letos na jaře u O2 využil, byť byla změna podmínek výhodná jednoznačně pro zákazníky.
Každopádně odstoupení od smlouvy se dá provést jen před změnami, teď už je pozdě.