Skoro denně používám marshup google map a katastrálních map od ČUZK. http://katastr2.appspot.com ČUZK sice mapy zveřejnil už dávno, ale stačí si porovnat jejich http://nahlizenidokn.cuzk.cz a ten marshup a rozdíl v ovládání a v rychlosti je nebetyčný.
Jen by to chtělo doladit určování majitele nemovitosti po kliknutí, že to napíše nejbližší adresu beze jména je celkem na dvě věci, protože kvůli tomu do katastru nemovitostí snad nikdo neleze.
V článku se píše, že v zahraničí je naprosto běžné, že volné data a API je obchodní model, jako jediný je tam zmíněn google.
Nejsem si jistý, ale opravdu je obchodní model googlu postaven na poskytování API zdarma?
V článku jsou zmíněny firmy, které data pracně shromaždují a pak je poskytují jako svoje služby a je to jejich zdroj příjmů, jaký důvod by je měl vést k tomu, aby svá data někonu zadarmo poskytli?
Navíc v článku se pak uvádí příklad, že ty data budou ostatním prodávat, tak je to tak trochu v rozporu s titulkem...
Těch 1795 API patří malým službám poskytujícím třeba možnost vygenerovat animovaný GIF (API nemusí být jen o datech) až po velké státní databáze jako Data.gov.uk.
Ty první zveřejní API zdarma a doufají, že uspějí a budou mít peníze na nadstandardní služby, které zpoplatní. To je myslím jasný obchodní model. Ti druzí mají poskytování volných dat v popisu práce.
Děkuji, takže klasika, ted to dávám zdarma a až bude dost zákazníků tak to zpoplatní... Pak se budou divit, že se všichni přesunuli k jiné službě, co to poskytuje zrovna zdarma a pak to chce zpoplatnit. Obchodní strategie dobrá, ale radši se stále živím nějak jinak :-)
tak nějak sem čekal, že mi dáte pár odkazů na služby, které Se tím opravdu živí, ne že se tím chtějí živit a teď jen čekají kdy dojde investorovi nebo rodičům trpělivost a peníze nebo je to dotované ze státního.
Nemají to na appspot ještě dokonalé. Zkuste si najít Katovice u Strakonic. Nebo o 3 km dále Mnichov. Dostanete se do Polska a Německa. A chybí mi tam maličkost - odměřování. To na mapy.cz je. Na googlu earth taky. Na maps.google to chybí.
No třeba zrovna bankomat přes google mapy na iPhone hledám docela často a funguje to výborně. Ostatní jsem nezkoušel, ale řekl bych, že pošty a pár dalších věcí mají také.
Taky se mi to nezdá. Jen těžko bude někdo úspěšně kopírovat obchodní model google. Ten není založen na zisku ze samotného poskytnutí dat přes API, ale z prodeje reklamy. Veškeré ostatní služby, které google nabízí jsou cíleny jen pro zlepšení image a zvětšení reklamního trhu. Kdokoli jiný ať už malý nebo velký bude jen ťežko kopírovat stejný model a tak sáhne spíše po modelu nastíněném v článku a ten je spíše jen teoretický (jsou nějaké success stories?) a riskantní.
Jj, to mi taky chybí, dáte vyhledat obci, kterých se stejným názvem je v republice více a ono to na jednu najede a zbylé zatají.
Web cuzk je proti tomu zlatý, rychlost je stejná a funkcí mnohem více, skvělou ortomapu oželím, ta co je na cuzk, pro orientaci stačí.
Prakticky veškerý zisk googlu (cca 95%) je z reklam. Všechno ostatní je tak nějak navíc, přidaná hodnota, image značky. Google na zveřejnění maps API nemůže zkrachovat, protože mu prakticky nic nenese. Jde o to, že všude je takové to Power by Google.
Je to stejné jako s 1GB gmailem, nikdo nic takového neměl a hle, přišel google! Teď to mají všichni.
Youtube mají také ztrátovou a stejně si ji nechají, i kdyby nenašli nějaký dobrý obchodní model. Tím zůstanou jedničkou na trhu. Všechno není přímo o penězích, ale všechno je o penězích.
Celkově by bylo lepší, kdyby autor přišel s nějakými lepšími příklady, je to dost slabé.
Naše fa dodává technologie na dnes nazívaný mashup přes osm let. Dostupnost API ani není tím hybatelem, jako fakt že Google pronesl nám nevadí že někdo používá naše data. Weby se daly filcovat lépe či hůře už před tím, nehledě na to, že například LexxusNexxus nabízel web servises nebo REST přístup dříve než se tyto služby začly být buzz.
V čechách je problém jednak opožděného myšlení jednak ten, že dat (kvalitních) je málo. Většina těch kvalitních jsou stejně globální (tj. Proč používat mapa.cz, když je tu zázemí Google - v mashupu stejně použijete nějaký framework a ty ten Google má taky).
Když zmiňujete realitky, Ty by měly tlačit na své dodavatele webu aby nabídly ony sami api ke své nabídce. Pak by nemusely řešit nějaké sereality.
A poslední věc je ta, že start-up meshup musíte ufinancovat. Data ani nápad neuchráníte, zbývá pouze pole position. A do toho se musí sypat.
S tímhle článkem zásadně nesouhlasím. Těžko budete kopírovat tak velké společností jako Google, která uvolní své API některých služeb zadarmo, a pak už jen rýžuje nové nadějné developery a prodává ostatním "něco navíc". Tohle prostě v českých podmínkách a na českém trhu není možné a nikdy nebude.
Ostatně, já bych nikdy neprodával své API s daty zadarmo, podobné utopistické myšlenky v businessu jsou stejně k ničemu a vedou akorát ke kanibalizaci výdělku.
Pokud člověk chce doopravdy vydělávat, tak i sebemenší část webové stránky bude prodávat a přesvědčí lidi o tom, že to co vlastně vůbec nepotřebují, musí mít.
A spolupráce? Na to vám dneska každý kašle. Business je tvrdý boj a pokud narazím na konkurenci, tak ji smetu ze stolu, nebo budu dělat všechno proto dostupnými prostředky, abych ji zničil. Je hezké se zabývat podobnými myšlenkami "co kdyby", ale realita je úplně jiná a to u nás platí dvojnásob.
S demokracií a diplomacií v tomhle ohledu nepochodíte...
Ohledne map si myslím, že mapy.cz jsou lepší, například tam najdu nejbližší poštu, bankomat atd. To google nemá, přirozeně pokud hledám cokoliv mimo ČR, tak tam se mapy.cz nechytají.
Souhlas, na ty příklady úspěšných firem také čekám, se divím, že autor vytáhnul jen google, který se tím neživí.
Pan M. Malý se sice tváří a chová jako mistr světa, ale tohle se mu moc nepovedlo :-)