Vidina milionové výhry je jeden z důvodů, proč se letos do Startup Show přihlásilo rekordních jedenašedesát účastníků. Sedm týdnů po skončení soutěže se ovšem ukazuje, že vítězové o hlavní cenu nestojí.
“V této chvíli jsme jednání o investici ukončili,” sdělila včera Lupě Barbora Nevosádová, spolumajitelka brněnské firmy Two Bits, která Tripomatic provozuje.
Jednání s investorem začala 21. října a skončila tento týden. Na stole byly různé varianty. Poslední odmítnutá nabídka zněla: Tripomatic se vyčlení do samostatné firmy a Miton v ní za svůj milion získá podíl 35 procent.
“Miton nám nabídl dobré podmínky, které odpovídaly tomu, že projekt je teprve na začátku a investice do něj je dost riskantní," komentuje to Barbora Nevosádová. "My jsme se ale rozhodli, že se vrátíme k původnímu plánu a web budeme dál rozvíjet bez investora. Aspoň do té doby, než prokážeme jeho životaschopnost. Pak se možná k hledání investora vrátíme a Miton znovu oslovíme.”
Budoucí spolupráci se nebrání ani Ondřej Raška, spolumajitel, který vedl jednání za Miton: „Není všem dnům konec. Jak se bude projekt posouvat do dalších fází, věřím že budou další příležitosti sednout ke společnému stolu. Je to super tým a zajímavý projekt.“
Miton provozuje přibližně dvě desítky webů, k jeho nejvýnosnějším projektům nyní patří srovnávač cen Heureka.cz a slevový server Slevomat.cz. V záhlaví webových stránek má dravá firma tří kamarádů z Jablonce slogan: „Investujeme online do věcí, které mají smysl, i které žádný smysl nemají.“
Podrobně jsme o službě Tripomatic psali v článku Tripomatic chce plánovat výlety a inkasovat provize.
Když ho Tripomatic odmítl, nabídne Miton slibovaný milion dalším dvěma finalistům soutěže BooFan.eu a OpenBrand.com? Pravděpodobně ne. „Tripomatic se nám moc líbil, i když je v začátku a nemá ověřený business model. Ostatní dva finalisti Startup Show jsou zajímavé projekty, ale nejsem si jist, že jim teď dokážeme v tom co dělají pomoci, že bychom dokázali do společného podnikání něco výrazného přinést,“ říká diplomaticky Ondřej Raška.
Miton má podle něj na investice do startupů připravenu o řád vyšší částku než je onen milion. „Není to otázka peněz. Je to otázka efektivity peněz a času, který do projektu investujeme,“ vysvětluje svou strategii.
Zájem mají i jiní investoři
Brněnskou firmu Two Bits založila Barbora ještě na vysoké škole se svým nynějším manželem Lukášem Nevosádem. Dnes zaměstnávají kolem patnácti lidí a živí je především online prodej letenek a úzce specializované obsahové weby. Těch se však postupně zbavují. Poté, co odmítli nabídku Mitonu, rozhodli se prodat stránky Hostingy.cz a Webdesigneri.cz a rozvoj Tripomatiku financovat z utržených peněz.
Do vývoje webové aplikace Tripomatic se Nevosádovi pustili letos na jaře, protože přemýšleli, jak dál zúročit své zkušenosti s weby pro cestovatele. Tripomatic je pouze v angličtině a míří tedy na globální trh. Uživatelům pomáhá naplánovat si cestu do jiného města nebo do ciziny, podívat se, co je kde zajímavého a sestavit si osobní itinerář. Vydělávat chce na provizích od hoteliérů, restauratérů a poskytovatelů dalších služeb v cestovním ruchu.
Ačkoli jim vítězství ve Startup Show nepřineslo kýženou milionovou investici, účast se prý zakladatelům Tripomatiku vyplatila. “Díky soutěži jsme získali publicitu," uvědomuje si Barbora Nevosádová. "Na návštěvnost webu a počet naplánovaných výletů to z dlouhodobějšího hlediska příliš velký vliv nemělo. I tak ale hodnotíme naši účast velice pozitivně – získali jsme feedback a nápady na vylepšení a po soutěži se nám také přihlásilo pár dalších lidí, kteří by měli zájem do Tripomaticu investovat.”