Dobrý den,
v článku je uvedeno, že jako volající bude použito mobilní tel. číslo. Jak se ale v takovém případě bude určovat poloha volajícího mobilu vůči call centrům tísňových linek ? U mobilů to funguje tak, že operátor určí pomocí základnovek polohu mobilního telefonu a tu speciálním postupem předá do centra tísňových linek. Pokud ale volání NEvznikne v mobilu, tak tento postup selže. Výsledkem pak bude porušení zákonných pravidel a potenciální postih pro mobilního operátora. Nemluvě o tom, že se např. z Brna dovoláte na hasiče, záchranku nebo policii např. do Plzně.
Ivo Fišer
www.xphonet.com
V mobilních sítích se neurčuje poloha terminálu podle volajícího čísla a databáze, jako je tomu v pevných sítích, ale operátor je povinen odeslat souřadnice volajícího terminálu (který může být i zcela bez SIMky a bez čísla). Nicméně, jak Vodafone vyřeší lokalizaci originujícího zařízení a směrování tísňových hovorů by mne také zajímalo, bez ohledu na to, že vazba na číslo je marginální :-)
Ono se předpokládá, že tísňová volání povedete z mobilu (= nejjednodušší cestou), protože tam vás nebude trápit cena (je to zadara) a vzhledem k okolnostem ani nebudete řešit nějakou optimalizaci nebo cokoliv nad rámec prostého rychlého hovoru. Ale jak to je řešeno legislativně nevím, už se v tom oboru nějakou dobu nepohybuju.
Skype výslovně deklaruje, že jej nelze používat k volání na tísňové linky, takže lze předpokládat, že takovýto úzus bude platit pro všechny operátory, t. j. operátor dá do smlouvy klauzuli, že na tísňové linky s ním volat nejde a je automaticky z obliga, protože když to takhle může praktikovat jeden, mělo by to platit pro všechny.
Což nevylučuje to mnou výše uvedené. Podle informace od Ing. Jana Urbánka z MV-GŘ HZS ČR, který běžně jedná v TelCo záležitostech za Integrovaný záchranný systém s ČTÚ atd., je (zatím) problém v tom, že operační středisko záchranky provozuje v každém kraji jiný subjekt (vybírá kraj) a hovory na č. 155 jsou směrovány přímo jemu. Jenže ta pracoviště jsou vybavena velmi různě a velmi nejednotně. Takže někde opravdu s přepojením žádný problém mít nemusí a jinde to prostě nelze. A jeho stanovisko bylo, že pokud to nejde všude a bez problémů, nedá se na to spoléhat. A je nutno to brát tak, že ZZS to "zkrátka neumí".
Tak, dokážu si představit i výklad v tom smyslu, že pokud by VoIP komunikace se službou Park Talk byla neveřejná služba (=> jen pro vlastní zákazníky VF mobilních služeb a ostatní by byli předem vyloučeni) a určená jen pro komunikaci s ostatními vlastními zákazníky (tj. nikoli pro "volání" ve smyslu § 2 písm.. s) ZoEK ), tak že by se patrně na ni nemusela povinnost umožnění tísňových hovorů vztahovat...