ad cena: nevím, přijdu na pokladnu a řeknu - chci lístek do brna. Ne nechci zpáteční (většinou mám odjezd s někým, ale ani zpáteční není výhodnější), nejsem student ani důchodce, nejezdím tam tak často aby se mi vyplatila nějaká karta ... Prodejce mi dá lístek a ten stojí víc než když stejnou proceduru provedu u busu. Jestli má pod pultem nějakou extra slevu pro něco-přes-třicetileté zelenooké krasavce a mně o ní omylem nic neřekne, to je holt pešek.
ad nepořádek dělají cestující - jo tenhle argument jsem už slyšel a je to NAPROSTÁ DEBILITA. Každý nepořádek dělají lidé. Kdekoliv, kdykoliv. Když přijdu na toalety v restauraci A a bude tam bordel oproti restauraci B, kde bude uklizeno, tak je mi taky jasné, že to udělali lidé. Ale prostě je mi záchod B a s ním i celá restaurace sympatičtější. Jestli prostě častěji či líp uklízí, nebo jestli vyhazuje bezdomovce, nebo jestli si pozvala šamana je mi úplně u zadnice, prostě je tam pořádek. Ze záchodů ve vlacích se mi chce blít.
P.S.: když si může linkový autobus dovolit 1 řidiče a 1 stevardku pro 1 autobus, nevím proč by si nemohl vlak dovolit 1 stevarda pro 1 či 2 vagóny se stejným počtem cestujících. A ten může klidně za 2,5 hodiny cesty zkontrolovat lístky, prodat noviny, nabídnout časopisy, uklidit nepořádek a 3× zkontrolovat a uklidit toalety.
A on CD nekdo nuti aby je prepravovali ? Stsacolo by proti nim uplatnit prepravni rad, takove osoby lze totiz z prapravy vyloucit. Jeze to by rvali zase kluby, ze jim nedorazi "fanousci". Nechal bych ten bordel platit je (fotbalovy kluby), stejne jako bych je nechal zaplatit veskere skody ktere vzniknou v souvislosti se zapasem a v pripade vetsich skod bych jim proste zakazal divaky ...
cca 14 dnů zpátky - cesta Praha -> Plzeň
odjezd vlaku z Prahy hl.n měl bejt tušim 16:05 - nebyl, zpoždění bylo 45 minut, ještě před jakymkoliv odjezdem.
Jelikož na trase probíhá modernizace trati, samozřejmě zpoždění nešlo o moc stahnout ani dohnat, příjezd byl o cca 20 minut dýl než měl.
Důvod zpoždění před odjezdem vlaku mi nebyl nikdo ani schopen říct (technická závada, někdo zaspal nebo mu bylo nevolno, úklid - cokoliv).
V Plzni mi pochopitelně R ujel, takže byly 2 varianty - čekat cca 20 minut a cestu která R trvá půl hodiny absolvovat za cca 50 minut. Takže se cesta, která za normálních okolností trvá 2 a půl hodiny, pořádně protáhla.
Když jsem ovšem přišel k pokladně, že chci jízdenku dál vrátit, protože nebyli schopni zajistit aby rychlík počkal těch cca 20 minut, pro pokladní to bylo obrovský překvapení.
Kdežto včera, cesta naprosto totožná, zpoždění o něco menší (cca o 3 minuty). K mému obrovskému překvapení R z Plzně počkal. No světe div se.
A abych pravdu řekl, včera bych to pochopil - jednoduše probíhá rekonstrukce, těžko může vlak v tom úseku uhánět 120 (+) km/h, když se v okolí trati pohybuje tolik lidí.
Stejně jako bordel ve vlaku dělaj lidi, služby a přívětivost ČD taky vytváří lidi.
V případě ČD tečou obrovský sumy všude možně, ale internet, zásuvky, pořádek, to je najednou hroznej problém a mega náklady.
Kdybych si byl vědom něčeho navíc, milerád si zaplatim 1.třídu - minimálně "jednou za čas", z těch cca 20ti cest měsíčně třeba v polovině případů. Ale očekával bych klimatizaci, čisto, wifi, zásuvku, popř občerstvení (nikoliv gratis). Vždyť to nemůže bejt takovej problem, a neočekávám všude pendolina.
Problém je nejenom absence zásuvek, ale hlavně to, že na každém křížení vypadne proud (vyjma hotových koridorů). Jednou jsem takhle jel s ntb s rozbitou baterkou a potřeboval jsem něco napsat a mezi prahou a brnem vypad asi 10×, tj. vždy nastartování, otevření zálohy a začátek psaní od času poslední zálohy. Pěknej opruz.
Jinak ten hlavní důvod je samozřejmě složité, netransparentní, uplacené ... výběrové řízení. Neříkejte mi, že by vagóny nemohly mít CDMA+WiFi modem za dva tisíce, stejně tak jako to mají třeba žluté autobusy. Jasně, tratě jsou možná trochu méně pokryté než dálnice, ale ono by nemělo být cílem mít rychlý spolehlivý internet 100% času, stačí klidně přerušovaně půlku cesty - na stažení mailů atd. Prostě stejně jako v těch žlutých busech.
Když jedu pracovně do Brna a mám si vybrat jestli bus nebo vlak, tak
a) vlak je dražší
b) cesta vlakem je delší (ale zas se na tu dobu dá téměř spolehnout, u autobusu je to v 10 % případů třeba násobek doby)
c) v autobuse mi dají noviny, kafíčko, pití, pustí mi film ...
d) v autobuse je internet
e) v autobuse je čisto, útulno
Mám rád vlaky, ale prostě dokud nebude úroveň srovnatelná s busem, tak nee.
Bordel ve vlacich je predevsim proto, ze vagony nikdo neuklizi. Nejaky "jako uklid" jednou mesicne je khovnu. Jezdil sem nekolik let a nove vagony byli vetsinou par tydnu v pouzitelnem stavu, ale bylo naprosto evidetneni, ze je nikdo necisti, takze po 1/2 az 3/4 roce to bylo stejny jako jinde. Lidi totiz vetsinou nedelaj bordel tam, kde je uklizeno. Tam kde bordel uz je to pak nikdo neresi, a klido do toho prida i kus sveho dila.
Proč by dráhy nemohly vracet peníze za zpoždění vzniklé autem na přejezdu?? Já mám smluvní vztah s ČD, tak chci peníze vrátit o nich. Jim vznikal škoda kvůli řidiči, ať jí vymáhají od něj - resp. od pojišťovny (povinné ručení).
Nejen soupravy Pendolino, ale všechna hnací vozidla, používající pulsní regulaci, zabezpečovací zařízení ruší, takže je nutno jak toto zařízení, tak hnací vozidla upravovat.
Jenže mezi harmonickými zpětného trakčního proudu o výkonu několika megawatt a zlomky wattů GSM, nebo Wifi systémů je propastný rozdíl. Navíc gigahertzové kmitočty jsou zcela mimo pásmo citlivosti cokoli, co dráha běžně používá. Proto Jančurovy žluté vlaky s wifinami bez problémů jezdí. U ČD je to o tom, že v jedné budově na nábřeží sedí spousta zcela zbytečných a nablblých úředníků, jejichž hlavní náplní práce je, dělat všechno proto, aby se nic nedělalo jednoduše.
Proč tady mohou být v obchodních centrech čisté záchody? Kamery na záchodech nejsou, nechodí tam jen smetánka. Možná že je to tím, že si tam prostě špinavé záchody dovolit nemohou!
No nevím, těžko někdo může dělat větší bordel než východní Němci... na ty se ani Poláci nechytají.
Jestli to nebude spíš tím, že u nás se průvodčí zamkne do kupátka, zatímco v Německu vlak zastaví, obklopí ho policejní auta a milý výtržník je během pár dní odsouzen ve zrychleném řízení.
Ne jako u nás, kdy se například fotbalovým výtržníkům přistaví nová souprava, ve které dělají za asistence policie bordel a druhý den následují v novinách oslavné články, kolik tam toho rozbili.
Výmluvy... Kdyby stála jízdenka o polovinu víc a vlaky za něco stály a byly udržované v nějakém ucházejícím stavu, nikdo by neřekl ani popel. Pochopitelně by bylo potřeba zavést i další služby jako třeba vrácení jízdného v případě zpoždění následkem čehož cestující nestihne další spoj, apod.
O penězích od státu radši ani nemluv, protože jestli na ně dráhy spoléhají a jsou na nich závislé, je to špatně (a to kdekoliv na světě).
Jen bych dodal, že každý si komfort představuje trochu jinak. Já mám rád ve vlaku/busu klid na koukání z okýnka a meditování nad nesmrtelností chrousta, tj. aby se mě nikdo dvacetkrát neptal, jestli nechci kafe, noviny, sluchátka, bla bla bla... Takže žlutým busem jsem jel dvakrát, poprvé mi před xicht spustili obrazovku s něčím, co mě vůbec nezajímalo, a měl jsem po ptákách (svítící pohyblivé obrázky kousek před očima chca-nechca přitahují pozornost, zvlášť ve večerním šeru); podruhé začali dvacetiminutovou reklamou na své služby a zvuk pro jistotu pustili nahlas - a tradá, od té doby si dávám sakra pozor, abych se žlutým busům pokud možno vyhnul.
Chápu, že jsem výjimka a většině to zřejmě vyhovuje, ale nešlo by té většině vyhovět nějak nevtíravěji? Představa, že tenhle 'komfort' bude bry všude, mě opravdu děsí!
No to nemohlo. Schvalování nějakého zařízení do vlaku je zdlouhavý a nákladný proces. Navíc samotná instalace do vlaku je podstatně složitější než do autobusu.
Nevím, imho to jsou výmluvy. Tohle není zařízení ovlivňující bezpečnost, náročnost instalace bude do půl hodiny na vagón (a nejspíš by 1 krabička zvládla 2 vagóny). Jenže právě proto že znám dráhy tak je mi jasné, že si vymýšlí deset milionů nesmyslných podmínek a koukají na to jako na nějakou mission critical aplikaci.
Když jste takový "že znám dráhy" tak se zamyslete, zda instalovaný vysílač/přijímač wifi tu bezpečnost a konkrétně zabezpečovací zařízení přece jen ovlivnit nějakým rušením nemůže. Zrovna soupravy pendolíno ovlivňovali nepřípustně bezpečnost už jen tak jak byly vyrobeny z fabriky a dost dlouho se hledalo řešení.
To se naopak pletete. Aby bylo možné používat nějaké radiové zařízení na určitém kmitočtu, je třeba buď individuální povolení ČTÚ, nebo tzv. Všeobecné oprávnění (možná už se to jmenuje jinak). A tam je uvedeno, že WiFi zařízení podle IEEE 802.11 je možné bez individuální povolení používat na daných kanálech s určitým výkonem. U 2.4 GHz je to 100mW EIRP, u 5 GHz až 1W EIRP. To EIRP v podstatě znamená, že čím máte silnější anténu, tím uměrně menší výkon může být na výstupu zesilovače (WiFi karty) na svorkách antény. Porušení tohoto pravidla znamená i pro provozovatele jako fyzickou osobu pokutu až ve stovkách tisíc korun. A ČTÚ skutečně tato měření dělá, a pokuty dává. Samozřejmě nejčastěji při pevných instalacích WiFi spojů pro přístup k internetu.
Jestli je nařízení, že když se WiFi AP přimontuje k vagónu, musí se to 5 let schvalovat, ale jako cestující si to tam můžu volně přínést a pustit, tak jistě uznáte, že to je nesmyslné. Navíc těch mobilů bude uvnitř vagónu třeba 100 najednou, a když všichcni ztratí signál, začnou všichni v podstatě najednou vysílat vyšším výkonem.
No jiste, kdyz je to vyrobeny jak je to vyrobeny ... Jelikoz mam info doslova z prvni ruky (kolega najezdil pindolinem tisice km pri ladeni) ... tak se neni cemu divit. Najit v tom bordelu a chaosu prislusnej svazek dratu ... proste Italskej bordel.
Pardon, ale vloudila se chybička. Maximální vyzářený výkon je vztažen ke konektoru antény, bez ohledu na její typ. Takže se kontroluje měrný výkon, který je funkcí naindukovaného napětí a ozářené plochy. Jinak řečeno: Anténa s plošným pokrytím bude mít mnohem menší kilometrický dosah, než parabola, vysílající úzký paprsek.
Co znamena "casto"? Znam spoje, kde jede vlak nekolik hodin do cilove stanice, tam se jen zmeni oznaceni spoje a ta stejna souprava pokracuje jako jiny spoj dalsich x hodin, kde opet jen vymeni ceduli ... a na konci to otoci a absolvuje celou cestu zpet (konkretne treba trasa Jesenik - Zabreh - Olomouc - Brno - Praha).
Takze kdyz tam rano nekdo necha PETku, tak ve vlaku zustane klidne dalsich 16h. U autobusu se aspon odpad vynasi na konci kazdeho spoje, takze v pripade stejne trasy to je 7x casteji.
Technicky je to možné úplne v pohode - preklenutím sťahovačky z vozovej batérie. Všetky nové vagóny - aj popisované bistrovozy ARmpee - touto funkciou disponujú. Tento problém sa riešil napr. aj pri objednávkach jednotiek r. 671 pre slovenskú ZSSK, ktorá má zásuvky štandardne v 2. triede a podľa zadania musí palubná sieť vydržať bez napájania z troleja niekoľko minút.
No já bych to auto jednoduše neuživil. Resp neměl bych rezervu na běžný provozní potřeby - opravy, výměna pneu, servisy atd atd..
Jeden čas sem o koupi poměrně dost uvažoval, ale nemyslim, že bych auto tak nutně potřeboval. A než jezdit potuněnou fóbií 1.2, dám přednost vlaku/busu..
Třeba sem divnej, ale mě to tak celkem vyhovuje..Ve vlaku si můžu dát relax, přečíst noviny, něco omrknout na netu a co se doby cesty týče, liší se tak cca o půl hodiny - za standardních okolností..
Ano. Zmanipulovat výběrové řízení tak, aby vyhrál ten ,,nejlepší" dodavatel, který nejen že dodá tu nejdražší a nejsložitější technologii, ale o vydělané peníze se šábne s těmi ,,nejsprávnějšími" (proč bychom stát nepodojili, když můžeme?), opravdu není jednoduchý a rychlý proces.
„ad nepořádek: nojo třeba u SA je na jeden bus 1řidiř a 1stevardka, ale taky kolik těch autobusů má SA a kolik vlaků ČD, nebo pro srovnání kolik busů má třeba veolia..“
Ale ČD má zase úměrně vyšší příjmy!
„ale čeští cestující dělají zaručeně největší bordel!“
Tak jak to, že v autobusech je čisto? Zrovna jsem přijel do Brna autobusem SA a s vlakem se to nedá srovnávat. Internet ale bohužel nefungoval, WiFi uvnitř autobusu jela, ale nešlo se dostat ven :-(.
PS: jak by se ti líbilo, kdybys přišel do restaurace, tam na stole špinavé nádobí a číšník ti řekl „já za to nemůžu, to ušpinili hosti“?
Kolem 16. hodiny se dá absolvovat cesta autem od Pražského Hl. n. do Plzně za max. 50 minut. Nevím, kam jste jel ještě dál, ale je docela dobře možné, že jste se v tomto případě mohl Plzni vyhnout a jet přímo k cíli. A jezdit vlakem po tratích, kde probíhají rekonstrukce v takovém rozsahu, jako na 170 je, pokud potřebujete být v cíli přesně, opravdu hazard.
Ani ne. Náši sousedi na chatě ho taky nemají. Jeden prochlastal řidičák a auto prodal, aby mohl chlastat dál a druhý třikrát po sobě nezvládl autoškolu. A takových podobných je víc.
Zhrzený? ne, jen blbostí managementu znechucený. A vaše debilní poznámky na tom, že strojvedoucí se u Jančury mají líp, nic nezmění. Já sám jsem od dráhy odešel koncem r. 1989, plat mi stoupl o 60%, Potom jsem se v 94. k jedné, už nedrážní, ale pro dráhu pracující instituci vrátil a v 95. jsem odešel znovu, to už jsem na tom vydělal 100%, protože jsem odešel k zahraniční firmě. A těm, co utíkají za lepším, mohu jedině fandit. Když je zaměstnavatel blb, zaslouží si, aby se na něj zaměstnanci vykašlali.
Kdyby začal Jančura jezdit včera, bylo by pozdě! ČD potřebují konkurenci jak prase drbání. A především by potřebovaly více a lépe placených strojvedoucích a průvodčích a mnohem méně managorů a generálních ředitelů.
ČD jich mají málo, ale nedělají prakticky nic proto, aby jich měly víc, natož dost; naopak dělají všechno pro to, aby těm několika, co jim ještě zbývají, maximálně znepříjemnily život! A když pak přijde Jančura a nabídne lepší podmínky a víc peněz, je výsledek zcela jasný! V civilizovaných zemích se tomu říká tržní hospodářství a je to o tom, že kdo chce mít kvalitní a loajální zaměstnance, musí s nimi jednat slušně a dobře jim zaplatit.
Nemyslím, že v tomto případě je na místě si stěžovat - tyhle "služby navíc" jsou obchodním modelem, na kterém je SA postaveno, a úspěch SA svědčí o tom, že spoustě lidí to vyhovuje (reklama s hlasitým zvukem byla -předpokládám- omylem/jednorázovým excesem). SA prostě mají své místo na trhu a já to lidem, kterým to vyhovuje, neberu.
Jen mi přišlo vhodné, když si p. Kapler pochvaloval (mimo jiné) konkrétně pouštění filmů, aby s (A) zaznělo současně i (B) - tj. že jsou lidé, kterým právě toto může vadit natolik, že raději pojedou konkurencí.
Stížnosti budu podávat, až té konkurence bude (na mé potřeby) příliš málo :)
Nevím, jak to přesně myslíte, ale u WiFi rozhodně limit 100 mW není myšlen jako výkon na konektoru anténym, která má zisk třeba 24dB. Použité anténě je potřeba uzpůsobit nastavení zařízení a patričně snížit výkon koncového stupně. Ale jak říkáte, jeden ze způsobů měření je "kalibrovaným přijímačem" v určité vzdálenosti od antény. A tam ten "přijatý výkon" musí být v limitu s jakoukoliv anténou. Ovšem takové měření je dost problematické, takže ČTÚ v praxi měří (pokud to jde) s odpojenou anténou výkon na konektoru kabelu a tomu přičte zisk antény (měl by k ní být nějaký doklad, popř. odhad, který vám odshouhlasí, jde to v rozumném rozsahu odhadnout a za 3 dBm přes limit pokutu hned nedostanete).
To je význam EIRP. U takového volného pásma 10 GHz je naopak v povolení uvedeno "max. 3 mW PA", tj. na svorkách antény výkon max. 3 mW a anténa může být jakákoliv, a její zisk nemá vliv na nastavení výstupního výkonu.
Význam ziskové antény u WiFi není ve zvýšení vyzářeného výkonu, ale ve zvýšení citlivosti přijímače o zisk té antény.
Měniče pro napájení zasuvek 230 V jsou napájeny z rozvodů vlakového topení a v těch je napětí jen tehdy, když elektrická lokomotiva jede se zdviženým sběračem, nebo nezávislá trakce dodává do topného systému proud. Jenže na trati jsou místa, kde je nutno sběrače stahovat, nebo topné obvody vypínat, s tím nic nenaděláte, takže zaručit stálou přítomnost napětí v zásuvkách není technicky možné.
ale já nemam auto :-D (je to tak divný?:)
druhá věc je ta, že já jednoduše "nepotřebuju" v cíli bejt přesně, jenom mi celkem vadí nikym nevysvětlený zpoždění
rekonstrukce trati je jedna věc, 45 minut zpoždění a vlak ještě ani neodjel ze startu je věc druhá a pro mě dost nepochopitelná..
Ke kratkym vypadkum dochazi i na hotovych koridorech. Ostatne to, ze ti ten notebook neudrzi par vterin napeti, v tomhle pripade jiste nebylo chybou Ceskych drah. Nakonec mi ani neprijde nic divneho na predpokladu, ze notebook je schopen chvili fungovat i bez externiho napajeni.
No teda nevím, ale "wifi" to může určitě vosolit několikanásobně více než to propojení na mobil, záleží snad na výkonu vysílače. Ale jde tu hlavně o princip, že to musí mít schvalovací proces a ne se laicky domnívat že to neovlivňuje.
Tohle jste neměl psát. Určitě se na GŘ ČD najde alespoň jeden blbec, který se toho chytí a vybuduje si na tom kariéru. A následně se dočkáme toho, že každý cestující bude muset projít detekčním rámem, a bude se kontrolovat, jestli si náhodou v baťůžku, nebo tašce nenesete nějaké nepovolené zařízení.
„ano, ČD mají sice vyšší příjmy, ale taky vyšší výdaje! ..“
A taky jsou dotované státem…
„ano, v autobusech je čisto protože autobus o cca 60místech (více i méně) se nedá srovnávat s dlouhým vlakem.. tam se to prostě uhlídat nedá kdo co dělá..“
Tak proč ve vlaku taky nemůže být na ~100 lidí jeden člověk?
„P.S. zase někdo začíná restaurací :D achjo :D:D ..srovnávat vlaky a restauraci se nedá!“
To snad nemyslíte vážně, že by WiFi vysílač v rámci normy ČTU mohl jakkoliv ovlivnit funkci vlaku nebo drážního zabezpečovacího zažízení.
Nevím tedy o tom, že by v přepravním řádu byla zmínka o tom, že si nesmím pustit WiFi síť mezi mobilním telefonem a notebookem. Ano, některé smartphone umí udělat WiFi AP (sdílet GPRS/3G přes WiFi do počítače). Pokud to samé bude pevně přimontované ke konstrukci vagónu, tak se nic nezmění.
Každý cestující má mobilní telefon, a v místech se slabým signálem tyhle telefony vysílají řádově vyšším výkonem, než nějaké WiFi.
Ale pravda je, že drážní předpisy neznám, a budou zřejmě o dost detailnější než pro autobusy. Stejně si ale myslím, že když by byla ze strany ČD snaha tak, by to šlo skoro hned. A ne že vypíšou nějaké výběrové řízení s milioném podmínek jak u armádní zakázky. To je pak jasné, že to bude trvat 10 let a stát miliony.
aha, a kde Jančura ty strojvůdce vezme? :D i ČD jich mají málo, a Jančura si je pak přetáhne akorát k sobě a ČD jich budou mít zase méně.. rozhodně si k sobě nepřetáhne ty, co sou před důchodem.. "pěkně" to má vymyšleno Jančurák :D
a na pozici průvodčí se lidi taky zrovna nehrnou, práce na směny..tedy i v noci, vstávání brzo brzo rááno.. lidi radši kancelář :-) zvlášt ti mladí :D
ano, ČD mají sice vyšší příjmy, ale taky vyšší výdaje! ..
ano, v autobusech je čisto protože autobus o cca 60místech (více i méně) se nedá srovnávat s dlouhým vlakem.. tam se to prostě uhlídat nedá kdo co dělá..
P.S. zase někdo začíná restaurací :D achjo :D:D ..srovnávat vlaky a restauraci se nedá!
s těmi novými soupravami pro fotbalové "fanoušky" nemáte pravdu, pokaždé co o tom někde vyjde článek, tak y vagony sou z těch horších co ČD mají :-)
.. bylo by zajímavé kdyby jako bonus přiklepli přepravu fotbalových fanoušků regiojetu :D:D ..proč mají jen ČD přepravovat ty jakoby fanoušky co akorát dělají bordel? at si je přepravuje někdo jiný, klidně ve vagonech na uhlí :D:D
vlal opravdu není dražší než bus, stačí si nekupovat obyčejný lístek Z-DO :D:D ..
..ve vlaku je taky čisto a pohodlno, ale ten bordel tam dělají CESTUJÍCÍ- PRASATA! dopravce nemůže v každém vagony jednoho člověka který bude uklízet každé smítko :/
úroven vlaků musí udělat i cestující, ČD se snaží dost!
vidím že o tom nic nevíte :/ .. vlaky se uklízí.. často.. dokud se cestující nenaučí chovat, tak nemá cenu prakticky pro ně pořizovat lepší vlaky =/ takže si to vyřidte s těma h*vadama, ne s dráhama :/ .. chci vidět Jančuru jak své vlaky (až vyjede na pravidelné tratě) bue mít stále čisté a bez zničení :D .. a cestující dokážou zničit i nový vlak, viz.malůvky fixem v city elefantu
.. lidi sou např.líní i vzít si ssebou PETku a vyhodit ji na nástupišti jak vystoupí z vlaku, néé oni ji nechaj pohozenou v kupéé se slovy "však on to někdo uklidí" :D ..
kdyby kdyby.. kdyby byli v řiti ryby, kdyby pečeni holubi litali do pusy, kdyby peníze rostli na stromech :D:D
.. kolik máte měsíční mzdu že by vám nevadili dražší jízdenky? většina lidí nemá ani zdaleka průměrnou mzdu o které se furt mektá takže zdražení vadí a to dost!
..vrácení jízdného za zpoždění? ono je taky nutné rozlišovat co je příčinou zpoždění, proč by měl dopravce vracet jízdné za zpoždění které nezavinil? dorpavce může za sebevraha? za auto na přejezdě? za špatné počasí? ... dorpavce může tak leda za závadu na vlaku, to ano..
.. nevidím řešení ve vrácení celého nebo části jízdného kvůli zpoždění, řešení vidím aby všichni zaměstnanci ČD (bohužel někteří dělají drahám špatné jméno) uměli informovat cestující o zpoždění a důvodu a nějaké jiné benefity, třeba občerstvení zdarma :-)
ale ČD sou 100% vlastněné státem, takže se na peníze od státu spoléhat můžou :D
ad cena: ČD mají i spoustu výhodných nabídek a nemusíte mít na to aby jste se v nich vyznal ani Vš :D ale ani inkartu :-) ..
ad nepořádek: nojo třeba u SA je na jeden bus 1řidiř a 1stevardka, ale taky kolik těch autobusů má SA a kolik vlaků ČD, nebo pro srovnání kolik busů má třeba veolia..
.. to by se teada hodně prodražilo kdyby v každém vagonu měl být někdo z obsluhy an eob by to šlo, ale muselo by se zvýšit jízdné (uroven jako třeba v německu nebo si myslíte že si třeba DB peníze na nové vlaky tisknou sami? :D ne, mají dražší jízdné a zároven více peněz od státu)
ale čeští cestující dělají zaručeně největší bordel!