Pokud podnikáte jakožto OSVČ, nepotřebujete další schránku. Používám na vše (daně, KH, DPH, sociálka, zdravotní...) schránku fyzické osoby nepodnikající, jinou DS nemám. Problém je ovšem s opačným směrem, například sociálka, aby mi do soukromé schránky posílala, potřebuje výslovnou (písemnou) žádost, kde je uvedeno, že chcete posílat dokumenty pro OSVČ do soukromé DS.
Takze ekvivalent emailu, ktery se podle pravidel zatridi do prislusnych slozek (nebo individualnich schranek na domene). Tedy se opet slozite a draze vymysli neco, co uz je davno vymyslene.
Zajimave jak na jedne strane stat tvrdosijne rozlisuje osobu (OSVC) a osobu (cloveka), zatimco jinde je spojuje. Napriklad pro ucel buzerace osobou identifikovanou pri nakupu sluzby ze zahranici neni nikde tento rozdil definovan. Takze dovedeno do absurdity, OSVC jdouci v Nemecku na placene zachodky se stava osobou identifikovanou k dani, protoze je prijemcem sluzby v clenske zemi EU. A to jen proto, ze je zaroven OSVC. Stejne jako kdyz si koupi elektronickou knihu na Amazonu pro osobni potrebu. Nikde neni presne dano, ze se jedna pouze o sluzby ktere prokazatelne vyuziva vyhradne k podnikani.
Ty datové zprávy chodí také do stejné plechové krabice, vy datové zprávy z obou schránek můžete také zpracovávat ve stejné plechové krabici. Jediný rozdíl je v tom, že u papírového dopisu se adresát určuje podle pořadí osoby a firmy na obálce, v případě datové schránky se to určuje jiným ID datové schránky. Já v tom žádný praktický rozdíl nevidím, akorát u té datové schránky je explicitně napsáno, zda je daná konkrétní datová schránka schránkou fyzické osoby nebo podnikatele, takže to spíš dojde i těm pomaleji chápajícím, kterým může pořadí jmen na obálce dělat problém.
tudiz neni vubec zadny problem k jejich osobnim schrankam proste pridelit zaroven firemni agendu a stejne tak trivialni je jim umoznit prave jen tu firemni agendu delegovat na treti osoby
Takže by živnostník měl místo dvou schránek jednu schránku se dvěma podschránkami. Společníci s. r. o. by měli každý svou schránku s podschránkami, přičemž ty podschránky s. r. o. by byly společné. Až se zase někdy rozohníte nad tím, jak je něco špatně vymyšlené, zkuste přijít s jiným návrhem, než že byste „datovou schránku“ přejmenoval na „podschránku datové schránky“.
Nikoli, je to jen dusledek totalniho rozkladu. Firmu zaklada fyzicka osoba (nebo osoby) tudiz neni vubec zadny problem k jejich osobnim schrankam proste pridelit zaroven firemni agendu a stejne tak trivialni je jim umoznit prave jen tu firemni agendu delegovat na treti osoby. Ale to bychom nesmeli byt v CR.
Jinak je zajimave, ze na papire s tim kupodivu nikdo svepravny zadny problem nema. Pokud je na adrese firma a pak jmeno, jde o komunikavi firemni a tudiz ji muze otevrit pripadne kdokoli. Pokud je to naopak, je to soukrome. A to presto, ze to chodi do stejne plechove krabicky.
Ono je to logické. Řidičský průkaz může vlastnit pouze fyzická osoba, takže ta část státní správy, která se zabývá řidičskými průkazy, logicky komunikuje jenom s datovými schránkami fyzických osob. V rejstříku právnických osob může být jen právnická osoba, takže příslušná část státní správy komunikuje jen s datovými schránkami právnických osob a orgánů veřejné moci. Soudit a souzena může být jakákoli osoba (fyzická i právnická), takže soudy komunikují s všemi datovými schránkami.
To, že určitá část státní správy komunikuje jenom s určitým typem datových schránek, není žádné závazné pravidlo nebo něco takového, je to prostě logický důsledek toho, jakou řeší agendu.
Jinak řečeno, pokud obci pošlu dokument ze své DS do obecní DS, očekávám odpověď do své DS.
Pokud obec nereaguje a po telefonických urgencích zašle odpověď na e-mail s omluvou, že DS "moc nepoužívají", tak není něco v pořádku. Co s tím mohu udělat? Nemůžu je zase moc dráždit, protože by mi třeba nemuseli s něčím vyjít vstříc. Jsme malá obec kolem 500 ob.
Opačně taková povinnost neplatí
Máte datovou schránku? Daně už jen elektronicky, jinak zaplatíte pokutu
http://www.podnikatel.cz/clanky/mate-datovou-schranku-dane-uz-jen-elektronicky-jinak-zaplatite-pokutu/
Máte-li založenou datovou schránku jste za a) povinen pod sankcí (nevím kolik) se státní správou komunikovat přes datovku. Jinak Vám může přijít pokuta za nedpdržování zákona. Státní správa je povinna (pokud Vám chce zaslat zprávu) napřed zjistit zda náhodou schránku nemáte a pokud ano tuto schránku použít. Pokud to neudělá, rovněž porušuje zákon. Jenže státní správu nikdo za porušení zákona nepostihuje... Problém.
Protože podnikající fyzická osoba je jiný subjekt, než fyzická osoba. Jako podnikající fyzická osoba můžete mít třeba ředitele své firmy, kterému dáte přístup do datové schránky, aby mohl řešit věci související s provozem firmy. Asi ale nechcete, aby si ten ředitel žádal o váš výpis z rejstříku trestů, výpis z bodového konta řidiče nebo vaším jménem žádal o rozvod.
Mne by to zajímalo taky; navíc by to mělo fungovat i pro právnické osoby, protože i právnické osoby jsou trestně odpovědné, viz 418/2011 Sb.
P.S. Ano, potřebujete další DS.
To by mně zajímalo taky. Ale rád bych požádal ještě o fundovanou odpověď na jinou otázku.
V loňském roce (2015) jsem si založil datovou schránku nepodnikající FO. Ze soukromých důvodů. Letos jsem obnovil firmu. Pokud tedy komunikuji např z FÚ jako podnikatel (DPH a Kontrolní hlášení) tak si musím založit novou datovou schránku?