V několika u nás působících nadnárodních společnostech lze mluvit o týmové práci, ale není to zásluhou českého managmentu. V českém ranném kapitalismu se čeká na kolegovu chybu. Závist a sobectví můžeme mít ve státním znaku a ne pravdu, která vítězí. Vyjímkou byly začátky osmibitových PC a Sinclair především, kdy jsme se o každé maličkosti vzájemně informovali. Svazarmy 602 a 606 toho byly dokanalým důkazem. A kluci ze Slušovic i v noci odpovídali na zvídavé dotazy ohledně provozu TNS. Já tvrdím, že jsme drželi více při sobě a důvodem byl společný nepřítel.
Nevím, zda opravdu neumíme dostatečně spolupracovat, a už vůbec neřeším "taková sprostá slova" jako je "Web 2.0" :-). Ale nevidím situaci tak pesimisticky, jako autor článku. Pár let totiž (spolu)moderuji fórum na TELEFONUJEME.CZ, které se zabývá IP telefonií. Fórum vzniklo v září 2004. Do dnešního dne má lehce přes 1800 registrovaných uživatelů a obsahuje cca 38,5 tis. příspěvků. Denně jej navštíví 2 - 2,5 tis. návštěvníků (cca 67 tis. měsíčně, respektive 800 tis. za 1. až 11. měsíc t.r.). Pokud se týká schopnosti spolupráce, součinností komunity kolem tohoto fóra bývá vyřešena drtivá většina záležitostí, které se v oboru vyskytnou, včetně řešení problémů komunikativnější části VoIP operátorů a poskytování zpětné vazby o úrovni jejich služeb. Škála toho co se řeší je přitom velmi široká, technickými otázkami počínaje a ekonomikou provozu či TelCo právem (včetně unijního) konče. Z toho mi skutečně neplyne, že by nebyli Češi schopní spolupracovat. Na druhé straně, u fóra je i Wiki, a ač je zřízena již poměrně dlouho, je téměř prázdná, repsktive je samý pahýl. Důvod tuším, neb jsem tam sám trochu napsal. Podstata totiž spočívá v tom, že i když je "jazyk" Wiki jednoduchý, je stále ve srovnání s prostředky např. příspěvku do fóra příliš složitý. Důsledkem je, že obsahově totéž trvá 3x déle, než odpověď na konkrétní otázku ve fóru, a možná 50 - 100x déle, než vyhledání starého příspěvku k tématu a poskytnutí odkazu novému tazateli, který neumí hledat "tak dobře". Navíc je tu i efekt zpětné vazby. U Wiki se obvykle nijak snadno nedozvím, zda jsem svým (poměrně nedostatkovým) časem plýtval na něco co "stejně nikdo nečte", či zda jsem poskytl pro někoho podstatné a cenné informace. Naproti tomu, ve fóru mám tu zpětnou vazbu zpravidla okamžitou a zjevnou. Shrnuto, Wiki nevnímám jako dialog, ale jako monolog ke ztemnělému sálu :-). A bez dialogu není komunita a spolupráce... Wiki tedy možná je komunitní projekt, ale jen s nepatrnou schopností komunitu vytvářet a upevňovat. Demonstrovat na ní schopnost či neschopnost spolupráce je tedy IMHO mírně OT .....
Podívejte se na http://www.elektroworld.info (podobně http://elektrika.cz). Jde o výměnu zkušeností třeba s opravami spotřební elektroniky. Tedy opravami vlastnoručními - řada lidí má sice solidní znalosti z příbuzných oborů, ale chybí jim konkrétní know-how typu "u tohoto typu hledej závadu napřed zde a pak teprve tam".
Řekl bych, že ochota pomoci je vynikající, a to i od lidí, kteří v této oblasti podnikají, tudíž by se vlastně mohli připravovat o peníze.
Podobný přístup lze najít i na ruských serverech - tam je mj. zajímavé, že si uživatelé prakticky bez výhrad vykají.
Naopak jsem nic podobného nenašel na amerických/anglických serverech. Možná vysvětlení jsou tato:
a) nic se tam nekazí, neb je tam vše dokonalé.