Mam pocit, ze jsem kdysi cetl nejakej clanek o VOIP a tam psali, ze proto abych mohl byt vlastnikem prichoziho cisla, na ktere se da dovolat, musim mit pevnou IP adresu.
Prosel jsem nekolik webu poskytovatelu VOIP i nekolik clanku na webu o VOIP problematice a nikde jsem se o pevne IP a jeji potrebe nedocetl.
Nekolik lidi tady v diskuzi psalo, ze to pouziva pres zakladni verzi adsl, kde predpokladam pevnou IP nemaji a autor psal ze to pouzival pres zakladni verzi chello od UPC, kde take neni pevna IP adresa ale dynamicky pridelovana.
Cili predpokladam, ze tenhle problem uz je nejak vyreseny a pevnou IP adresu nepotrebuji.
Muzete mi nekdo popsat jestli to tak je, nebo jestli si musim priplacet za pevnou IP (+100,- Kc u UPC = mesicni pausal pro IP telefonii), a pokud ne jak to funguje?
Jak se mi nekdo dovola, kdyz jsem schovanej za ISP Providerem a mam pokazdy jinou IP adresu?
A pokud to funguje co se stane, kdyz se behem telefonovani zrovna reloaduje adresa, at na zadost meho PC, nebo DHCP serveru?
Zrovna ted me dvakrat odpojil Tmobile z Tzones portalu, kde sem byl prihlasenej, za prej sorry - zmenila se vase IP adresa behem navstevy, i kdyz jsem mel pocit ze to je nejakej bug z jejich strany - dival jsem se a byla furt stejna... Ale treba doslo jenom k obnoveni. I tak me to stvalo.
Nenahlasi mi soft, sorry nemuzete pokracovat v hovoru, bo se vam zmenila adresa?
Pevnou IP adresu rozhodně nepotřebujete. Jak SoftSwitch u Faynu (upravený protokol H.323), tak STUN server, resp. proxy gateway, u SoftPhone (protokol SIP) průběžně komunikují s Vaším HW telefonem nebo s SW klientem. Takže dynamicky přidělenou IP dokáží při změně ošetřit. U obou technologií lze ošetřit i provoz za NATem, přičemž SIP to umí za použití STUN serveru IMO o něco lépe. Záleží ovšem dost na typu NATu atd. Co se stane při reloadu IP adresy klienta během hovoru Vám ovšem nedokážu říci. Inteligentně nakonfigurované pevné sítě (chello, ADSL) přednostně přidělují opakovaně tu samou IP adresu. Ale vzhledem k tomu, že při spojení se snesou výpadky paketů až v řádu sekund a že již první UDP paket odeslaný Vaším klientem po případné změně IP ponese informaci, že IP adresa klienta je jiná, tak si s tím nejspíš gateway poradí. V praxi jsem ovšem za 7 měsíců co VoIP běžně používám takovou situaci na chello ani na ADSL nezažil, takže se mohu mýlit....
Vzhledem k tomu, ze prakticky zadne TCP ani UDP spojeni neprezije zmenu IP adresy, tak ke zmene pristupuje skutecne jen ve zcela a naprosto mimoradnych situacich. DHCP server bezne pouze potvrzuje, ze adresu co pouzivate muzete pouzivat dal, dokud ji nevratite zpet.
Jediny duvod pro zmenu IP adresy je asi ten, ze pokud je nekdo problemovy a sdili soubory v P2P, tak je to pomerne efektivni metoda, jak mu zavrit uplink. Nez se stihne v DNS preregistrovat, maji pul dne pokoj a za chvili to nastve ty co od nej stahuji a pujdou jinam.
Jinak SIP skutecne pres NAT bezi tak nejak sam, H323 je myslim problematicteji, na linuxu jsou na nej extra NATovaci moduly a na ciscu se musi zadavat nejake to fixup h323, ale pokud jdete pres nejakou proxy, tak i tohle funguje. Jedine neprijemne je, ze jste zavisli na te proxy nebo STUN serveru. Kdyz mam verejnou IP muze mi kazdy zavolat (pokud jsem takovy blazen a otevru kazdemu port) a nic dalsiho k tomu neni potreba. Pokud jdu pres proxy, potrebuji jeste jaksi tu proxy a ten kdo mi vola musi vedet, ze nema jit ke me, ale na tu proxy.
jen nerozumim te poznamce o IP telefonii, no telefon snad doma mate , aby vam nekdo volal? a pokud je clanek o verejnem cisle tak aby vam volal v podstate kdokoliv.