Všechny ty tendence začaly dávno před Babišem. Celý koncept datových schránek je jen státní tunel a z hlediska EU je úplně mimo. Malá domů České poště... Podobně originální je "trest" za datovou schránku. Obecně nic nebrání tomu, chtít za zpracování papírového přiznání např. 50,- Kč správní poplatek, elektronicky může být zdrama. Možná dokonce to elektronické zpracování nic neušetří a provoz toho systému bude dražší než kdyby to dělali lidi...
Hmmm, mozna by bylo dobre se zamyslet nad tim, ktera strana }dnes zaslouzene temer mimoparlamentni) prosadila cely ten nesmyslny koncept DS.
A kdyz uz v tom budete, tak se zamyslete i nad tim, komu a proc tak strasne vadilo ministerstvo informatiky. Hint: Pres 50% penez ze statnich IT zakazek slo do ****
Přišla mi datová zpráva - musím si za své zajistit její platnost déle než pro ten den kdy byla doručena, ztratím tím čas a peníze. Má smysl takovou škodu vymáhat?
Nechat si doručit klasický dopis, když jsme doma, škoda nevzniká prakticky žádná a vzhledem k tomu, že nejsem sociopat co se straní lidí, během týdne kolem pošty určitě půjdu.
Nemáte jednoduchý život, vůbec nezávidím těm, co se s Vámi musí stýkat v reálu :-)...
A teď si představte, že spousta lidí chodí kolem CzechPointu taky když je zavřený, ale pozor, aby Vás z toho nerozbolela hlava. :-D
Chtít po Vás upřesnění té první věty, je asi zbytečné, ale rád bych věděl, co jste se tím snažil komentovat v mém příspěvku, když jsem Vám reálně napsal o jaké škody v případě použití DS jde - platba za datový trezor co přerazítkovává a uchovává zprávy déle než 90dní a platby za konverzi do papírové podoby - 30Kč i za prázdnou stránku. Fakt netuším, co se odehrává ve vaší mysli, ale asi to bude případ pro Chocholouška.
O chození na poštu jste psal vy. Já na CzechPoint chodit nemusím, ani nevím, co bych tam dělal – elektronické zprávy si vyřizuju pohodlně z domácího počítače.
Žádné reálné škody jste nepopsal. Pokud si dobrovolně platíte datový trezor a konvertujete zprávy do papírové podoby, započítejte na druhé straně totéž – tj. vytvoření ověřených kopií toho vašeho listinného dokumentu a jejich uložení v nějaké komerční spisovně a také konverzi do elektronické podoby. A nebo to dělejte srovnatelně, jako to děláte s tím listinným dokumentem – prostě si ten soubor někde u sebe uložte, a máte vystaráno. A i kdybyste chtěl přerazítkovat doručenku, datový trezor k tomu nepotřebujete.
První větu vám klidně upřesním. Neznáte legislativu o elektronickém podpisu ani o datových schránkách. Nevíte ani jak se datové schránky prakticky používají. A na základě těchto neznalostí děláte dalekosáhlé závěry. Takže ty škody, o kterých píšete, nemají žádný reálný základ, vše se odehrává jenom ve vaší hlavě.
Vzhledem k tomu, že Vám platnost datové zrávy končí zneplatněním podpisu osoby - uložením souboru mám vystaráno o to, že je ten soubro nejpozději do 12měsíců k ničemu.
netuším k čemu je přerazítkování doručenky, jaké to má podle Vás praktické využití?
Vzhledem k tomu, že jsme jednatelem s.r.o., vaše dekukce je neplatná, podobně jako vaše ostatní myšlenky.
Ale jinak si to rád nechám vysvětlit, jak pohodně ukládat doručené soubory z DS, tak abych mohl být vysmátý jako vy. Pokud si zprávu do 90dnů nevyzvednu - zmizí, pokud se o zprávu nebudu starat, zneplatí se její podpis (stačí když mi pošle dokument úředník den před jeho výpovědí - druhý den mám neplatný dokument, který si mohu leda nasolit), ale jak říkám, rád se od vás nechám zasvětit, zábavy s Jirsákem není nikdy dost.
Ano, jak jsem psal, neznáte legislativu týkající se elektronického podpisu ani datových schránek. Nemusíte to pořád dokola dokazovat.
Doručené soubory z DS si z DS jednoduše stáhnete a uložíte na libovolné místo (klidně na několik) – na pevný disk v PC, na flash disk, vypálíte na CD, na NAS server, uložíte do cloudu…
Je celkem jedno zda máte v detailech pravdu anebo nemáte.
Zásadně špatné zde je podle mě už to, že uživatel DS je závislý na něčem tak právně neprůhledném a problematickém jako jsou elektronické dokumenty. Najednou bych potřeboval služby právníka jenom na to, abych si byl jistý, že dopis který jsem úřadům poslal má vůbec formální platnost.
To je to, co mi na DS zásadně vadí, neprůhlednost a komplikovanost legislativy a používání.
To opravdu nevnímám pro sebe jako službu, ale naopak jako další překážku v podnikání, kterou mi úřady kladou.
Ale ty jednoduše uložené soubory mi jsou jednoduše po čase k ničemu.
Při prokazování na úřadě, v okamžiku vypršení platnosti podpisu mi je nezkonvertují a nikdo jejich platnost neuzná, bez ohledu co si myslíte, že stojí v zákoně.
Můžete dát odkaz na paragraf, že z DS uložený soubor s propadnutým podpisem je stále plně platný? Asi bude stačit, když naznačíte co se od doby tohoto článku změnilo k lepšímu, že se o uložené soubory nemusím starat:
http://www.podnikatel.cz/clanky/datove-schranky-datove-zpravy-konverze/
Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, § 3 odst. 1. Od doby toho článku se nezměnilo nic, akorát v tom článku není nic, co by bylo v rozporu s mými tvrzeními nebo podporovalo vaše tvrzení. Nesmíte si ale plést platnost podpisu a jeho ověřitelnost – u elektronického dokumentu můžete mít velkou jistotu, že je dokument ověřitelný (např. pokud má platnou řadu časových razítek), u listinného dokumentu ověřitelnost podpisu zjistíte až v okamžiku, kdy se jej někdo pokusí ověřit. No a pokud na elektronickém dokumentu tu platnou řadu časových razítek nemáte, dostáváte se pořád jen na úroveň toho listinného dokumentu – podpis je považován za platný, pokud se neprokáže opak, a teprve pokud jeho platnost někdo zpochybní, nastává ta fáze ověřování podpisu.
Navíc pokud vám ten elektronicky podepsaný soubor přijde datovou schránkou, můžete si kdykoli stáhnout doručenku té zprávy s aktuálním časovým razítkem, čímž dostáváte do ruky nástroj, kterým tu pochybnost o pravosti podpisu snadno vyvrátíte.
Ano, je to o tom detailu: "pokud..." a "nastává fáze..."
Fakt si v datové schánce můžete "KDYKOLI" stáhnout doručenku? Vám se vše po devadesáti dnech nemaže? Odkud si jí kdykoli stáhnete?
Asi jste si nevšiml, že pokud je podpis neplatný, nečeká se na nějaké prokázání opaku, ale odmítnou se s vámi bavit a třeba o konverzi do listinné podoby si můžete nechat jen zdát.
Podepsanou doručenku můžete kdykoli stáhnout voláním webové služby GetSignedDeliveryInfo
, nevím, jak toho docílíte zrovna ve vaší aplikaci. Přes webové rozhraní doručenku dodatečně pokud vím stáhnout nejde, je akorát možné nechat přerazítkovat zprávu, kterou máte jako ZFO uloženou na disku.
Neplatný podpis znamená, že nesedí hash, nebo že byl prokazatelně vytvořen až po skončení platnosti certifikátu. Pokud jenom nedokážete určit datum podpisu, neznamená to, že by byl podpis automaticky neplatný – předpokládá se, že je platný, pokud se neprokáže opak.
To, že není v takovém případě možné provést autorizovanou konverzi do listinné podoby (jak tvrdíte – je možné, že to tak funguje, zákon o DS a AK je nedomyšlený v mnoha ohledech), mne netrápí. Nevidím důvod něco konvertovat na papír, když to mám elektronicky.
Kde nemá pošta tak dlouho otevřeno jsou vesnice, odkud lidé za prací dojíždějí a vrátit se dřív z práce pro ně může být dost složité. Samozřejmě se to týká menšiny lidí. To bylo jen upozornění na to, že to, že Martin V. bydlí ve městě a nemá problém na poštu kdykoli zajít, neznamená, že to je tak jednoduché pro každého.
Za sebe osobně musím elektronickou komunikací vyjádřit spokojenost:
- Frontu na poště nebo berňáku jsem kvůli přiznání nestál spoustu let.
- Nikam nemusím, nic neplatím, nestojí mě to žádný čas - poslat soubor přes DS je otázkou dvou minut, i s přihlášením.
- DS fungují na Windows i OS X. Příchozí zprávy si můžu přečíst i na mobilu v aplikaci iDatovka.
Jenom ten opačný směr bych rád trochu popohnal. Jakýkoliv úřední dopis pro mě znamená:
- Zavolat na poštu, aby mi dopis přeposlali, protože nebydlím v místě trvalého bydliště a úřady jinou adresu neuznávají.
- Ranní budíček od pošťačky, abych jí podepsal převzetí. V případě, že se jí nepodaří mě vzbudit, musím druhý den vyrazit na poštu sám.
- Naskenování a odeslání účetní.
A to, musím přiznat, mě trochu vytáčí. Zvlášť když se potom podívám na hlavičku nějakého papírového úředního lejstra a tam je hrdě napsáno "elektronicky podepsáno"...
DS nemám a dobrovolně si ji zřizovat nebudu (OSVČ) - stačí mi ten opruz s virtuálem s Windows protože na OS X PDF formuláře pro roční přehledy kloudně fungujou:
1. ani na berňáku ani na ČSSZ ani ve zdrav. pojišťovně jsem nikdy nečekal víc než 20 minut
2. jednou za rok si prostě udělám procházku po městě a za dopoledne úřady obejdu
3. specielně na ČSSZ a VZP si zajdu do klientského centra kde mi nejen potvrdí převzetí přehledu, ale taky zkontrolují jestli je to vyplněné správně a vytiskou přehled plateb pro příští rok: za takovouhle službu úřadu daně & pojištění zaplatím rád.
Jako malá OSVČ a opačným pohledem na svět:
"- Frontu na poště nebo berňáku jsem kvůli přiznání nestál spoustu let."
DP podávám na přelomu leden/únor v 8-9 ráno na FÚ není kromě paní za okénkem nikdo. Frontu jsem tam za 10 let nezažil. Nejsem psychopat abych DP podával poslední den.
"- Nikam nemusím, nic neplatím, nestojí mě to žádný čas - poslat soubor přes DS je otázkou dvou minut, i s přihlášením."
Nemusím dřepět u PC a kynout, nic neplatím, rád "utratím" čas za procházku, které jde každému rozumnému k duhu. Razítko od FÚ na DP je otázkou jedné vteřiny. Navíc mám POTVRZENÍ převzení na FÚ ne jako u DS kde ani nevím jestli to došlo a dozvím se to až když mi zaklepe berňák na dveře.
"- DS fungují na Windows i OS X. Příchozí zprávy si můžu přečíst i na mobilu v aplikaci iDatovka"
Nehodlám si kvůli DS kupovat proprietární SW ani "smart"phone.
Od systému datových schránek máte potvrzení, že dokument byl dodán do cílové datové schránky (což vám stačí). A na rozdíl od papírového podání jste tím potvrzením schopen doložit přesný obsah podání (což je spíš příjemný bonus, prakticky bude většina sporů o to, zda jste podání vůbec učinil, počet sporů o přesný obsah podání bude nejspíš minimální, ne-li nulový).
Stále ještě existuje institut "přechodného bydliště" - akorát se to nazývá jinak. Když jim na Magistrátu (nebo tam, kde máš evidenci obyvatel) oznámíš adresu, kde většinou pobýváš, tak se to dostane do centrální evidence obyvatel a všichni mají povinnost ti tam úřední poštu (i od soudů) posílat. A když máš SOUKROMOU datovou schránku, tak to většinou zjistí a posílají ti to tam. Mám to ověřeno.
Kromě toho můžeš všem, včetně berňáku a jiných neprůstřelných státních orgánů, oznámit korespondenční adresu. Také to funguje, také to mám ověřeno.
Pošlete cosi přes datovou schránku (internet), ISP to přepošle nejen tajným službám, ty to předají vaší konkurenci a výsledek si domyslete sami, hurá do toho!!!
A když to neuděláte vy, uděláte to jouda, co dělá admina datovým schránkám (kdo ví kdo to je, že) a když ne on, tak na úřadech použijou google drive nebo jiné moderní vymoženosti jako jsou klaudy apod.a výsledek je stejný - veškerá vaše data skončí u třetích osob, vítejte v novém spravedlivém světe, kdy jedni ví vše a ostatní nic aneb podnikání je radost, ne?
Mne osobně tam vadí jedna věc. A to že někde u Pošty vzniká datový sklad na téma čím dál kompletnější komunikace od státu směrem k firmám. A dle článkum tam bude podstatná část daňových přiznání firem a OSVČ. Pěkně na jendé kupě a v elektronické podobě (scanovaných PDF tam bude asi čím dál méně). Postavit si nad toudle "databází" vyhledávač by byl zlatý důl. Po technické stránce tomu nic nebrání. Po organizační se jedná o nějaké paragrafy v zákoně a ve smlouvách, organizační opatření ....
Pošta to provozuje formou outsourcingu u soukromé společnosti O2, momentálně patřící PPF.
Navrhnou systém tak, aby se do něj "pošťák" nemohl koukat by nebyla až tak velká komplikace. (viz. systém s obdobnými ambicemi jako DS, ale se zcela jiným pojetí fungování - německý mail.de)
Kdyby někdo přišel s tím že by se měla daňová přiznání posílat poštou v nezalepených obálkách, to by bylo nejspíš řevu. Ale datové schránky, což je obdoba nezalapených obálek, zdá se to nikomu nevad.
... :-) :-))
věřte si čemu chcete ...
Jakékoli zabezpečení je prolomitelné, data na internetu bychom měli už z principu pokládat za zveřejněná.
Nemám takovou firmu, aby mi to vadilo. To nic nemění na tom, že jiní ano. A tak bych jednoduše uvítal právo výběru, místo direktiv od úředníka.
Víra je to ve vašem případě. jen tak jste se rozhodl věřit, že elektronická komunikace není bezpečná, zatímco papírová je. (A vzápětí se popřete – pokud je jakékoli zabezpečení prolomitelné, pak je samozřejmě prolomitelné i zabezpečení papíru.) Já vycházím z toho, že o tom přeci jen něco vím – a prolomit „zabezpečení“ papírové obálky je řádově jednodušší, než prolomit zabezpečení HTTPS.
Pane Jirasaku, kdybyste uvazoval hlavou a ne tim druhym koncem, tak dojdete k tomu, ze otevirat obalky a pak je zalepit je pomerne velmi narocna operace - financne/casove.
Shromazdovat data nad datovym skladem/tokem, ke kteremu vlastnite/podvrhnete klice ... myslim, ze temer vsem to je uz jasne, mozna i Vam.
Aha, takže získat nebo podvrhnout klíče k HTTPS komunikaci je pro ISP velmi snadná operace - časově i finančně. Tak to byste nám možná mohl prozradit, jak to ten ISP dělá.
Mimochodem, když už ten váš ISP umí dešifrovat HTTPS (a nýmandi z NSA k tomu potřebují spolupráci držitelů klíčů - že se toho vašeho ISP nezeptají, jak to mají udělat), to vám nevadí, že úplně stejně ten váš ISP vidí třeba do vaší komunikace s bankou?
U mě taky dobrý, jsem ajťák, tak mi elektronická komunikace nevadí dokonce jí vítám, protože nemusím nikam nic nosit ani posílat. A kdybych bydlel v poslední vísce na Šumavě, kde ani pošta není (což o to, ona není ve vesnicích kolem Pardubic), tak budu rád dvojnásob.
Starý projekt ČSSZ, kdy člověk musel mít nějaký certifikáty a přes věčně fixlující portál veřejné správy někam něco posílat speciálním programem, byl příšernej.
Když už někdo vrazit prachy do tunelu Datová schránka, pak je to dobré alespoň na to, že tak přiložím PDF, kterej mi vyleze z účetnictví a pošlu jim to na ČSSZ. Doufám, že i FÚ bude fungovat stejně.
Až budu podávat stovku přiznání měsíčně, možná si pořídím i proprietální program.
ALE.....
Je mi líto toho zástupu ševců a jim podobných malých živnostníků převážně postaršího věku, kteří opravují boty a internet nemají, počítač nepotřebují a daňové přiznání sesmolí na konci roku inkoustovou tužkou. Je mi líto, že budou tohle všechno pořídit a ještě napojit svůj neexistující počítač na Internet a tržby posílat elektronicky online.
Zvláště pak, když bydlí v Horní/Dolní, kde ani pořádnej Internet není.
Ale tohle naše poslance nebolí ani náhodou. A na berňáku budou radši, když to ti lidi zabalí, protože jim ubude práce. Nebo ti lidi budou živnost provozovat dál, ale načerno. Stejně většinou žádnou daň neplatí, protože tolik nevydělají. Takže výsledný efekt bude balkanizace podnikání. Je všeobecně známo, že polovina ekonomiky v Rusku a jim podobných státech je v šedé zóně - a to i ve velkých městech. I banky zaměstnávají lidi načerno. Vím o takovýchto případech.
DS nechci z praktickych duvodu - aby me nemohl stat sikanovat. Vsechny ukony udelam postou, osobne nikam nechodim, to co elektronicky zpracuju, jenom vytisknu a poslu hezky po staru.
Pokuta za nepouziti elektronickeho zpusobu? To predsi nemuze byt v zakone, takova hloupost. Pisemna komunikace predsi plati a vzdy bude platit. Kdo se prvni obrati na soud?
nevidím zjednodušení, spíše naopak.
Nevím jak to mají ostatní, třeba Jisrsák, co si tu blahem chrochtají nad elektronickým podáním, jak mají klid a nikam nemusí, já respektive moje účetní musí, i když pošle elektronickou verzi podání třeba DPH, dodat i tu papírovou.
Jestli je to specifikum FÚ v Karlových Varech nebo to je všude, netuším.
Jaké máte zkušenosti Vy?
Já to mám tak, že vše posílám e-mailem s kvalifikovaným podpisem. Nemusím řešit fronty ani na úřadě ani na poště, ani úřední nebo otevírací hodiny a vyřídím to v době, kdy se to zrovna mně hodí.
Jak je napsáno v předchozím komentáři, pravděpodobně je to specifikum toho, že vaše účetní to neposílá elektronicky ani z vaší datové schránky ani s vaším elektronickým podpisem, případně ze své schránky nebo se svým podpisem a s tím, že by FÚ věděl, že je to vaše účetní. On totiž FÚ potřebuje nějak věrohodně vědět, že to podání je opravdu od vás - asi by se vám nelíbilo, kdyby za vás přiznání k DPH mohl podávat kdokoli. (To neplatí pro papír, tam se to bere, že jste to snad opravdu podepsal vy, a případy, kdy by to za vás podal někdo jiný, se holt nějak vyřeší.)
ad "Já to mám tak, že vše posílám e-mailem s kvalifikovaným podpisem."
Většinou s vámi bez výhrad souhlasím, ale tady jste se v případě FÚ asi spletl nebo neudělal pro FÚ výjimku. Jiné úřady nehodnotím, neznám je.
Jakékoliv podání na adresu podatelny FÚ tedy i včetně kvalifikovaného podpisu je "neúplné" a jedná se o podání za použití jiných přenosových technik, které je potřeba do 5 dnů od doručení potvrdit (viz §71 odst. 3).
Jediné místo, kam můžete na FÚ své podání s elektronickým podpisem dát, je daňový portál http://adisspr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr/uvod.faces
Mýlíte se.
Elektronicky podepsané zprávy podáváte prostřednictvím společného technického zařízení správců daně, což je v tomto případě EPO. Viz třeba http://www.financnisprava.cz/cs/dane-elektronicky/strucny-prehled/informace-k-dorucovani-datovych-zprav-4162 nebo komentář k uvedenému paragrafu v ASPI.
Pokud zašlete e-mail se ZAREP na podatelnu úřadu/pracoviště, tak se jedná o podání podle odstavce 3, ne 1.
Ale jinak máte pravdu, podávám to přes ten daňový portál. Je to podatelna podle původního zákona o elektronickém podpisu, tyhle podatelny jsou většinou určené pro e-mailovou komunikaci, proto jsem zmiňoval ten e-mail. Chtěl jsem to hlavně odlišit od podání přes datové schránky. Při psaní první odpovědi mi to ani nedošlo, že tohle vlastně není e-mail...
Chápu, že tady řešíte problém pokut za porušení povinností elektronických podání.
Ale ve vztahu k finančním úřadu jste v první řadě sprostým podvodníkem pokud Vy neprokážete opak.
Tedy na rozdíl od civilizované části společnosti platí ve vztahu poplatník - správce daně presumpce viny.
Tedy jestliže Vámi koupený nový počítač je nebo není daňovým výdajem rozhoduje výhradně a neodvolatelně správce daně.
Pokuty za nepoužití elektronického podání jsou už vedle toho jen maličkost.