Vlákno názorů k článku Volný TelefoNet: hovory po celý den jen za paušál od Ing. Radek Hamža - Přečtěte si pár skvostů ze stránek volný k...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 10. 2005 13:26

    Ing. Radek Hamža (neregistrovaný)
    Přečtěte si pár skvostů ze stránek volný k této službě:
    "Používejte trvalé vysokorychlostní připojení s minimální ztrátovostí a zpožděním paketů."
    "Doporučená minimální rychlost internetového připojení je 128kbps v příchozím a odchozím směru"
    "Při použití IP telefonu nebo softwarového klienta představuje download cca 40Kbps maximálně (kodek G729), tzn. za minutu hovoru 300KByte, resp. 0.3 MB"

    Základní marketingová poučka proč přejít na VoIP:
    Internetová telefonie - VoIP - je výhodná v tom, že šetří šířku pásma!!!
    Vážně? Na digitální lince o rychlosti 64 kbps můžu použít kódování real-time (0,75 ms) v G.711, ne zpožděné kodekem G.729 (nepo používají o něco horší G.729A?) o 50 ms, (2 x 25 ms), tj. o 98,5% rychlejším a pouze o 33% náročnějším na šířku pásma.
    Při volání na mobil a zvláště do zahraničí znalí ví, o čem hovořím.

    VoIP je na tak malých rychlostech a technologicky omezeném ADSL od ČTc nebo na linkách bez prioritizace hlasového provozu zjevný nesmysl vzhledem k celkovému zpoždění - pozor a to nehovořím o kvalitě.
    To může nabízet za peníze (zadarmo se nehádám, ale já chci za své peníze kvalitní a real-time hovor) jen firma, která chce zlikvidovat svůj hlasový business.
    Nebo jaký kvalitativní rating "R" podle ITU-T G.107, ITU-T G.108 tato služba garantuje?
    Předpokládám, že o trochu větší než 50, o kvalitě služby je
    perlička na závěr z popisu služby:
    "Funkcionalita a tech. parametry služby:
    Pro přenos hlasu využívá služba kodeku G.729, který je kvalitou hlasu srovnatelný s kvalitou GSM hovoru..."

    Srovnávat kvalitu kodeku s kvalitou kompletního GSM hovoru, velmi zajímavé, ale to je jako porovnávat výkon procesoru s výkonem počítače...

    "Službu nelze využít pro některé typy volání z jiné lokality, než je uvedeno ve Smlouvě. Jedná se o následující volání/prefixy:
     tísňová volání (112, 15x)"

    Toto ale už není sranda, ale velký průšvih a mohou přijít o hlasovou licenci, pokud nemají na tyto služby nějakou speciální.

    O tom, že když vám služba nepůjde nebo bude nepoužitelná, tak nemáte nárok na vrácení peněz, je zbytečné, protože se vyvazují odpovědnosti za infrastrukturu, přes kterou to provozují - v důsledku obecného popisu i tu svoji.
  • 7. 10. 2005 14:19

    Michal Kára (neregistrovaný)
    > VoIP je na tak malých rychlostech a technologicky omezeném
    > ADSL od ČTc nebo na linkách bez prioritizace hlasového
    > provozu zjevný nesmysl vzhledem k celkovému zpožděn

    Tak to ty krasne ciste (kam se hrabe pevna nebo dokonce mobil) hovory pres Skype na me 128ce pres Wi-Fi s nejakym 100ms pingem byly nejspis slysiny, co? ;-)
  • 7. 10. 2005 16:28

    Jaroslav Pavel (neregistrovaný)
    Zas jeden Ing, co se ohani zkratkama. :-)

    >Přečtěte si pár skvostů ze stránek volný k této službě:
    >"Používejte trvalé vysokorychlostní připojení s minimální >ztrátovostí a zpožděním paketů."
    >"Doporučená minimální rychlost internetového připojení je >128kbps v příchozím a odchozím směru"
    >"Při použití IP telefonu nebo softwarového klienta >představuje download cca 40Kbps maximálně (kodek G729), >tzn. za minutu hovoru 300KByte, resp. 0.3 MB"
    ==Co je na tomhle k smichu, nebo k placi nevim, spis me je k placi autor tohodle prispevku, ze nerozumi cesky.

    >Základní marketingová poučka proč přejít na VoIP:
    >Internetová telefonie - VoIP - je výhodná v tom, že šetří >šířku pásma!!!
    ==Ale vzdyt setri sirku pasma! normalni telefonie pouziva G711 (teda moc tomu nerozumim, tak me pripadne opravte) a ten zabere nejakych 85 kbps. Hovor s kodekem G.729 zabira max. 40 kbps. tj 2x mene!

    >Vážně? Na digitální lince o rychlosti 64 kbps můžu použít >kódování real-time (0,75 ms) v G.711, ne zpožděné kodekem >G.729 (nepo používají o něco horší G.729A?) o 50 ms, (2 x >25 ms), tj. o 98,5% rychlejším a pouze o 33% náročnějším na >šířku pásma.
    >Při volání na mobil a zvláště do zahraničí znalí ví, o čem >hovořím.
    ==Nejsem znaly, takze nechapu a znalych asi bude pouze jeden tj. autor. :-)


    >VoIP je na tak malých rychlostech a technologicky omezeném >ADSL od ČTc
    ==To jedine je pravda ADSL od CTc je hodne omezene na nem VoIP provozovat jde, ale nelze na nem nic zarucit. Tj. tam kde je ADSL vpohode je to OK, tam kde jsou problemy, befunguje to spravne, mate smulu.

    >nebo na linkách bez prioritizace hlasového provozu zjevný >nesmysl vzhledem k celkovému zpoždění - pozor a to >nehovořím o kvalitě.
    ==Proc nesmysl? Vzdyt VoIP funguje i na dialupu, i na WiFi, Breezu a jinych linkach. Zalezi jen jestli to je akceptovatelny a jak je konkretni linka kvalitni.

    >To může nabízet za peníze (zadarmo se nehádám, ale já chci >za své peníze kvalitní a real-time hovor) jen firma, která >chce zlikvidovat svůj hlasový business.
    ==Tak si tu sluzbu nekupujte!!! Kdo Vas nuti?

    >Nebo jaký kvalitativní rating "R" podle ITU-T G.107, ITU-T >G.108 tato služba garantuje?
    >Předpokládám, že o trochu větší než 50, o kvalitě služby je
    >perlička na závěr z popisu služby:
    >"Funkcionalita a tech. parametry služby:
    >Pro přenos hlasu využívá služba kodeku G.729, který je >kvalitou hlasu srovnatelný s kvalitou GSM hovoru..."

    >Srovnávat kvalitu kodeku s kvalitou kompletního GSM hovoru, >velmi zajímavé, ale to je jako porovnávat výkon procesoru s >výkonem počítače...

    ==Nechapu proc by neslo srovnavat kvalitu hlasu s kodekem G.729 s kvalitou hovoru GSM? Vzdyt preci se srovnava vysledna kvalita tj. jabka a jabka, ne jabka a hrusky :-) Neboli MOS, jestli Vam to neco rika, kdyz uz jsme v tech zkratkach. A MOS je jen jeden.

    Jen tak mimochodem kvalita GSM hovoru je nekdy tak uboha, ze nekolikrat vzdy musim rikat spatne vas slysim, opakujte. A presto taky GSM pouzivaji vsichni a nikomu se to nezda divny. Protoze pocitaji s tim, ze je to mobilni a ze tam je nekde spatny signal.

    VoIP je silne zavysli na pripojce, stejne jako GSM na signalu.


    >"Službu nelze využít pro některé typy volání z jiné >lokality, než je uvedeno ve Smlouvě. Jedná se o následující >volání/prefixy:
    > tísňová volání (112, 15x)"
    ==Tohle jsem na Volnem nenasel, kde to tam je co takhle odkaz na zdroj?

    >Toto ale už není sranda, ale velký průšvih a mohou přijít o >hlasovou licenci, pokud nemají na tyto služby nějakou >speciální.

    >O tom, že když vám služba nepůjde nebo bude nepoužitelná, >tak nemáte nárok na vrácení peněz, je zbytečné, protože se >vyvazují odpovědnosti za infrastrukturu, přes kterou to >provozují - v důsledku obecného popisu i tu svoji.
    ==Taky nechapu, kdyz Vam nejaka sluzba nepujde, tak si samozrejme budete stezovat na jejich supportu a kdyz zjisti, ze je to u nich tak to opravi. Nicmene, jestli zjisti, ze je to ve Vasi pripojce, tak Vam s tim nic samozrejme neudelaji a ani nemuzou. to je jako kdyby jste chtel po ceske televizi spravit Vasi antenu, kterou jste si spatne upevnil na stozar a ona se Vam ve vetru ohyba az na zem.


    --
    JP
  • 7. 10. 2005 16:48

    Ing. Radek Hamža (neregistrovaný)
    Hodnoťte prosím podle norem a ne svých subjektivních pocitů. Zpožděním hovoru o cca 0,15 sekundy (váš ping + kodeky) je na hranici pro provozování VoIP, to, že kodek, ve vašem případě asi iLBC, přenáší i vyšší frekvence nic nemění na tom, že celková kvalita je horší než PSTN síť (nezapomínejte, že analogová přípojka, kterou tu poměřujete, přenáší frekvence pouze do 3.400 Hz, i když dále to jde v plném 64 kbps kanále). Porovnávejte s ISDN. Mobilní komunikace má své zvláštnosti závislé na síti daného provozovatele, vytížení a dalších parametrech.
    Ale pokud vám to stačí a nevadí vám prodlevy nebo CB provoz, proč ne. A to nemluvím o dalších necnostech Skype.
  • 7. 10. 2005 17:10

    Dan Ohnesorg (neregistrovaný)
    Jednak ke QoS, COL implementoval o prazdninach v siti priority pro VoIP, rikali nam o tom kdyz jsme prodluzovali smlouvu. Takze pokud jste pripojeni pres ne, neni s linkou mezi vami a jejich SIP serverem problem. Pokud jste pripojeni pres agregovane ADSL od telekomu tak uter, ale potom je stejne levnejsi volat pres telekom, takze tezko nekdo bude o IP telefonii uvazovat.

    Nevim kdo kde rikal, ze IP telefonie setri sirku pasma. To obecne pravda neni. Kdyz mate ISDN tak mate pri hovoru 64 kbit/s, kdyz stejny kodek = kvalitu, pouzijete pri volani pres IP, tak sirka pasma povyleze, protoze proti ISDN navic musite doplnit UDP a IP hlavicky + hlavicky transportni vrstvy + signalizaci, ktera jinak bezi po D kanale (9 kbit).


    Co se tyce tisnovych volani, tak podle toho na jakou lokalitu si cislo zaregistrujete, tak na tu se smeruji tisnova volani. Pokud se nachazite mimo ni, tak proste nemuzete volat 112, protoze jste treba v Ostrave, ale oni by vas naroutovali do Prahy. Zatimco u mobilniho telefonu vite presne kde se volajici nachazi, u IP telefonie to vedet nemuzete.

  • 7. 10. 2005 19:02

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Me jako zakaznikovi jsou normy vite kde... Mne zajimaji prave ty subjektivni pocity. Normy jsou psany na miru soucasne infrastrukture; kdyz bude v normach, ze "alespon jednou za minutu musi v telefonu zaskrcet" a mne to tam skrcet nebude, mam podle vas asi horsi kvalitu spojeni, ze??? ;-)

    Docela by me zajimalo, jakou "kvalitou" se porad ohanite. Zadne neprijemnosti v komunikaci vznikle z prodleni jsem nepocitoval. Naopak pritomnost vyssich harmonickych se na subjektivnim dojmu docela podepisuje.

    Apropos k tomu ISDN - Pokud vim, tak se to sampluje na 8bit, tedy mam do 64kbps 8000 samplu za sekundu, to znamena, ze muzu prenaset do 4000KHz - to tedy oproti analogovemu telefonu nic moc velky pokrok neni.

    (Nejak jsem nepochopil, co to ma spolecneho s CBckama???)

    Jinak Skype jsem uvedl jako priklad, ze na spojeni, u kterho povazujete provozovani VoIP za nemozne, ve skutecnosti funguje lepe, nez klasicky telefon.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).