Překvapují mne tyhle výsledky. Krom jedné známé nevím v širokém okolí o nikom kdo by nějak pravidelně navštěvoval Seznam. Já osobně 70% Google, 20% Centrum a zbytek různě Atlas, Jyxo, zahraniční to už tedy když nemůžu něco pravdu najít. Velká výhoda je, že ťuknu google.com, mžik a můžu hledat. Když ťuknu Centrum nebo Atlas tak civím dlouho na načítání toho co vůbec nechci. Zajímá mne jen políčko pro vyhledávání.
Moje firma již od loňského roku používá Google AdWords - placený reklamní program, který nabídne naše stránky po zadání klíčového slova. Frekvence používání našich klíčových slov u Google se stále zvyšuje, takže jsme tam za poslední půlrok proinzerovali přes padesát tisíc korun.
Po celou dobu si Google za inzerci inkasuje sám automaticky z naší platební karty Visa (bere jen Visa a EC/MC, jiné ne). V prosinci však najednou přišel mail (z no-reply adresy Googlu), že se nepodařilo z naší karty inkasovat peníze, takže všechny naše reklaní programy byly zastaveny. V předvánočním období (specializujeme se na dárky) nás to silně poškodilo. Ihned jsme pátrali po příčině, až nám kartové centrum Visa dalo informaci, že Google se pokusil o inkaso neregulérním způsobem, takže transakce byla zamítnuta. Google totiž naše číslo karty použil, jako by měl kartu fyzicky přítomnou na prodejně nějaký obchodník, a ne způsobem předepsaným pro internetovou platbu. Od té doby denně píšeme na Google, aby vše dal do pořádku a obnovil naše programy. Marně - každý druhý den nám napíše nějaký anonym z helpdesku, že jejich technici sice už problém odstranili, ale všechna naše data musíme zadat znovu. Uděláme to a situace se opakuje. Reklamní programy ovšem stojí, i když chyba je na straně Google. Tohle má být chování leadera trhu???
Nase ano :-) Napr.: odborne preklady
Pokud uvedete adresu Vasich stranek, tak se muzeme zkusit podivat, kde je problem. Nicmene, je pravda ze Seznam svuj fulltext prubezne upravuje, takze i kdyz jsme dnes prvni tak zitra klidne muzeme vypadnout z vysledku vyhledavani.
Jenze vtip je v tom, ze zebricek obsahuje pouze cast serveru, ktere NV.cz zpracovava. Vetsina tech opravdu velkych, kteru u NV.cz sve statistiky maji, je verejne nezverejnuji (jsou dostupne pouze po zadani autorizace uzivatele) nebo zpristupnuji pouze zakladni statistiky, ale nemusi nutne byt zobrazeny v katalogu / zebricku a tom to jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
S tou posledni vetou bych opravdu nesouhlasil (pokud ovem nebyla minena ve smyslu popularity a rozsireni mezi beznymi uzivateli).
Ano, přesně to jsem měl na mysli :)
Jyxo se v poslední době snaží rozšiřovat své portfolio služeb, ale stále to podle mě není kvalitní vyhledávač. Zatím mi nikdy netrvalo více než pěk pokusů, aby mi nevrátilo nějaké nesmysly, přitom nejde o žádné špeky. Třeba v tuto chvíli je na výraz "nokia" na prvním místě nějaký hloupý polský (!!!) web s melodiemi.
Navrcholu není vhodný zdroj dat pro podobné analýzy. Když se dívám na aktuální žebříček měřených serverů, tak na prvním místě je nějaký anglický web funny games (ovšem titulní stránka je v češtině) s návštěvností cca 100 000 lidí, na druhém místě je slunečnice s 20K, což je obrovský rozdíl. Dvacátý měřený server má již mizerných 3500 návštěv. Pokud byl nejnavštěvovanější web zařazen do měření, tak způsobí velké zkreslení ve prospěch googlu, protože sem přichází hodně anglických návštěvníků.
"Dalším v pořadí je Jyxo. Politika outsourcingu vysvětluje malý podíl, k němuž můžeme připočíst Atlas, Zohoo.cz, případně minoritní Quick.cz a Volny.cz (a v podstatě české MSN). "Český Google" tak zatím nemáme."
S tou posledni vetou bych opravdu nesouhlasil (pokud ovem nebyla minena ve smyslu popularity a rozsireni mezi beznymi uzivateli). Jen proto ze jyxo nabizi svuj vyhledavaci stroj k vyuzitim ostatnim (ostatne google to dela prakticky taky - i kdyz ta jeho aplikace zustava stale na jednom miste), se prece nevysachoval ze hry. Kdyby neprovozovali na vlastni pest plnohodnotny fulltext vyhledavac jyxo.cz nereknu ani slovo, ale takto ?
Nase WWW stranky seznam ve fulltextu nenajde... Pritom je ma v katalogu. Pred rokem jsem je upozornoval, ze maji stare URL - napsali mi, ze to zmeni. Do dneska se tak nestalo. Ani emailova sluzba neni nic moc.
Pred casem jsem Seznam emailu reportoval, ze se obcas pri stisku tlacitka odeslat vymaze formular pro odeslani posty a mail neodejde. Napsali mi, ze je to nastaveni systemu a ne bug. Reportoval jsem i podrobne okolnosti.... Na uzivatele proste kaslou - a spolehaji na dlouhou historii.
"Srovnání zobrazených stránek v sekcích vyhledávání podle NetMonitoru říká následující: v říjnu tohoto roku jich měl Atlas kolem 13,4 mil., Centrum 23,1 mil. (bereme-li fulltext i katalogy firem dohromady)."
Do tohoto čísla nejsou u Atlasu zřejmě započítané samostatně počítané části katalogu (Obchody, Sex a část sekce Cestování).
Díky povýšení fulltextu na seznamu by jste se měly začít zabývat optimalizací stránek. Nám to pomohlo přesně o tu polovinu. Nyní nás to vyjde levněji :) I když bez seznamu se bohužel stále neobejdeme :( viz článek o chování IL: http://mulz.blog.cz/0511/seznam-cz-v-pozici-microsoftu
V této chvíli má v anketě Seznam 6% a Google 80%. Kdo teda vlastně používá vyhledávání na Seznamu, když výsledky uváděné v článku jsou úplně jiné ?????
Taktéž se mi to nechce věřit. Máme taky obsáhlý web (rozumněj tisíce stránek), nejlépe indexuje Google, to je pravda, ale Centrum dokáže zaindexovat min. 80% toho, co Google a Seznam na tom není o moc hůře. Horší indexaci jsem zjistil pouze u Jyxa.
Pokud víte něco o statistice, určitě jste slyšel o termínu výběrový vzorek, z jehož chování se dá s úspěchem dedukovat chování celku. A počet zaregistrovaných webů v Navrcholu.cz je AFAIK opravdu dostatečně velkým výběrovým vzorkem.
K nám chodí z Google 2x tolik lidí než ze Seznamu.
Navíc nás to nestojí ani korunu.
Pomalu pozbývá smyslu Seznamu ty horentní sumy platit.
Od "velkého třesku" v Seznamu, kdy placené odkazy jsou menší a menší, zato více stojí, nám chodí zhruba polovina lidí než předtím.
Tak tohle se mi nechce nějak věřit, mé zkušenosti říkaj že Seznam zaindexuje web jako první (a to nejsem velký fanda Seznamu ale kvůli "seznamefektu" ho mám rád).
Viděl bych to na chybu někde mezi PC a židlí že neumíte udělat web "Seznamfriendly" :-)
(prosím neberte to jako urážku)
Propagační heslo Seznamu bylo nedávno předěláno vtipálky na
"Seznam: nanajdu tam to co znám".
A to je přesně ono - kvalita vyhledávání je proti Google výrazně nižší. Pokud chci "něco, cokoliv" najít, najdu. Ale pokud chci najít konkrétní věc, nenajdu.
Zřejmě je technologie Seznamu výkonově příliš slabá. nedávno jsem uveřejňoval jeden rozsáhlý web. Výsledek? Níže, procento zaindexovanosti daného webu ve fulltextech (jednalo se o 100000 stránek):
Zatímco všechny známé i neznámé fulltexty vzaly web navědomí, Seznam o něm nemá ani páru i po dvou měsících. A tohle je praxe spíše běžná, než vyjímečná.
Nedavno jsem kontaktoval helpdesky Seznamu, Atlasu a Centra s prosbou, aby upravili nase odkazy (po zmene DNS). Centrum upravy provedlo, Atlas poslal automail jak to mame udelat a Seznam se neobtezoval odpovedet vubec. Napadlo me, ze Seznam mozna dosahl stavu popisovaneho prof. Parkinsonem, kdy instituce uz nepotrebuje komunikovat se zbytkem sveta a vystaci si sama. ;)
Podle mych, ponekud specifickych zkusenosti jsou nejlepsi vysledky hledani na Centru.
I kdyz je sluzba navrcholu.cz asi nejvetsi sluzbou sveho druhu v CR, pochybuji ze bude monitorovat vetsinu ceskych webu, nevim kolik to muze byt? Tak 10%, co se poctu webu i generovaneho provozu tyce ? .. V pripade, ze by tento odhad byl spravny, pak nema smysl nazyvat toto obecnou studii ceskeho webu, ale casti webu jez je registrovana na nv.cz
No, především by se tato naměřená statistika neměla ani tak prezentovat jako popularita vyhledávačů ani jejich používanost, protože pak by to mělo právě ty problémy, o kterých píšete.
Spíše by se to mělo prezentovat jako schopnost přivést návštěvníky na cílové stránky. Čili ten úhel pohledu je spíše z pozice provozovatelů webů, než z pozice těch vyhledávajících lidí.
Nicméně se ale domnívám, že tyto veličiny spolu tak blízko korelují, že to zjednodušení není zas až tak veliké a je v podstatě žádoucí.
Myslím, že spojujete dvě věci, které takto spojovat nejdou. Vysvětlím:
První věc je otázka metodiky. Mohu vás ujistit, že metodika měření je správná a odpovídá mezinárodním standardům. Čísla věrně odrážejí reálné chování uživatelů, kteří se dostali z vyhledávačů na weby měřené v NAVRCHOLU.cz.
Druhou věcí je problém následné interpretace dat, což není otázka metodiky, ale právě interpretace. Obávám se, že z těch dat na kvalitu vyhledávače ani zkušenost uživatelů nelze usuzovat, což samozřejmě není chyba těch dat, prostě zachycují jen pohyb, ne to, co je jeho příčinou.
Nicméně, pokud k tomu mám připojit svůj osobní názor, pak bych řekl, že kvalita vyhledávačů by se příliš na statistikách projevit neměla (mluvím teď o těch velkých subjektech, které jsou nejdůležitější), protože podle mě jsou všechny dostatečně kvalitní. Větší rozdíly bych spatřoval v rozdílné zkušenosti a poučenosti uživatelů, ale to byste byl schopen analyzovat pouze nějakou hodně náročnou případovou studií s usertestingem.
Dělat úsudky na základě 4 čísel získaných v průběhu 2 let je docela odvaha.
Pokud ty data chcete seriozně použít tak musíte najit závislé trendy v netmonitoru a nebo být porovnatelný s toplistem (nebo jinou aspoň v náznaku metodicky obdobnou statistikou).
Nicméně, pokud však výsledky toplistu obsahují i data ze serverů patřích samotným vyhledávačům tak obsahují blíže těžko odhadnuté zkreslení a Navrcholu s nimi zcela porovnatelné nebudete nikdy. Možná by to šlo vesledovat na základě kategorií toplistu, které mohou mít nějak rovnoměrný výběr serverů.
Pokud jde o netmonitor - vemte si denní čísla únor-prosinec Atlasu i Centra a začněte hledat co se změnilo. Pár věcí tam je, ale i tak bych byl opatrný s výroky z toho plynoucími.
Např. pokud se podíváte na vývoj poměru PV/UV tak na počátku roku jeden uživatel Centra viděl více stran (page view) v hledání než obdobný uživatel Atlasu. Toto se někdy v červenci 2005 zmenilo a nyní je to naopak. Když průběh nevypadá vůbec náhodně, je otázka co to znamená. Ten rozdíl je tak o 0,25 stránky na počátku roku a tak 0,2 ke konci roku.
Co je zajimavější je, že poměrově obě vyhledávání nerostou stejně rychle v UV jako zbytek netmonitoru a ty změny se začaly ve vetším rozsahu dít až v druhé polovině roku 2005. Zde bych hledal argumentační operu pro růst Google.
Pokud by dokazalo Navrcholu zjistit delku navstevy na strankach po vyhledani a vyhodit nahodne cizince, asi by se podil Google zmensil. V ohromnem mnozstvi lidi vyhledavajicich ve svete se jiste casto stane, ze kliknou na odkaz v cestine. S rostoucim poctem navstev z Google na Sbazar se prumerna doba navstevy trochu zkratila. Nevim, co by navstevnici z Venezuely ci Japonska, kteri k nam obcas pres Google zabloudi, hledali na ceskem bazaru.
Rekneme, ze existuje vyhledavac A, ktery pouziva N lidi. Vyhledavac je velmi dobry a lide najdou vysledek hned napoprve na prvni strance, na kterou ve vysledcich kliknou.
Pak existuje vyhledavac B, pouziva ho stejny pocet lidi. Ale ten je spatny a lide se musei podivat v prumeru na tri stranky, nez najdou tu "spravnou".
Jestli tomu dobre rozumim, soucasna metodika by rekla, ze vyhledavac B je 3x pouzivanejsi, nez A. Takze kdyz zlepsite relevanci vaseho vyhledavace, budete "odmeneni" propadem v "statistice pouzivanosti".
Podobne pokud vyhledavac A budou pouzivat zkuseni uzivatele, kteri napoprve zadaji dotaz zpravne a B nezkuseni, kteri zadaji dotaz, proklikaji vysledky, tak ho upravi, zase proklikaji, bude B pri stejnem poctu uzivatelu lepsi.