Já si osobně myslím, že takto se nemůže ta otázka stavět. Tady nejde o to, jestli se budou používat telefony (rozumějme telefonní přístroj) jak je z 90% autorem podsouváno. Skype a potažmo VoIP je o technologii jako takové a ne o telefonu. Nechci se brát za pamětníka, ale není to tak "dávno" kdy se vedla diskuse nad tím jestli mobily vyhrají nad pevnou linkou a bylo ne málo těch, kteří tvrdili, že to zase tak brzy nebude, pokud vůbec někdy. A ejhle, neuplynula nám ani dekáda, a penetrace mobilních telefonů je výrazně větší než klasických pevných linek a neustále svůj náskok zvyšují.
Vše je to o tom, jak rychle se objeví telefonní přístoje, které VoIP budou podporovat přímo, ale zde už je světlo a není na konci tunelu, ale výrazně blíž, protože taková Motorola už ohlásila, že plánuje výrobu telefonu, který bude podporovat Skype a VoIP. Pak už to totiž bude znamenat, že svou "telefonní výzbroj" doplním / případně vyměním za jiný jednoduchý přístoj, k nerozeznání podobnému od stávajících telefonů. A pokud toto nastane a Motorola v tomto určite sama nezůstane, tak velice rychle budou muset operátoři a asi i státní organizace (operátoři zaplatili za své licence obrovské peníze) přemýšlet jak celou záležitost vyřešit, protože zde budou vznikat subjekty, které půjdou zcela mimo jejich dosah - právní/finační.
Jistě je zde ještě otázka pokrytí WiFi, případně jiných způsobů pokrytí internetem. Ale opět se vrátím do ne zcela dávné minulosti. Já si tedy ještě velmi dobře pamatuji, kdy jsem musel vyjet na kopec nad 30 tisícové město, abych ten signál do toho 10kg mobilu ulovil. A když už jsem nakousnul mobil, tak ten měl tolik svých neduhů, že zlaté Windows :-)
Takže pokud otázka tak spíše takto - Vytlačí VoIP stávající technologie? A pokud ano, tak jak to bude rychle.
btw: Chtěl bych podotknout, že nejsem žádný technologický blázen, který musí mít vše co kdo vytlačí na trh. Telefon mám třetí za celou dobu, co se mobily u nás používají a novinky typu MMS a sítě UMTS mě nechávají naprosto chladným.
Nejsem specialista na VoIP, ale autorova argumentace mi přijde mírně řečeno zavádějící, spíš se ale neorientuje v problematice. V titulku hovoří o VoIP, ale dál se zabývá jen Skype, což je jen jedna aplikace. Vždyť třeba Cisco má svoje VoIP řešení, kde máte "klasický" telefon, jen se používá IP protokol. A argumentovat nestabilitou systému? To snad ne. Za prvé nevím, jakou aplikací si natolik vytěžuje domácí PC, aby nezvládalo internetovou telefonii a za druhé, pokud má nestabilní systém, ať přejde na jiný. A mimochodem - i mobily se vypínají...
Zajímavý článek. Zrovna před chvílí mi přišly peníze na SkypeOut účet (převod pomocí elektronického bankovnictví mojí banky na moneybookers účet u živnobanky funguje) a hned jsem to vyzkoušel. Překvapila mě vysoká kvalita hovoru a nízká cena. Co mě překvapilo trochu nemile je, že jsem zaplatil i za obsazovací tón. Ale i s tím je celková cena krásná. Takže pááá pááá, Český Telecome. Svůj paušál si můžeš zastrčit přímo tam.
Pevná linka má možná budoucnost, ale ne v režii žluté smrti. Telecome, ode dneška už tě nepotřebuju!
Ale pro člověka v ČR, který chce komunikovat aniž by někoho nutil volat mezistátní hovor, je docela důležité mít národní číslo (já vim, hovory do USA už jseu jen trošku dražší než po Česku).. takže já se také rozmýšlím, jestli Fayn nepo Sotphone - docela se mi líbí možnost připojit za router IP adaptér a tam připojit klasické analogové telefony. Kdyby ten adaptér nestál 4500 Kč, že... Ale když porovnám, že ČT měsíčně inkasuje 400, tak je to za rok zpátky, protože třebas u Softphone je i služba s nulovým paušálem.
Jen jsem zvědav, kdy pochopí i UPC, že zrovna na tomhle by mohli vydělat, a nabídli nějaké sympatické hardwarové řešení...
Co jsem naposledy koukal, tak existuje služba SkypeIn, která ti přidělí číslo. Zatim jen ve Francii, Anglii Hong kongu a ještě někde. Ale seznam se má prý rozšiřovat.
to jste mne potesil. Cetl jsem, ze volani do CR na pevne linky je nekvalitni. Cekam na prevod kreditu na SkypeOut, opravdu to je jednoduche viz www.skype.cz
Moje manzelka dokaze provolat doopravdu hodne.
A nejvic se svoji kamaradkou. (obe dve jsou na materske - takze cena za telefon byla i kolem 2500,-). Ted spolu mluvi pres Skype (mame chello). A prozvani se pres mobil. No a razem je usetreno.
Samozrejme, kdybychom zili v USA a meli bychom lokalni volani zdarma, asi by voip byla jen takova blbustka pro deti na hrani.
v soucasne dobe je VoIP jeste stale jen pro pocitacove nadsence, ale s rozsirenim broadbandu, PC, znalosti a zjednodusenim VoIP HW, se muze velice rychle rozsirit.
Je potreba, aby se to dostalo do pozice, ze si koupim nejaky HW a nejakou sluzbu a volam. Je vcelku jedno jestli po GMS, UMTS nebo VoIP.
co to je za kravinu ? VoIP se pouziva docela masove, jen o tom takovy lidi jako ty nemate paru. VoIP totiz neni jenom skype a par dalsich bastlu ale i "velka" reseni, ktera jsou na tento druh provozu site primo stavena, kde nerozpoznate vubec jestli mate normalni telefon nebo VoIP(az na par veci ktery ten voip tel. umi navic :)). Rozhodne to take nefunguje tak ze byste se nekde zaregistrovali a hned byste mohli volat. Dostanete prideleno cislo z vaseho kraje nebo si muzete par cisel nechat prenest...naroutujou vam na nejake rozhrani subnet ip adres a pak muzete vesele teflonovat. Ovsem o takovychto vecech si zatim muze normalni uzivatel nechat jen zdat, cenou jsou tyto reseni urcena zatim pouze pro firmy.
Autor článku je asi hodně ovlivněn českým telecomem.Cožpak si nikdo nepamatuje, že za instalaci pevné linky inkasovali až 7000 kč a dodací doba byla 12 měsíců-nyní totéž nabízejí a otravují s nabídkou za 79 kč.Jo doba, kdy byli monopol je již nenávratně pryč a kdo čeká za jejich privatizaci miliardy je velmi ????????
Kdepak, pan Bednář je student filozofie a ITC je pouze jeho hobby. Proto:
1. jednak netuší, že k povozování VoIP nepotřebuje počítač, že existují telefony s přímou podporou VoIP.
2. Netuší, že VoIP lze v jisté kvalitě provozovat i přes EDGE, tedy téměř všudypřítomné sítě. EDGE je svými vlastnostmi (dlouhé pingy) nevhodný pro VoIP, ale jak se říká, darované kobyle na zuby nekoukej.
Skype není typickým příkladem VoIP, nepoužívá standardní protokoly a potřebuje mít zapnutý počítač.
Kouzlo VoIP je v něčem jiném. V tom, že používám svůj běžný telefon na který jsem zvyklý, platím mnohem nižší hovorné a počítač bych teoreticky ani nemusel mít. Potřebuji jen ethernetovou přípojku do internetu.
Jenže kouzlo Skype je v tom, že hezky vypadající aplikace masově prosadila to, o čem ostatní jen mluvili.
O co líp se teď prodávají HW řešení VoIP. Dřív se muselo zacházet do technických detailů, málokdo tomu rozuměl a málokdo věřil. Fámy o vypadávání, špatné kvalitě, nefunkčnosti se šířily jako požár.
Teď stačí říct: to je jako Skype - voláte levně kamkoliv, jenom nemusíte mít zapnutý počítač a je to celé schované v krabičce co vypadá jak telefon. A každý rozumí!
Samozřejmě že existuje - jako symbianová aplikace.
Já si naopak myslím, že voip vytlačí to, co dnes považujeme za "klasickou" telefonii. Vždyť i ty blbý telekomunistický dráty maji čím dál rychlejší data, a místo hovoru už sami posílaj jen jedničky a nuly.
A mobily? Modely s edge a datovými paušály umožňují voip již dávno a aplikací přibývá. A dnes představená technologie ptt je téměř čisté voip.
Trochu mě překvapuje jak článek, tak diskuse. Celé je to založené na tom, že IP telefonie (nebo spíš Skype) funguje jen při zapnutým počítači. Přitom na webu Skypu je možné objednat "obyčejný" bezdrátový telefon, který je možné připojit současně k telefonní lince a současně přes datové připojení ke Skypu. Tj. vezmete sluchátko a můžete si vybrat, jestli budete volat přes Skype nebo normálně. Počítač jako mezičlánek odpadá.
Uvažuju o nákupu tohoto přístroje, k tomu mít zřízenou telefonní linku s minimálním tarifem s číslem pro příchozí hovory a fax a všechny odchozí hovory dělat tímto telefonem přes Skype. Připojení k internetu nepočítám, to mám stejně, takže tady žádné vícenáklady nebudou.
Jinak kvalita Skypu je při alespoň trochu slušném připojení k internetu velice slušná, Skypeout funguje a dobití přes kartu trvá pár sekund. Jsem jen zvědavej, jestli se objeví nějaký schopný konkurent, který nabídne stejný poměr kvalita/cena (a pokud možné české číslo na příchozí hovory).
Na webu Skype je sice možné objednat ""obyčejný" bezdrátový telefon, který je možné připojit současně k telefonní lince a současně přes datové připojení ke Skypu" ale pokud máte na mysli "Olympia Cordless DUALphone" propagovaný výrobkcem jako "The world's first cordless 2-in-1 Skype Internet telephone", tak ten telefon zatím pro Skype nefunguje bez běžícího počítače. Je to vlastně jen bezdrátová obdoba dejme tomu USB telefonní soupravy. Pročtěte si důkladně popis na webu http://www.dualphone.net/
Mám ho už půl roku, před měsícem jsem aktivoval i Skype out.
Paušály žádné, Volání ze Skype na Skype ZDARMA v rámci celé planety (což ocení zejména rodiny s příbuznými v zahraničí) a volání na mobily a pevné linky za směšné ceny. Na nechutně drahý roaming můžete klidně zapomenout. Mobil mám teď jen na pasivní volání z mobilních a pevných linek prepaid, tedy bezpaušálová karta) a pevnou linku nemám vůbec; nevím, k čemu by mi byla! Jediní, kterým se specielně Skype nelíbí, jsou telekomunikační operátoři a to jak drátoví, tak mobilní, protože jsou nuceni snižovat ceny, mají-li přežít, což je pro nás, zákazníky samozřejmě vítané. Takže naopak. Čím více VoIP telefonů, tím levnější telefonování. A Telecom ať drží hubu a šoupe nohama, na víc se stejně nezmůže.
Aktivací Skype out (zaplacením kreditu) se otevře možnost volání na pevné linky, tedy i na ty VoIP služby, které jsou dosažitelné z pevné sítě a to Fayn, pokud vím, je. Kdysi jsem o něm uvažoval také, ale Skype je levnější (neplatí se žádný paušál) a to, že mi zatím na něj nemůže z pevných a mobilů nikdo volat mi ani trochu nevadí. Od toho mám mobil s předplacenou kartou, ze kterého si občas zavolám a kdo si se mnou chce povídat zdarma a dle libosti, může si Skype pořídit také (třeba i souběžně s Faynem). Na Skype bude časem možné volat z pevných a mobilních čísel také, je to jen otázka času. V současné době má Skype na celém světě přes 30 milionů účastníků.
Příchozí čísla pro Skype se už rozdávají i v Polsku, je otázkou času, kdy i v Česku.
To jen pro info.
Ale nic nebrání vzít si anglické=, německé nebo jakékoliv číslo, pokud máte lidi (děti, klienty) v Anglii tak vám budou volat jako místně, no není to skvělé :-)
Samozřejmě, jak je napsáno výše autor neví o čem píše a v problematice se neorientuje.
VoIP jednoznačně vytlačí a již vytlačuje klasickou (svičovanou) telefonii.
Důkaz přikládám - zdroj je nahoře.
02 March 2005
Phone companies feeling the pinch from VoIP
BBC News: Dutch phone company KPN has announced plans to cut 8,000 jobs over the next five years after it reported a sharp drop in annual profits. The firm made a pre-tax profit of 1.84bn euros (£1.26bn) in 2004, down from 2.25bn euros in 2003. [...] The company's chief executive Ad Scheepbouwer said the redundancies would mainly affect KPN's fixed line business, which has been hurt by tough competition and corporate clients switching to internet-based phone services.
The bold text is my emphasis. KPN's news is a telling signal for any phone company today that internet or VoIP phone services are what people are going to be be using more and more as high-speed internet connectivity reaches more and more people. Whether that's wired or wireless.
Look at the take-up of services like Skype, for instance. Even though Skype has increasing customer service problems - which may likely be much to do with their ability (or otherwise) in dealing with the rapid growth in service demand - people everywhere have downloaded over 78 million copies so far of its free internet telephony software. No matter that the majority are individuals and small businesses, not big companies.
Not only Skype, either - new internet phone companies like Teleo are gathering customers as they trial their offering. (If you want to dive more into understanding what VoIP's all about, a good information resource is the VoIP Guide.)
In its press release, KPN's CEO said:
Starting in 2005, we intend to have a big push in broadband and VoIP. [...] In the all-IP world things will become simpler and cheaper, offering the opportunity to achieve significantly lower structural costs. It also means that our services can be delivered with considerably fewer people. We anticipate that annual reductions in headcount of between 1,500 and 1,750 employees will unfortunately be inevitable until 2010.
Tento článek je opravdu k pláči, každý by měl psát pouze o tom čemu rozumí anebo alespoň o tom něco málo ví. Já sám mám dvě VOIP linky (pevná čísla) od dvou různých operátorů a nemůžu si je vynachválit. Nenažraný Telecom jsem už definitivně odstřihl. Zatím co Telecomu jsem platil 650 Kč jen podnikatelský paušál, celý účet byl tedy kolem 800,- Kč, nyní platím jen to co provolám tj. asi 150,- Kč / měsíc. Klasické telefony mám připojené přes Sipuru (špičkový adaptér za cca 3000,- Kč) takže počítač k telefonování není vůbec potřeba. Kvalita hlasu (s použitým kodekem G711)předčí nejen klasickou telecomáckou linku ale i tady zmiňovaný Skype. Volání mezi většinou VOIP operátorů v ČR je zdarma. Skype také občas používám hlavně kvůli hodně levným voláním na pevné linky do zahraničí, a na pokec s přáteli ale u něj je kvalita velice kolísavá, a navíc je to oproti SIP protokolu uzavřený protokol založený na p2p do kterého nevidíte, takže ani nevíte co zrovna na Vašem počítači dělá. Pro něj jsou sice na trhu telefony, ale usb, které nelze používat bez zapnutého počítače. Takže na opravdový voip telefon pro Skype se pořád ještě čeká, ale není pochyb že i ten brzy příjde.