Nevím, jestli je to typicky český přístup, ale tohle vypadá ani né tak na snahu zákazníka (jenom) oškubat, ale optimalizovat to tak, aby za co nejvyšší sumu dostal co nejnižší službu.
Já bych soudil, že se, pokud existuje konkurence, budou se všichni předhánět v tom, jak co nejlepší službou získat co nejvíce zákazníků, a veškeré optimalizace se budou odehrávat "uvnitř" - tedy snižováním nákladů, vyšší efektivitou, apod. Jenže "když už není kde ušetřit", je vždycky jednodušší hledat cesty, jak ze zákazníka dostat více peněz, kupříkladu tím, že mu to samé prodáme ještě jednou, případně snížíme náklady tím, že poskytneme za stejnou cenu podstatně horší služby (nejlíp žádné).
A veškerý marketing je pak ve stylu: "Naše konkurence vás lakuje? My vás budeme lakovat taky, ale červeným lakem!"
Ale to je u nás se vším! Myslíte si, že ušetříte, když snížíte spotřebu, ať už vody, plynu, nebo elektřiny? Ani náhodou, jakmile klesne spotřeba, dodavatel navýší paušální platby, takže platíte nehorázné peníze za to, že máte měřidlo spotřeby, (které navíc není ani vaše) a přípojku. Takže jediný způsob, jak opravdu ušetřit je, stát se samozásobitelem. Kdysi dávno to bylo tak, že kdo nic neodebral, nic neplatil. Ale to už je opravdu dávno.
" Musíte postavit vodovod a kanalizaci a pak je udržovat."
Vy jste prave priletel z Marsu? Ve specifickych podminkach CR jste ty vodovody zprivatizoval, 30let do nich nedal ani jedinou korunu, vodu pochopitelne pravidelne zdrazujete, a nyni, kdyz se ty trubky v zemi zacinaji rozpadat, se to vse snazite nekomu prodat. Samozrejme za nejmene stonasobek puvodni ceny.
Pro inspiraci se muzete podivat na stav vodovodnich radu v Praze, kde se pravidelne resi praskle potrubi stare i 100 let. To melo byt uz nejmene 3x vymeneno. Zaroven se vseobecne vi, ze vice nez 30% spotreby vody jsou prave uniky.
Operatori nemaji marze ve stovkach, ale tisicich procent, pokud se bavime o verejnych cenicich.
Výrobce má plné právo započítat si fixní náklady do ceny, ovšem zákazník má svaté právo vědět, kolik a za jakou cenu si dané komodity kupuje. Tedy vědět předem, že může (ale nemusí) po vyčerpání dat zaplatit balíček 1GB / 200 Kč, přičemž životnost těchto dat je 30 kalendářních dnů. Jakou možnost kontroly ale má odběratel, pokud si na svém plynoměru odečte spotřebu 500m3 za měsíc, když má pak na faktuře zaplatit 5250 kWh dle aktuální výhřevnosti plynu? Pokud si distributor stanoví cenu takto mlhavým způsobem, nic mu nebrání si ji stanovit od oka (majoritního vlastníka).
Vyměňovat cokoliv v praze je problém protože to způsobí omezení.
To je opravdu argument :-) Ale nechat si za to platit více a více a nic neudržovat, to problém není, že.
Stačí se podívat na výroční zprávy
Stačí se podívat na podpultové ceníky, rozdíly jsou běžně až stonásobné za naprosto stejnou službu.
Tomuhle "vody, plynu, nebo elektřiny" se říká Utilities. Obor je to velmi specifický v tom, že drtivá většina nákladů je fixních. Musíte postavit vodovod a kanalizaci a pak je udržovat. Musíte postavit čističku odpadních vod, úpravnu pitné vody. Musíte mít údržbáře, techniky. Musíte platit opravy a údržbu. To jsou všechno fixní náklady. Takže máte roční fixní náklad 2 miliardy Kč. Chcete zisk půl miliardy, to je 2.5 miliardy Kč. Pak máte ještě variabilní náklady na chemii, elektřinu do čerpadel atd., pár desítek milionů Kč. A tyhle peníze vám musí zákazníci zaplatit. Je vám jedno, jestli odeberou kubík, nebo dvěstě kubíků. Na vaše náklady to nemá vliv. Takže jim ty vaše skutečné náklady a zisk rozpočítáte.
Jako zákazník na tom ušetřit nemůžete. Pokud nedonutíte dodavatele rušit čističky, propouštět zaměstnance apod., tak jeho náklady neklesnou. Hon za co nejnižší spotřebou na měřáku je jen souboj se sousedy a ostatními zákazníky, aby oni platili více a vy méně. Dodavatel si své peníze vybere tak jako tak, on ani jinou možnost nemá. Klesla celková spotřeba na polovinu? No tak holt zvýší jednotkovou cenu na dvojnásobek.
Mobilní operátoři dělají to samé. U nás je na přesdržku ale to, že jejich marže jsou ve stovkách procent. Oni na fixní náklady 2 miliardy Kč chtějí zisk 8 miliard Kč. Proto jsou ceny násobně vyšší než v okolí. Přidejte k tomu naši typickou škudlivost a máte šílené dokupování. Tohle je bohužel naše specifikum a můžeme si za to sami. V našem okolí volí lidé spíše paušály. Kupodivu i na tu vodu. Dodavatelé jsou spokojeni, že mají své peníze jisté (protože paušál) a zákazníci jsou spokojení také, protože předem ví, kolik zaplatí, a nemusí si hlídat data/provolané minuty/spotřebu vody.
Vyměňovat cokoliv v praze je problém protože to způsobí omezení. Úniky vody jsou cca 12% a na 0 to prostě nejde. Marže nemůžou být tisíce procent protože marže je max 100%. Pokud myslíte přirážku tak se pořád nepochybujeme v tisících procent. Stačí se podívat na výroční zprávy