"Nehlede na dalsi technickou vec: WiFi pripojeni na noteboocich obvykle akceptuje DHCP adresy, zatimco u ethernetu si nemuzete byt jisti jestli tam nahodou pasazer/cestujici nema ze sve firmy napevno IP adresu, kterou by musel zmenit (coz nemusi umet)..."
To je spekulace. Navic Vam zarucuji, ze do dvou let bude end-point security dotazena na maximum a zamestnanec muze zapomenout, ze si svym firemnim notebookem leasne jen tak nejake IPcko.
Proc se porad mluvi o "silovem vedeni"? I v business class je jen 12V automobilova zasuvka (coz je shodou okolnosti jedina po celem svete stejna elektricka zasuvka vubec). Roztahnout po letadle 12V by snad nemel byt takovy problem...? Ale co, na kratke trasy baterka vystaci a na delsich trasach je stejne lepsi spat. Alespon pak clovek neni tak znicenej z casovyho posuvu :-)
Bydlel jsem onehda v Hotelu Ibis v jednom nejmenovanem velkem meste:
- Wifi nebylo vubec
- Ethernet byl za $15/den
- Kabel k zasuvce mel sotva pul metru a dosahnul jen ke stolu. Navic do ni byl pridelanej takovym zpusobem ze mi trvalo snad ctvrt hodiny nez jsem ho dokazal odpojit a pouzit vlastni, delsi, abych si mohl vzit NB do postele.
- Internet se neaktivoval primo z pocitace, ale pomoci HotelTV, polozka tesne vedle aktivace pornokanalu :-)
Jelikoz silove vedeni do letadla asi neprojde (a kdyz tak urcite ne do ekonomicke tridy), tak by me zajimalo, jestli se na letistich dockame velkych zasuvkovych hubu, kde si budou desitky cestujicich cekajicich na let dobijet svoje notebooky.
Nebo jestli nekdo rozjede byznys pujcovani nabitych baterii (vratite po pristani v nasi pobocce) :-).
A jestli zacnou vyrobci ntb psat do reklam jakou vzdalenost vydrzi baterie (nejsilnejsi baterii by treba mohli rovnou nazvat "tranatlantic") :-).
A jestli nekdo spusti stranky pro cestujici v letadlech, kde budou aktualni informace o unosech, aby cestujici vcas zjistili, ze je nove 11. zari a ze maji v letadle pobit vsechny blizkovychodni typy :-).
A jestli pujdou z letadla po internetu uzavrit ty zivotni pojistky jak se casto nabizi na americkych (i jinych) letistich. Az uvidim kour z motoru, tak si hned naklikam nejdrazsi pojistku :-).
V pripade cestovani po africkych zemich by se zase hodily stranky, ktere by monitorovaly aktualni prubeh statnich prevratu, aby nebyl clovek po pristani prekvapen.
No proste jsem zvedav :-).
Ale uplne nejvic jsem zvedav, jestli nekdo v letadle rozjede server nejakeho leteckeho simulatoru a cestujici budou moci sledovat cely let z virtualniho kokpitu na svem pocitaci. A v dalsich verzich by meli cestujici k rizeni letadla poradni hlas, takze by pilotovi prisla zprava, ze piloti-amateri z rad cestujicich odhlasovali, ze ty klapky mel vysunout o stupen mene. Jenom tajni inspektori FAA by mohli skrze server zasahovat do ovladani letadla a pripravovat tak pilotum horke chvilky :-).
Prijde mi to prinejmensim usmevny davat do letadel silove vedeni a jeste navic ethernet... :-) kazdopadne je wifi standard (54mbit) ktery se da pouzit a pokud pouziji pridavnou baterii tak muzu internetit 9 hodin coz je naprosto dostatecny...:-) a cena?? nechal bych to jako zlepsovani kvality sluzeb aerolinii protoze uz tak jsou tyto letenky docela drahe a jeste platit za net... a navic kolik za par hodin pouziti?? jsem ted v rakousku v hotelu a zde je wifi inet proste jen jako benefit ubytovanym hostum je zdarma jak to ma byt... a navic clovek si muze vybrat s jakou spolecnosti poleti takze nektere spolecnosti budou urcitou skupinou lidi uprednostnovany a tim si zajisti zaplaceni teto sluzby....
On vlastne nikdo moc nezkoumal, nakolik vadi WiFi pasmo tem letadlum. Vyhoda WiFi je v tom, ze WiFi ma vetsina z lidi v noteboocich. Takze nevotravuji letusky a stevardy. Pokud vim, tak profese palubniho inzenyra byla naposled v TU-154 :-)
Nejspis hlavne proto, ze WiFi je relativne standardni reseni pro cilovou skupinu. Predpoklada se, ze WiFi ma dnes v notebooku skoro kazdy, nebo ho mit bude v dobe kdy to bude v letadlech STANDARDNE implementovano.
Pro lidi kteri cestuji letadly pomerne casto (i ekonomickou tridou), je jednodussi zapnout na notebooku WiFi stejne jako vecer predtim/potom v hotelu, nez myslet na to ze musim mit s sebou kabel, pripadne si ho vyzadat od letusky.
Nehlede na dalsi technickou vec: WiFi pripojeni na noteboocich obvykle akceptuje DHCP adresy, zatimco u ethernetu si nemuzete byt jisti jestli tam nahodou pasazer/cestujici nema ze sve firmy napevno IP adresu, kterou by musel zmenit (coz nemusi umet)...
Vzato kolem a kolem, WiFi je pro ocekavanou skupinu zakazniku standardnejsi a ocekavanejsi reseni...
Jenze tech par APcek na tu hustotu osidleni je dost... takze se take priklanim k otazce - proc zrovna WiFi - urcite existuji technologie s daleko lepsimi parametry a ktere nemusi vadit letovemu provozu.
Treba proto, ze je technologicky schudnejsi a levnejsi dat do letadla par APcek, nez tahat ke kazdemu sedadlu utpcko (+ nekde umistit prvky jako switche a jejich napajeni) a nekam tam projektovat zasuvku.
Predevsim by se to letadlo musela komplet predelat. Tuhle jsem k tomu videl od nekoho vyjadreni v diskusi pod clankem na zive, a, podarilo se mi to dohledat. Nadhodil sem tam tozit problem a) rozvodu b) prikonu zdroje notebooku.
Autor: neregistrovaný - Ovo
Hezké téma.. Popíšu, co vím o B747/400, u ostatních typů to bude velmi podobné.
Organizace sedadel a jejich rozestavení v základním patře (rozteč sedadel a rozložení bussines/economy) v kombinaci s tenkou podlahou neumožňuje jednoduché rozmístění jakýchkoliv zásuvek (je tam 10 sedadel vedle sebe se 2 uličkami). Zbývá ještě horní panel pod zavazadly - tam ovšem dosud silový rozvod není.
První třída v horním patře má rozestavení pevné (oněch asi 10 postelí).
Výkon hlavních zdrojů (jsou umístěny na motorech) má rezervu, problém s dodatečným odběrem není, navíc má 747/400 soustavu akumulátorů až na 6 hodin letu v nouzovém režimu, kolísání napětí po zatížení tak nikdy nenastane (který sebevrah by s tím chtěl letět?). Při parkování (do spuštění motorů) je v provozu jen malý generátor (viz výfuková díra na konci ocasu), s kterým jde jen osvětlení a přístroje (nejde air condition).
Každý kousek drátu v letadle je nesmírně drahý - musí na pravidelné revize a je velice důkladně připevněn v tenké (částečně hořlavé) stěně. Silový kabel navíc vyžaduje velmi odlišnou manipulaci i umístění s ohledem na rušení datových rozvodů i bezpečnost.
Wifi na palubach letadel je presne frikulinsky styl. Pritom by stacilo mit u sedacky napajeci a ethernet zastrcku. Mobilita po letadle je na nic, mobilnit se muzete maximalne na zachod.
Doufam ze nezapomenou krome access pointu letadla vybavit i zasuvkama u kazdeho sedadla. Ona ta baterka nafurt nevydrzi a na delsich tratich mi bude po par hodinach celkem k nicemu, ze tam je wifi signal :-/
Zcela jiste zapomenou. AFAIK proud zustane vysadou pro obchodni a prvni tridu.
Doufam ze nezapomenou krome access pointu letadla vybavit i zasuvkama u kazdeho sedadla. Ona ta baterka nafurt nevydrzi a na delsich tratich mi bude po par hodinach celkem k nicemu, ze tam je wifi signal :-/
Placeni bych jako problem taky nevidel - nez dostanu pristupovy kod projede letuska moji kreditku cteckou a podle toho kolik nakonec prointernetim tak si strhnou nejaky penize. Nebo pausal - treba $20 za cely let, platba predem, opet kreditkou.
Mimochodem spojeni "prijem Internetu" mi prislo dost vesely ;-)