Snad ještě nikdy nebyli evropští vydavatelé tak jednotní jako teď. Profesní organizace zastupující několik set producentů obsahu se spojily, aby společně protestovaly (PDF, anglicky) proti návrhům Googlu na urovnání sporu ohledně jeho možného zneužívání dominantního postavení na evropském trhu. Za Česko je pod stanoviskem podepsaná Unie vydavatelů.
"Pokud Google nepřijde velmi brzo s podstatně lepšími návrhy, vyzýváme Komisi, aby použila veškeré legální prostředky, včetně oficiální stížnosti a příslušných opatření. Rovné vyhledávání za stejných podmínek pro všechny je zásadním předpokladem zdravého vývoje evropského mediálního a technologického sektoru," argumentuje Hubert Burda z organizace VDZ zastupující německé časopisy.
"Naše návrhy jsou smysluplné a obsáhlé, nabízejí další možnosti výběru a ponechávají dostatek prostoru pro budoucí inovace," napsal pro změnu na oficiálním blogu viceprezident Googlu Kent Walker. "Jak stále opakujeme, své služby vytváříme pro lidi, ne pro webové stránky. A nechceme narušit inovativní řešení, která uživatelé na službách Googlu nejvíce oceňují," dodal.
Neformální šetření, zda Google v Evropě zneužívá svého dominantního postavení, se táhne od loňského jara. Letos v dubnu Google navrhl stížnosti vydavatelů a konkurence vyřešit pomocí několika opatření:
- stížnost na to, že propaguje své specializované vyhledávací služby (třeba srovnávač zboží Nákupy Google) výrazněji, než obdobné služby konkurence, mělo vyřešit výraznější označování těchto odkazů nálepkou reklama, jejich umístění do rámečku a zobrazování odkazů na tři obdobné služby konkurence na viditelném místě;
- stížnost na to, že ve specializovaných vyhledávacích službách (ano, jde zejména o Google News) používá bez předchozího souhlasu obsah třetích stran, chtěl vyřešit zavedením možnosti, aby vydavatelé mohli své weby sami z působnosti těchto služeb vyjmout (opt-out) - vydavatelé novin by měli dostat také možnost řídit zobrazování svých článků na úrovni jednotlivých stránek;
- další stížnosti navrhl vyřešit tím, že po provozovatelích webů přestane vyžadovat, aby reklamu ve vyhledávání kupovali výhradně na Googlu, a zruší omezení pro migraci kampaní ze své platformy do konkurenčních reklamních systémů.
Vydavatelé dostali do 27. června čas na to, aby tyto návrhy prozkoumali a okomentovali. A jejich stanovisko je ostře odmítavé. Návrhy Googlu podle nich nic neřeší a nevedou k obnovení konkurenčního prostředí. "Navrhovaná opatření by pro Google znamenala jen minimální změnu a v praxi by neměla žádný efekt na strukturu trhu. V některých ohledech by situaci dokonce zhoršila, vedla by k posílení dominance Googlu a k uvedení uživatelů v omyl," říká zástupce španělské novinové asociace AEDE Luis Enríquez.
Co konkrétně vydavatelům vadí? Velmi podrobný popis námitek si můžete přečíst zde (PDF, anglicky).
Označování odkazů na vlastní specializované služby a uvedení tří odkazů na konkurenční srovnávače podle nich nestačí, protože to neodstraňuje příčinu problému - tedy to, že Google zobrazuje odkazy na vlastní služby na prominentnějším místě než odkazy na konkurenci. A uživatele zajímá více pozice odkazu, než to, jak je napsaný, argumentují zástupci vydavatelů. A tři odkazy na služby konkurence? Mají prý být placené, což by podle stanoviska opět znamenalo výhodu a příjem pro Google.

Současný stav a podle vydavatelů nevyhovující návrh Googlu na změnu
Podobně vydavatelé odmítají i řešení pro přebírání obsahu na Google News. Podle nich je nepřijatelné, aby Google producentům obsahu diktoval nepraktická a zatěžující technická opatření, která by mohla zabránit používání jejich obsahu bez jejich svolení. A problém vidí už v samotném opt-out přístupu - v okamžiku, kdy má Google v řadě evropských státech až 90% podíl na vyhledávání, není podle vydavatelů v podstatě možné jeho služby nepoužívat. "Producenti obsahu jsou závislí na tom, že Google zobrazuje odkazy na jejich články, ale ne na tom, že zobrazuje jejich obsah jako takový. Návrhy Googlu nicméně neumožňují mezi odkazováním a reálným užíváním obsahu adekvátně rozlišit," stojí ve zdůvodnění.
Co bude dál? Na tahu je Evropská komise. Jak jsem psal v úvodu, šetření je zatím neformální. Pokud by se EK přiklonila na stranu stěžovatelů, má se Google v Evropě na co těšit.