Pokud vezmeme v úvahu následující větu:
"Jinými slovy, zatímco prodej narostl o 51 procento, výdaje na výzkum a vývoj vzrostly o pouhých 16 procent a rozvoji trhu nestačí. V současnosti "intenzita" výzkumu a vývoje dosahuje pouhopouhých 2,1 procenta, což je v porovnání s ostatními odvětvími zdaleka nejméně."
zdá se mi to naprosto logické. Pokud roste takovým způsobem obrat a zisk, PROČ by firmy měly investovaly do výzkumu a vývoje? Až bude stagnovat nebo klesat, pak tam možná ty investice půjdou. Otázka je, jestli bude z čeho...
Proc by mely firmy investovat do vyzkumu a vyvoje v oblasti telekomunikaci (ci prenosu dat obecne?
Inu proto, ze telekomunikace a Internet patri k odvetvim s nejrychlejsim rustem pozadavku uzivatelu. Klidne se muze stat, ze uzivatele presunou svoje pozadavky (a penize) do jine oblasti.
S tím bych nepočítal - telefon autem ani léky moc nahradit nelze - spíše se poptávka po "novinkách" v této oblasti ustálila, resp. možná klesla. Mám pocit, že doba, kdy lidi chtěli ten top mobil, comp poněkud odezněla a na nové produkty není moc chuť - viz. malý nárůst MMS. Ostaně ani počítače již nefungují dle pravidla za dva roky pomalý, za tři vyhodit, protože je téměř nepoužitelný. Něco podobného možná nastává u internetu - kolik lidí je schopno efektivně využívat všechny stávající služby? A vyvíjet pro pár fandů se moc nevyplatí.
Opravdu jste si jist, ze poptavka po novych sluzbach klesla? :-) Neni to spis o tom, ze poskytovatele (v nekterych zaostalych zemich, jako je treba CR) nejsou schopni/ochotni nove sluzby nabidnout?
Je to otázka nabídky a poptávky. Je pravda, že spousta operátorů a ISP neumí aktivně přicházet na trh s novinkami a vývoje zanedbávají, ale na druhou stranu - když jsou naši zákazníci takoví, že koupí to, co je jim nabídnuto a sami nevyžadují něco jiného (byť zaplňují diskuse požadavky na nové služby), tak se trh vyvíjí tímto způsobem.
Dá se vlastně říct, že nebýt tady Telecom, tak si ho půlka firem musí vymyslet. Všichni ho tak dlouho kritizovali za nečinnost (bez toho, že by sami něco vyvíjeli a nabízeli a mohli mít dneska velký kus trhu), až Telecom začal být aktivní a rázem zjistili, že mu nemohou konkurovat a zase si stěžují.
Pro rýpaly - poslední míle sice patřila a patří Telecomu, ale technologie pro přístup k zákazníkovi existovaly. A to platí obvzláště pro ISP. OLO taky bojovaly tak dlouho s Telecomem, až dnes na ně dlouhý nos dělají i mobilní operátoři, kteří by ještě před pár lety do spolupráce šli, protože taky netušili, že u nás narostou do takové síly jakou mají. Vzpomínám na jednu telco konferenci, kde se jeden ředitel pro strategický rozvoj dnes již neexistujícího OLO (přesněji, koupenéhé GTS) divil, co je CZFree a jak to to jsou nějací úchylové a nadšenci, kteří je nemohou ohrozit. A dneska by byli rádi, kdyby si tenkrát od nich podobné lokální sítě kupovali kapacitu (samozřejmě za trošku jiných podmínek než tehdy). Jak je možné, že těch více než 200 tisíc uživatelů lokálních Wi-Fi (s ne až tak nízkými cenami, jak je často uváděno, to jsou extrémy, s minimální garancí kvality) neobsluhuje nějaký ISP? Asi jim to bylo málo, tak dnes mají ti nejlepší 20 tisíc zákazníků na ADSL, přeprodaného od Telecomu, takže s minimální marží a bez možnosti ovlivňovat službu pro zákazníka. A to jsou ti dobří, jsou ISP s pěti tisíci zákazníky přes ADSL, ale drahou administrativní budovou, callcentrem a nedostatkem lidí na technické podpoře.
Proč to píšu sem - kdyby tady byl vývoj nových služeb a ve vedení firem neseděli lidi, kteří v minulosti pobývali v jedné budově na Olšanské, ale lidi, kteří umí prodávat, tak trh vypadá úplně jinak. Ale jak říkám, zákazníci je k tomu taky nenutili (ale na to se nelze tolik vymlouvat) a tak nic nedělali.
Souhlasím s Vlkem. A IMHO je to dobře. Telco provideři by měli IMHO vytlačeni do stejné pozice komodity jako dodavatelé plynu, elektřiny, ... Vývoj by neměl probíhat u nich, ale u dodavatelů použitých technologií.
Současný stav, kdy operátoři sami připravují originální služby považuji výhledově za nevhodný a způsobený zejména nemožností rozumného placení/billingu služeb třetích stran. Správně by to IMHO bylo tak, že operátoři budou zajišťovat levnou "trubku" pro hlas+data a všechny další služby budou dodávané nezávislými dodavateli.
Změnu stavu očekávám až se zavedením naprosto komfortního platebního nástroje s okamžitým ověřením platby (jednoduché napojení na billing operátora nebo elektronické peníze).
Nechci tomu jakkoli bránit, ale současný stav intenzivně brání rozvoji služeb třetích stran a operátoři mají na tyto služby pro své zákazníky do značné míry monopol (služby může vyvinout kdokoli, ale bez rozumného platebního nástroje se to může vyplatit jen vyjímečně).
Kdyby byly podmínky rovnocené, byl bych úplně spokojen.
Za takové situace bych očekával, že bude vznikat mnoho služeb nezávislých dodavatelů a část z nich se ujme a bude dobře prosperovat.
Jen pro doplnění původního příspěvku : zlepšení v dostupnosti platebních nástrojů za služby pro mobily nebo na Internetu v blízké době (bohužel) neočekávám.
Zkuste se zamyslet nad tím, k čemu ten vývoj vedl? Před 10ti lety stála linka 64 kbps 64 000,- kolik stojí dnes? Ten pokles cen sotva nahradil růst zákazníků. K čemu je na ustáleném trhu telco firmám investovat do vývoje? Aby klesly jejich ceny a jejich příjmy? Vždyť je to blbost. Dokud nebudou nové požadavky, které budou slibovat rozumné zisky, nikdo tam investovat nebude. Dnes je přenosových kapacit až moc, dráty jsou poloprázdné, poptávka po velkokapactiních aplikacích je malá, tak kde vidíte tu návratnost? Díky vývoji zatím kapacita možností přenosu optického vlákna rostla rychleji než potřeba této kapacity. Přitom investice do vědy a výzkumu by ji měly mít tu největší návratnost...
Vim velmi dobre, kolik stala pred deseti lety sedesatctyrka :-)
Nejsem si uplne jist, ze mame stejny nazor na charakteristiku trhu. Ja bych telekomunikacnimu trhu dal spoustu adjektiv, ale ustalenym bych ho skutecne nenazval :-)
Problem neni v kapacite vlaken nebo nedostatku aplikaci. Problemy jsou tri:
Nedostatecna konkurence v pristupovych sitich
Nechut ci neschopnost telekomunikacnich operatoru nabizet nove druhy obsahu (napriklad video)
Nedostatek kvalitnich lidi ochotnych prevzit zodpovednost za uvedeni novych sluzeb
Souhlasim s tim, ze pokles do vyzkumu a vyvoje v telco je logicky. Nove technologie tu jiz jsou a je potreba je jen zavest, kvuli tomu neni potreba nic nakladne zkoumat.
Napriklad ja jsem si pred nedavnem poridil VoIP telefon. Volani ucastnikum stejne site je zdarma, pri volani na pevne linky se plati mene nez 1 Kc/min, pri volani do zahranici mene nez 2 Kc/min. To jsou vyrazne nizsi ceny nez od Telecomu. Kolik lidi ale podobne reseni pouziva? Skoro nikdo. Proste nyni je hlavnim problemem masove zavedeni jiz existujicich technologii.
To mi pripomina jednoho z predsedu americkeho patentoveho uradu, ktery mel na konci devatenacteho stoleti prohlasit, ze jeho urad je mozne zrusit, protoze vse jiz bylo vymysleno :-)
Pripominat Vam to muze ledacos, ale fakt je ten, ze telekomunikace jsou od toho, aby se komunikovalo.
K cemu mi je, ze se mi v mobilu s 3G technologii natrasa buchta v nejnovejsim videoklipu? K nicemu. Ja potrebuji volat levne do celeho sveta a to mi technologie jako 3G a podobne rozhodne nezajisti. Spis bych uvital, kdybych mohl mobil napichnout na Internet a levne telefonovat. Ale na to neni potreba nic nakladne vymyslet, to vicemene staci jen udelat. Akorat se k tomu nikdo nema ...
Podobne s HDTV. Knowhow je zde jiz roky, ale kolik domacnosti kouka na HDTV? Ja neznam zadnou.
Vyvoj samozrejme smysl ma, ale nadale trvam na tom, ze v telekomunikacich je nejvetsi problem masove nasazeni technologii jiz existujich spis nez vyvoj novych.
Myslim, ze podobny nazor meli panove z ITU a evropskych telco operatoru, kdyz jim do Evropy zacal pronikat Internet.
Na co tady takovy divny americky vymozenosti, kdyz mame X.25 a jako pristup francouzsky Minitel?
O to podle mě nejde - jde spíše o to, že trh musí nyní "vědu dohonit" - počet uživatelů, kteří touží po videofonii zatím není velký a většina z nich má problémy využít již stávající věci - podívejte se do mobilů, kolik lidí používá vícepoložkový seznam, komunikaci kalendář - počítač, úkoly a připomínky, WAP atd. Nyní IMHO musí dospět generace, pro kterou budou některé věci samozřejmostí a opět vyvine tlak na další rozvoj.
Proc myslite, ze musi trh vedu (tedy spis vyzkum) dohonit?
Vyzkum je kontinualni zalezitost a AFAIK se praxi prilis nevzdaluje. Vy rikate, ze zajem o "videofonii" zatim neni velky - ale priznejme si, ze videotelefonie je normalni sluzba, ktera je na trhu uz peknych par let.
Pokud budeme cekat, az trh vytvori poptavku po vyzkumu, vyvoj se zastavi :-)
Nemusí dohonit, ale přiblížit se, aby výzkum vůbec mohl odhadnout, kam !"napřít síly". Ostatně ten rozdíl je IMHO v čase velmi proměnný - v době studené války bylo silné utajení objevů - rozdíl byl značný - i to byl důvod rozvoje v 90-letech, kdy se spousta objevů "jen uvedla do praxe". Abych to upřesnil - vývoj musí ukázat možnosti, ale poptávka ho pak musí usměrnit, kde je třeba "máknout". Dlouho třeba byl poměrně malý tlak na paliva aut - nyní se musí zvýšit a automobilky už začínají reagovat vyššími investicemi do vývoje "hybridů".
Nevim, nakolik byly objevy utajene ve srovnani se soucasnym stavem. Nemyslim tim ve vychodnim bloku.
Nejsem si take jist, zda rozvoj v devadesatych letech byl zpusoben odtajnenim objevu. Nebo jestli rozvoj Internetu proste umoznil lepsi komunikaci (a produktivitu) a tim zpusobil boom.
Jedna z interpretaci toho, proc klesaji prostredky na vyvoj jsou treba ty, ze diky nasazeni free software neni potreba tolik programatoru :-)
Pisete o vyvoji nikoliv o vyzkumu :-)
Pokud bych si mohl dovolit pozmenit Vasi vetu, tak bych napsal: Vyzkum musi ukazat moznosti a poptavka pak usmernuje vyvoj.
je razena podle castky, kterou do vyzkumu a vyvoje jednotlive firmy investovaly. Takze mensi firmy absolutne nemely sanci.
A, jak to tak byva, vyvoj se dela spise v mensich firmach, ktere se posleze nechaji "spolknout" velkymi ...
Protože díky přesunu vývoje do asijských zemí jsou náklady na výzkum a vývoj výrazně levnější než dříve. Protože v některých oborech se vývoj prakticky zastavil, protože stojí moc peněz, které se nevrátí, protože to v Asii zkopírují tak rychle, že se to nevyplatí vyvíjet. Což je vlastně dobře, za pár let bude muset Čína a Indie taky začít vyvíjet a začnou konečně dohlížet nad ochranou duševního vlastnictví, protože už budou přicházet o vlastní peníze a začne se zase investovat do vývoje (byť pořád v těchto zemích, kde to bude levnější). Takže bych z toho nedělal žádnou tragédii, je to normální vývoj.