Vlákno názorů k článku WAP: bublina či nový rozměr Internetu? od Zdenek Cendra - Nedalo mi to a musim zareagovat :) Velice...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 8. 2000 11:18

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Nedalo mi to a musim zareagovat :) Velice me prekvapil NAZOR autora, ktery se snazi pomoci LUPY zcela odradit potencionalniho uzivatele WAP telefonu a navstevnika WAP stranek. Vy si myslite, ze WAP je jedna velka blbost a rikate nam, zeji nemame pouzivat, jelikoz pridou lepsi veci. Je to asi jako kdyby jste nam pred deseti lety rikal, at si nekupujeme drahe Xtecka, jelikoz prijdou 486. Pochopte, ze WAP je neco noveho co tu neni zase tak dlouho (ja se o WAP zajimam od lonskeho INVEXU) a je tedy pravda, ze neni uplne dokonalej a ani veskere telefony nejsou uplne skvele, ale tekovej huz je hold zivot :-) Vyvoj de do predu a za rok tu mozna bude WRAP a ten bude mit animovane obrazky, barevnej disply a podobne "blbosti", ale nyni to tu neni, ale je tu WAP: WAP je dle meho nazoru skvela vec pro ziskavani informaci, kdyz je to nutne ! Je jasne, ze je lepsi si sednou k os. pc a v klidu si vse najit ale v precpane tramvaji MHD bohuzel pocitace zatim nejsou, a tak pro hodne lidi je WAP to prave reseni pro ziskani telefonniho cisla, clanku z novin, pocasi, kurzu, vtipu, zabavy, popr nakupovani. Aplikaci pro WAP je sice jeste malo. V nejvetsim vyhledavaci CeskyWap.cz je jich vice jak 300. Bohuzel ne vsechny fungujou na WAP telefonech prave kvuli "detailnosti" WML a "netoleranci" telefonu, ale casem se to zmeni :) Dnes tu mame WML 1.1 pokud me pamet neklame a nedavno W3S consorcium schvalilo new verzi WML, takze se mame jiste na co tesit (ma podporovat vytaceni po kliknuti na link a pod.).....nevim proc byl tento clanek zverejnen, jelikoz VELMI NEPEKNYM zpusobem odrazuje uzivatele od WAPu samotneho.
  • 7. 8. 2000 11:55

    Honza (neregistrovaný)
    Nevím jak Vás, ale mě představa barevného obrázku s textem o velikosti 3 x 4 cm dost děsí a to mám velmi dobré oči. Pokud bych měl vyhledat nějakou informaci přes WAP, protelefonuji mnohem více peněz než pokud si zavolám přímo na dané informace.
    Lepší přece jen bude si počkat co přinese budoucnost pokud nechci dělat bohatého průkopníka.
  • 7. 8. 2000 12:13

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Takze rikate, ze WAP je proste blbost :) Neni :) Tesko Vam na nejake infolince büdete moc vybirat email, nakupovat, cist si noviny, vyhledavat ve vyhledavaci, koukat se na oteviraci dobu Vasi ordinace, hledat frekvencii Vaseho oblibeneho radia, zjistovat cislo exitu z dalnice a dalsi a dalsi......proste infolinka nedava vsechno, ale WAP muze davat ulne vsechno. staci jenom napsat par stranek a mate to, kdezto infolinku si doma nezridite, ze ? :))
  • 7. 8. 2000 12:56

    Jan Kubesa (neregistrovaný)
    V žádném případě jsem netvrdil, že WAP je "prostě blbost" jen jsem zmínil svůj názor, že je lepší počkat, jelikož současná technika není na "ideální:-)" úrovni jak po stránce technologické, cenové tak i v oblasti poskytování služeb. Tím myslím, že stránek WAP je prozatím velmi málo a nezdá se mi, že by se nové vytvářely podobnou rychlostí jako na internetu.

    V současné době mi WAP připadá jako hračka pro níž se hledá do budoucna využití. Samozřejmě i počítače se postupně vyvíjely, ale i ty nejjednodušší modely měly od začátků mnoho způsobů využití ( minimálně na hry ;-)).

    Pokud jsem fanda na mobily a podobnou techniku, pak je WAP pro mne jako stvořený, ale k praktickému využití je zatím přece jen vhodnější internet a jiná informační média ( bez frekvence mého oblíbeného rádia přežiju a jak funguje můj lékař také vím ).
  • 7. 8. 2000 13:12

    MK - autor (neregistrovaný)
    Toz se mi tu chlapi neperte :-)
    WAP v tuto chvili skutecne je hracka. Nic na tom nezmeni nikdo, kdo si chce ve WAPu vybudovat pozici Seznamu :-)

    Predstava, ze ctu noviny na displeji telefonu, je vice nez usmevna - a verte, ze jsem se o to pokousel. WAP na sve aplikace teprve ceka. Dobry napad je treba ta mobilni penezenka Eurotelu.

    Je mi jasne, ze jste v tezke deziluzi z toho clanku, na druhou stranu vsak vydrzte az budou mobilni zarizeni vice WAPoidni, budou splnovat plne alespon WAP 1.0 a dalsi drobnosti ... Ja si zatim rano vzdycky MF DNES kupuju v papirove podobe.

  • 7. 8. 2000 13:24

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Nevim dle ceho soudite, ze na ceskem Internetu nevznikaji nove WAP stranky. Denne jich vznika nekolik. Je to relaztivne velek cislo, kdyz napriklad v letosnim Breznu jich vznikalo o 300% mene. Je yd eurcite videt narust jak autoru stranek, tak i v navstevnicich, jelikoy navstevnost WAP stranek obecne stoupa
  • 7. 8. 2000 13:36

    MK - autor (neregistrovaný)
    Ja nekde napsal, ze nevznikaji nove WAP stranky ? :-)
    Jojo, to cislo je velmi relativne a uz mene velke. Pokud si mohu dovolit lehce odlehceny ton, tak kdyby v breznu vznikala jedna stranka mesicne a dnes vznikaji ctyri ... WOW - to je presne 300% narust ! :-)
  • 7. 8. 2000 13:49

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Tech 300 procent je brano pocet pridanych linku za tyden v nejvetsim vyhledaci czWAP linku ceskywap.cz v breznu a v Cervenci......:)
  • 7. 8. 2000 13:29

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    V žádném případě jsem netvrdil, že WAP je prostě blbost jen jsem zmínil svůj názor, že je lepší počkat, jelikož současná technika není na ideální:-) úrovni jak po stránce technologické, cenové tak i v oblasti poskytování služeb. Tím myslím, že stránek WAP je prozatím velmi málo a nezdá se mi, že by se nové vytvářely podobnou rychlostí jako na internetu.
    Cekat ? a na co ? az zestarneme ? hmm.....nema cenu cekat na neco leopsiho, jelikoz az pride neco lepsiho, tak bychom mohli opet zacit cekat na to co pride pote, jelikoz neco prijit musi, protoze svet je nenasytny :) Jednoduse receno pokud clovek po¨trebuje byt mobilni, tak telefon s WAPem je pro nej idealni reseni a nemusi s sebou tahat velky notebook, ktery se mu opravdu do kapsi nevejde ! Nevim, ale kdyz jdu do lesa nebnoo jedu MHD, tak vetsinouo s sbeou mobilni pc rozmeru na kterych je mozne zobrazit normalni html stranky nenosim a ani v nejblizsi dobe tuto "modu" neplanuji :-)
  • 7. 8. 2000 13:48

    MK - autor (neregistrovaný)
    No ja nevim. Mam Palm Vx, na kterem pisu vestinu clanku (na pripojene klavesnici, samozrejme). Mobilni si pripadam dostatecne. Az si budu pripadat mobilni malo, koupim sobe propojovaci datovy kit. Zaroven s sebou nosim N6110, kterou ale pouzivam k tomu, k cemu se pouzivat ma - k telefonovani :-)

    BTW v lese nepotrebuju vedet, co pise Ondrej Neff na Neviditelnem psu. Ranni hodinovou cestu tramvaji a metrem stravim celkem v pohode cteni MF DNES - predstava, ze ctu tentyz obsah na displeji mobilu, mi pripada totalne na hlavu ... Uz jenom proto, ze ctu dost rychle a musel bych furt mackat zadost o stranku s dalsim kouskem textu :-)

  • 7. 8. 2000 14:01

    Jan Kubesa (neregistrovaný)
    Nemusíme čekat až zestárneme. Stačí počkat až výrobci počítačů zminiaturizují HW na velikost hodinek s hlasovým výstupem a s hlasovým ovládáním a internetové stránky budou i ve zvukové podobě a pak bude možno nazývat tento přístoj mobilní a užitečný:-)))

    Předpokládám, že Vy jakožto zastánce WAP nepoužíváte počítač a tuto diskuzi vedete za pomocí mobilního telefonu. Tomu by odpovídaly Vaše občasné přehmaty v textu.

    Člověk, který má mobil v divadle, kině, lese atd aby byl mobilní je buďto mentálním chudákem nebo hrdopýškem. Uznávám, že mobil se hodí na řešení rizikových situací např. zlomenina v lese, sám jej taky používám, ale abych šel do lesa zjišťovat kde se přesně nacházím na mapě, nebo co píšou v novinách a jaké bude počasí to asi nebude to pravé ořechové.

    PS: Měli bychom spolu zajít na pivo, byl by to zajímavý večer:-)))))
  • 7. 8. 2000 14:09

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Add pivo :) Znam lidi co dou do hospody a u stolu si prez WAP prohlizej volne domeny :-))
    Add Člověk, který má mobil v divadle, kině, lese atd aby byl mobilní je buďto mentálním chudákem nebo hrdopýškem. Nevim, ale kdyz musi bejt clovek "na drate", kdyz ma volnou pracovni dobu nebo, kdyz ceka nejaky telefon, ale nechce sedet doma jako pixla, tak je mu mobilni telefon velice vhodny :) Sam se priznam, ze nemam zadny telefon a WAPoval jsem JEDNOU v zivote :-) BTW: nechtel by jste nekdo zapujcit WAP telefon na rozvoj nekolika WAP prezentaci ? Add Předpokládám, že Vy jakožto zastánce WAP nepoužíváte počítač a tuto diskuzi vedete za pomocí mobilního telefonu. Tomu by odpovídaly Vaše občasné přehmaty v textu. Ne opravu si nectu ZATIM lupu ve WAPu, ale napriklad e-mail nebo Zive.cz si ctu POUZE prez emulator a to z jednoho prosteho duvodu. Ve WAPu je MINIMUM reklamnich banneru :) Z toho plyne mensi prenos dat :) A z toho plyne mene penez za Internet, jelikoz platim za prenesena data o:)).........jinak jako wap.lupa.cz by urcite nebyla spatna :)) Alespon nekolik poslednich clanku a k nim komentare s moznosti pridani noveho O.))
  • 7. 8. 2000 19:08

    Hynek Med (neregistrovaný)
    No, to prirovnani s 486 trochu kulha -- spis bych to prirovnal k nakupu prenosnych kamen na uhli v dobe plynoveho sporaku. :-)

    WAP ma tri zakladni nevyhody:

    1. vyzaduje _specialni_ stranky, a to dost odlisne od HTML (viz treba paremetry v GET formularich). Ctu Lupu. Je Lupa ve WAPu? Neni. Bude? Nebude. Na Internetu jsou miliardy stranek, a 99% z nich nikdy nebude ve WAPu. WAP mne uvrhuje do podruci tech, kteri maji cas a zdroje sve servery preklapet do WAPu (mobilni operatori, portaly, a jine globalizacni instituce :-).

    2. velikost stranky zobrazitelne ve WAPu je strasne mala, ze je to nepouzitelne.

    3. jeho provoz je velmi drahy. Je to dano malymi strankami, pomalou rychlosti, a placenim za minutu.

    Pravda, udelal jsem si online konvertor z HTML do WAPu, takze muzu cist jakoukoliv HTML stranku z telefonu (http://w.med.cz/). Jenze, zkuste si s tim cist obycejny zpravodajsky server, Lupou jste se museli proklikavat asi nactyrikrat, nez to preskakalo navigacni balast. (Mluvim o starem designu, ted se mozna na prvni clanek doklikate na podruhe-potreti.)

    A ted si predstavte, ze byste misto toho meli jednoduchy HTML browser v mobilnim telefonu. Treba jen textovy, HTML 2.0, na urovni Lynxu. S tim uz si prohlednete 90% stranek na Internetu, aniz je pro to nekdo specialne upravuje. A telefony s podporou HTML se uz dnes zacinaji vyrabet.. Takze co s WAPem? Na druhou stranu, WAP mne prekvapil dobrou podporou cestiny. Pravda, nikdo to na ceskych strankach nevyuziva, ale sance tu je..
    "Learned about WAP. It sucks. The more I play with WML the more sure I am that WAP will die out rapidly once phones doing HTML exist." -- Alan Cox

  • 7. 8. 2000 19:20

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Vazeny pane, nejvice me ve Vasem prispevku zaujala cast, ze nikdo nevyuziva ceskou diakritiku :) Juknete se na wap.zive.cz, wap.sluzba.cz, a dalsi :) Da se rict, ze pribilizne polovina CZ serveru cestinu IMPLEMENTOVALA !

    Dale je zajimave jak jste si jist, ze 99% stranek osobnich vlastniku nebude ve WAPu, ale budou si delat WAP verze pouze vetsi "portaly". Nevim koho myslite pod sluvkem portal, ale na svetove WAPove scene je tisice osobnich stranek. Na ceskem WAPu je jich zatim nekolik desitek.

    velikost stranky zobrazitelne ve WAPu je strasne mala, ze je to nepouzitelne
    Nemate pravdu ! Jednou z relativnich vyhod velikosti WAP stranky je to, ze WAP autori nedelaji stranky neprimerene dlouhe a tj. uzivateli se stranka rychleji natahle, ale hlavne nemusi pomoci mensich ovladacich prvku dlouho sjizdet k pozadovane informaci, ale radi "zalistuje".

    . jeho provoz je velmi drahy. Je to dano malymi strankami, pomalou rychlosti, a placenim za minutu.

    Opet toto je pouze DOCASNA situace, ktera se musi zcela zakonite zmenit v konkurencnim boji mobilnich operatoru. Predpokladam, ze az prijde Oskar s WAPem, ze by se mohlo zacit WAPovani rentovat i pro normalniho smrtelnika :)
    stejne nejlepsi by bylo platitt budto pausal, a nebo za prenesena data !

    A ted si predstavte, ze byste misto toho meli jednoduchy HTML browser v mobilnim telefonu. Treba jen textovy, HTML 2.0, na urovni Lynxu. S tim uz si prohlednete 90% stranek na Internetu, aniz je pro to nekdo specialne upravuje. A telefony s podporou HTML se uz dnes zacinaji vyrabet.. Takze co s WAPem?
    NECHAT WAP ! Nikdy si totiz na dispaly mobilniho telefonu nebudete prohlize NORMALNI html stranky aniz by je bylo nutne prohlizet, jelikoz reklamni banner nebo logo se tam nikdy nevejde !......:) Nebo si myslite, ze cela Lupa se vejde na dispaly vetsiho mobilu ? :) Ja mam takovy dojem, ze nikoliv o:)

  • 8. 8. 2000 17:00

    Ondra (neregistrovaný)
    No nevim, myslim, ze WML jako takove nema moc budoucnost, jedna vec je celkem pekny postreh s XTecky a druha je realny pohled na vec. Ted, kdyz Microsoft pomalu prosazuje svuj .NET projekt (je to ostatne jeho jedina sance proti OpenSource) a hodla vse realizovat pomoci XML, muzeme rict, ze z dlouhodobeho hlediska uz asi nema WML a ani vlastni HTML jako takove moc sanci.
    Me se to jevi, ze snahou velkych firem (a ne nerozumnou snahou) je prijit s jednim scriptovacim rozhranim pro vsechny aplikace. Pak uz nebude rozdil mezi HTML a WML - bude je jedno (zda se, ze XML) a jediny rozdil bude v interpretaci techto scriptu, ktere se budou lisit - pocitac, mobil, lednicka, pracka.....vse bude zpristupnovat pouze potrebne informace pro tu ci onu vec - pres Web samozrejme.

    ......na druhou stranu bude v roce 2011 podle Azteckeho kalendare stejne konec sveta, tak co......
  • 9. 8. 2000 0:54

    Jan Kotek (neregistrovaný)
    Plně souhlasím, wap má samozřejmě svoje chyby, ale je primárně určen pro moobilitu, takže si vyberte buď tahat na cestách notebook a travel modem nebo si vystačíte s pětiřádkovím mobilem. Hezká ukázka využití wapu je podle mě třeba online zjišťování domén.
  • 9. 8. 2000 8:48

    MK - autor (neregistrovaný)
    Boha jeho proc zjistovani domen ?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).