Vlákno názorů k článku Z průkopníka digitalizace je otloukánek. Stát šikanuje autentizační nástroj mojeID od Jirka - Normální postup velkých vůči malým. O2 jde po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 11. 2023 19:22

    Jirka

    Normální postup velkých vůči malým. O2 jde po malých Wifi poskytovatelích, banky v kartelu po MojeID.

  • 19. 11. 2023 21:11

    RRŠ

    Nemyslím, že tomu tak v tomto případě je.
    Banky mají tu bankovní identitu často jen jako nutné zlo. Ne všechny přešly na kompatibilní řešení i interně, takže musí udržovat interface, aby tuhle službu poskytovaly, ale zároveň si nemohou dovolit s tím skončit - když na to lákaly klienty. Nicméně kdyby jim to stát nějakým zákonem zarazil, asi by si dost oddychly.
    Je to služba, která bankám přímo nic nenese.
    MojeID je proti nim jen malý poskytovatel, ale zato specialista v oboru. Popravdě, dost se divím, že některá z bank nepřišla s nápadem outsourceovat tuhle funkčnost k nim. (Nebo přišla, ale zařízla to v zárodku - či se nedohodli...)
    Dokud nebude MojeID poskytovat bankovní služby, je pro banky nezajímavé. (Ostatně, jsou takové, které mají dost práce s vedlejšákem na prodej elektriky, takže nějaká identita...)

  • 19. 11. 2023 22:08

    Danny

    Banky maji sve systemy a ono je "prekopat" tak, ze vam tohle bude delat externi subjekt asi nebude uplne trivialni i co se pravni roviny tyce. A samozrejme i technicky - aneb donutit vsechny uzivatele mit mojeID? :-) Nebo provozovat nejaky "hybrid"? Jo, pokud vznikne nova banka, ma to celkem snadny... ale zmenit to v rozjetem vlaku fungujici banky asi tak trivialni nebude.

    Ale jinak to mate zminene i zde v diskuzi - ono mojeID misty docela stagnuje. Docela dlouho tam v prihlasovacim formulari k MFA strasily volby k TOTP&spol - i kdyz uz nefungovaly. A jinak mojeID je sluzba sluzba CZNICu. A nemyslim si, ze by "dalsi sluzba" v podobe bankovnich sluzeb u clenu sdruzeni prosla, uz jen proto ze poskytovat bankovni sluzby je z pohledu regulace u nas dost specificka disciplina. Tady je spis prusvih to, ze legislativa spis hazi klacky pod nohy (a treba i v tom, jak funguje mob.klic egovernmentu versus to, jak funguje mojeid). Ale na druhou stranu muzeme u mojeID vytknout "promarnenou prilezitost" - proti bankid meli rok naskok. Presto se bavime o malem poskytovateli...

  • 20. 11. 2023 17:36

    RRŠ

    Banky musely ty systémy překopat tak jako tak. Mimochodem to právě bylo důvodem, proč tolik stály o "bankovní identitu".
    Rozhodně nepředpokládám, že se CZ.NIC vrhne na bankovnictví! ;oD (Takže ty banky mohou zůstat v klidu.)

    Nemyslím, že u mojeID jde o promarněnou příležitost - to se nedá odvozovat od počtu klientů. CZ.NIC není v tomto bodě žádná komerční společnost, která by se hnala za ziskem a maximálním počtem klientů. Takž ať si klidně má svých bezmála sto tisíc uživatelů, ale hlavně ať tu službu poskytuje dobře!

    A ještě si dovolím drobný komentář k odkazovaném příspěvku:
    ad 1.) Za mne je UX na MojeID mnohem lepší, než přemodernělá rozhraní některých bankovních identit, kde se a priori předpokládá, že je ovládáte z mobilu.
    ad 2.) Vizitka by tam nemusel být vůbec, to je opravdu pozůstatek dob minulých. Ale nevadí mi.
    ad 3.) Jestli něco opravdu nechci, tak aby si někdo - MojeID - sbíral data o tom, komu a kdy jsem jaké údaje poskytl! Dobře, že to tam není!

  • 20. 11. 2023 18:14

    Martin
    Podporovatel

    UX je objektivně mizerné.
    Vizitka je věc názoru, ale když už tam je, má být pořádná a ne odfláklá.
    Za třetí je paranoia, váš problém. MojeID tyto údaje nejspíš tak jako tak někde má, možná v logu, čert ví, ale má, protože, ehm, to oni ten přístup poskytují.

    Problém je, že my si tu vykládáme o vizi produktu, ale to má dělat CZ.NIC.
    A podle mě to nedělá.

  • 20. 11. 2023 20:15

    RRŠ

    Vidíte, a já měl pocit, že UX je vždy subjektivní. ;o)
    Nicméně z toho termínu dostávám osypky, protože pokud na něj dojde u nás ve firmě, je výsledkem vždy naprostý paskvil, který následně zahltí helpdesk dotazy zmatených uživatelů. Zcela zjevně mají architekti a manageři úplně jinou představu, než uživatelé a klienti.

    A můj psychiatr mne uklidnil, že si nemám všímat toho, že mne někdo sleduje - prý to je jenom Google... ;oD

  • 21. 11. 2023 9:50

    Danny

    To, ze CZ.NIC nezaskatulkujete do komercni spolecnosti jeste neznamena, ze se neresi u jednotlivych projektu, nakolik se vyplati je delat a samozrejme je to tak trochu i o te komerci (placena podpora Birda, Knota... nebo i cely Turris). V souctu to rozhodne nehospodari jako stat - ktery je zvykly hospodarit ve strate :-) V pripade mojeID je ta participace na statnich identnitnich prostredcich fakticky druha miza a samozrejme cast penez se ziskava treba i z toho, ze se provozuje mezinarodni brana eIDAS - to je technicky vzato ryze komercni aktivita, kde i probehla soutez (za kterou stat - sprava registru plati). A samozrejme i to, jak se mojeID pouziva ve vysledku take ovlivni to, jestli clenove sdruzeni budou dale provoz sluzby i nadale podporovat. Protoze ve vysledku clenove sdruzeni (kterych je 120) vrcholove rozhoduji o tom, jaky projekt prezije a jaky ne :-)

  • 21. 11. 2023 13:22

    RRŠ

    Jedna věc je, aby se daná aktivita vyplatila, tedy byla zisková, druhá věc je maximalizovat zisky (často za každou cenu).
    To je právě ten rozdíl mezi komerční a nekomerční sférou.
    Jsem hrozně rád, že CZ.NIC to MojeID provozuje a - pominu-li drobnosti - velmi dobře, mnohem lépe než banky své identity, dokonce IMHO i lépe, než stát erární Identitu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).