Myslím, že spojujete dvě věci, které takto spojovat nejdou. Vysvětlím:
První věc je otázka metodiky. Mohu vás ujistit, že metodika měření je správná a odpovídá mezinárodním standardům. Čísla věrně odrážejí reálné chování uživatelů, kteří se dostali z vyhledávačů na weby měřené v NAVRCHOLU.cz.
Druhou věcí je problém následné interpretace dat, což není otázka metodiky, ale právě interpretace. Obávám se, že z těch dat na kvalitu vyhledávače ani zkušenost uživatelů nelze usuzovat, což samozřejmě není chyba těch dat, prostě zachycují jen pohyb, ne to, co je jeho příčinou.
Nicméně, pokud k tomu mám připojit svůj osobní názor, pak bych řekl, že kvalita vyhledávačů by se příliš na statistikách projevit neměla (mluvím teď o těch velkých subjektech, které jsou nejdůležitější), protože podle mě jsou všechny dostatečně kvalitní. Větší rozdíly bych spatřoval v rozdílné zkušenosti a poučenosti uživatelů, ale to byste byl schopen analyzovat pouze nějakou hodně náročnou případovou studií s usertestingem.
No, především by se tato naměřená statistika neměla ani tak prezentovat jako popularita vyhledávačů ani jejich používanost, protože pak by to mělo právě ty problémy, o kterých píšete.
Spíše by se to mělo prezentovat jako schopnost přivést návštěvníky na cílové stránky. Čili ten úhel pohledu je spíše z pozice provozovatelů webů, než z pozice těch vyhledávajících lidí.
Nicméně se ale domnívám, že tyto veličiny spolu tak blízko korelují, že to zjednodušení není zas až tak veliké a je v podstatě žádoucí.
Rekneme, ze existuje vyhledavac A, ktery pouziva N lidi. Vyhledavac je velmi dobry a lide najdou vysledek hned napoprve na prvni strance, na kterou ve vysledcich kliknou.
Pak existuje vyhledavac B, pouziva ho stejny pocet lidi. Ale ten je spatny a lide se musei podivat v prumeru na tri stranky, nez najdou tu "spravnou".
Jestli tomu dobre rozumim, soucasna metodika by rekla, ze vyhledavac B je 3x pouzivanejsi, nez A. Takze kdyz zlepsite relevanci vaseho vyhledavace, budete "odmeneni" propadem v "statistice pouzivanosti".
Podobne pokud vyhledavac A budou pouzivat zkuseni uzivatele, kteri napoprve zadaji dotaz zpravne a B nezkuseni, kteri zadaji dotaz, proklikaji vysledky, tak ho upravi, zase proklikaji, bude B pri stejnem poctu uzivatelu lepsi.