Vlákno názorů k článku Vydají se české eshopy cestou personalizace obsahu? od pepak - Zeptám se možná trochu hloupě: A k čemu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 6. 2010 7:37

    pepak (neregistrovaný)
    Zeptám se možná trochu hloupě: A k čemu ta personalizace bude? Máte nějaký konkrétní výzkum, který by dokazoval, jak je možnost personalizace využívána*), a další výzkum, který by odpověděl na otázku, nakolik lepší personalizace zlepší obchodní výsledky webu**)?

    A speciálně by mě zajímalo, k čemu mě jako zákazníkovi bude personalizace u internetového obchodu. Nastínil jste možnost "oblíbených kategorií", zřejmě v představě, že když mě zajímají televize, tak budu chtít koupit každý týden novou. Jako další pozitivum jste nabídl možnost, že si přeuspořádám bloky na titulní stránce podle svého - tzn. budu častěji a radši nakupovat, když budu mít možnost přesunout přihlašovací formulář z pravého horního rohu do levého dolního. Případně si na stránku e-shopu nechám zobrazit zpravodajství, svoji Facebookovou stránku, tři tisíce twitterů a vyhledávací okno Googlu, takže vlastně celý internet přestanu potřebovat a budu chodit jen na stránky e-shopu.

    Osobně si myslím, že z toho děláte zbytečnou vědu. U obchodů typu Alza, Mall, Kasa, které jste bral jako příklad, podle mě není personalizace vůbec k ničemu. Bral bych ji u obchodů s knihami nebo hudbou (kde kupuju spoustu v zásadě podobných položek, např. "všechno od autora XY"), ale tam IMHO bohatě stačí rozumně řešené vyhledávání a možnost si toto vyhledávání uložit (např. jako u eBay možnost udělat si z vyhledávání RSS kanál).

    *) Drtivá většina uživatelů, které znám, nic nepersonalizuje, i když o té možnosti ví; stačí se podívat na Start menu, desktop, domovskou stránku prohlížeče, vzhled mail klienta atd. atd. Vrcholem personalizace, kterou jsem zaznamenal, je změna pozadí plochy, u pokročilých uživatelů rozmístění ikonek do nějakých smysluplných bloků.

    **) Weby z období internetové bubliny z přelomu tisíciletí byly mimo jiné charakteristická i tím, že nabízely úžasné možnosti personalizace, které ale skoro nikdo nevyužíval - a když už, tak ho to nijak výrazně neovlivnilo v nakupování.
  • 16. 6. 2010 0:35

    anonymní
    Jen chci ještě dodat, že ta autorem článku vzývaná personalizace je podle mne dostupná všem registrovaným uživatelům daného e-shopu, kteří procházejí nabídku takového e-shopu a jsou přitom přihlášení.

    Co jiného je oznámení, že "naposledy jste u nás nakoupily to a to zboží, které spadá do kategorie" ... stačí jen kliknout.
    V případě mnoha e-shopů je tahle funkce naprosto k ničemu. Kupte si domů dvě ledničky, zájezdy, stejný SW,... Obchodníci/přeprodavači to naopak ocení.
    Naopak, u potravinových doplňků, lístků do divadla, místenky v autobuse, hudebních nahrávek, knih, ... to může být užitečné.
  • 16. 6. 2010 0:20

    anonymní
    U mnoha obchodů bych, pro občasného nakupujícího, uvítal větší anonymitu. Nemusel by udávat kvanta osobních údajů, nebo se registrovat. Nikdy by například nemusel sdělovat své jméno, ale často ani číslo mobilu nebo e-mail (zejména při vyzvednutí zboží přímo na pobočce e-shopu).

    Na druhou stranu, u většiny e-shopů mi chybí možnost objednat zboží po telefonu nebo e-mailem, namísto použití "nákupního e-košíku".

    Také mi vadí, že pokud si přečtu podmínky e-shopu, či návod na používání a potřebuji něco upřesnit, tak na položený dotaz (zpravidla e-mailem) mi většinou nikdo neodpoví.
    Nevím jak je to v cizině, ale u nás je to běžné. Pokud by zákazník vyžadoval mírně odlišný přístup, nedokážu si představit, že by mu některá z větších firem byla schopná vyhovět. O žádné personalizace nelze tedy hovořit.

    Naproti tomu, znám/znal jsem pár malých firem, které měli většinou bezplatnou telefonní linku a na té seděla paní která i vyřizovala e-maily a dotazy zájemců. Na webu jen aktualizovali množství dostupné skladem a pravidelně určovali které zboží je v akci a vše fungovalo perfektně. Pokud se náhodou stalo, že objednané zboží nebylo skladem (a přitom bylo v e-shopu jako skladem označené a dostal jsem nesplnitelný termín doručení) a e-shop měl možnost ho zaslat buď jako dvě zásilky, nebo zásilku jednu ale se zpožděním, uctivě se zeptali, zda nic nenamítám a zda by mi vyhovoval termín dodání tehdy a tehdy, nebo na zboží spěchám a upřednostňuji odeslání ve dvou zásilkách (jedna okamžitě, druhá později – již na náklady e-shopu).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).