Jsou dva základní typy propagace - propagace konkrétního výrobku/služby a propagace značky. Velké firmy volí většinou druhou variantu a přestože se v jejich reklamách samozřejmě objevují aktuálně nabízené produkty dané značky, tak o propagaci konkrétního produktu jde jen částečně a hlavně je kladen důraz na budování "kultu" značky.
Ohledně uživatelů - je velké množství uživatelů internetu, pro které internet = seznam.cz a pokud nemají v prohlížeči jako úvodní stánku seznam.cz, tak je velká část z nich ztracena, protože neumí do adresního řádku vyťukat seznam.cz. A i ti,co to umí, považují Seznam za něco jako Zlaté stránky, tedy jako oficiální seznam internetu.
No a právě to Google docela "vyčůraně" obchází :-)
Prostřednictvím smartphonů vede lidi k založení účtu na Googlu. Spousta apliakcí tento účet podmiňuje. Android marketem počínaje. Po prvním spuštění founu s Androidem Vás hned několikrát přepadne hláška od Googlu. Dokonce i Iphone a Symbian má předinstalovány aplikace pro přístup k Google službám. Dá se říct že Smartphone velmi silně váže uživatele k Google službám a tento trend akceleruje spolu s vyšší prodejností Smartphonů a bude akcelerovat dále v souvislosti s boomem tabletů. Možná, že i tato skutečnost výrazně ovlivnila růst počtu uživatelů Google v ČR a související propad Seznamu a dalších - tj. odchod uživatelů českých portálů ke Googlu. Uživatel mající smarphone a Google účet si řekne, že když už to má na mobilu tak doma to musí mít logicky také. Přístup k svým službám a datům ODKUDKOLIV. Nainstaluje si iGoogle, poskládá si widgety na to co ho zajímá a má krásně českou stránku poskládanou podle sebe a bez reklam. Třeba já mám na iGoogle většinou technologicky zaměřené widgety serverů jako Lupa, Mobilmania, Stahuj, Svet Androida, PC Word, widget na mail, widget na pár zpravodajských serverů jako Novinky nebo Aktualne atd. atd. Jen to co mě zajímá. Manželka má zase pod svým účtem samé widgety pro ženy. Kluk tam má widget ABC a herních serverů.
Cílovou skupinou jsou stávající i noví uživatelé v jakékoliv úrovni počítačové gramotnosti, kteří se za ručičku přivedou kam je potřeba. Někdo jde na to od lesa, Google na to jde od Androida.
Souhlas. Jen ten odliv uživatelů ze Seznamu a podobných portálů má asi i další důvody. Například dost uživatelů už zjistilo, že české portály jsou jen kombinací bulvárních, manipulativních a PR článků, placených odkazů a mizerného fulltextového vyhledávání. Spoustě uživatelů tato zjevná manipulace vadí. Nechtějí být takto okatě manipulováni. Chtějí se cítit svobodněji a informace si aktivně vyhledávat a ne číst ty vnucované. Google na to jde lépe přes rádoby svobodné vyhledávání informací.
No ono to není zase až tak jednoznačné. Gadgetovské poskládávání si výchozí stránky "podle sebe" měl Seznam dříve než Google. Stačilo se přihlásit k seznam účtu stejně jako se nyní je třeba přihlásit k Google účtu pokud chcete pod iGoogle své gadgety. Jen Google má navrch v tom, že má 1. Mnohem více gadgetů a to i českých. 2. Má na ten účet napojeny ještě další služby jako Galerie fotek (byť to má seznam také), webovou kancelář (vož Seznam nemá a mít nebude) a další služby, které Seznam nemá (Seznam má zase jiné a to lokální české). 3. Google Vás neotravuje na úvodní stránce reklamou (tu má až hlouběji např. po zobrazení fulltext vyhledávání a ta je už cílená).
Pokud je tedy možné si na Seznamu stejně jako na Googlu poskládat výchozí stránku pak se dá říci, že si tam můžete dát jen to co je podle Vás nemanipulující. Velmi omezená nabídka alternativních zdrojů pro gadgety informačních zdrojů ubírá body Seznamu. Další body Seznamu ubírá vlezlá "nevyžadovaná" reklama.
Kolik procent uživatelů je schopných si zkonfigurovat výchozí stránky portálů a kolik z těch schopných je ochotno tomu věnovat čas? Většina uživatelů si není schopná udělat pořádek ani na ploše Windows a v dokumentech. Navíc odpůrci velkého bratra mají odpor k registraci a personifikaci ...
Ti méně zkušení opravdu na nějakou personalizaci budou kašlat. Na co ale nebudou kašlat je mail. Proto je většina účtů vázaná právě na registraci v e-mailu. Po návratu z mailu na výchozí stránku již zůstanou přihlášení ve svém účtu. Registrace je tedy v podstatě uživateli vnucena. Jen málo lidí se na netu obejde bez e-mailu. Pokud pak tito uživatelé nechtějí customizovat tak nemusí. Základní nabídka již na jejich profilu je daná jak u Seznamu tak u iGoogle. Velkému bratru se dnes již jen těžko vyhnete pokud si chcete užívat vymožeností netu nebo třeba jen komunikovat pomocí mobilu. Nezbývá tedy než se odstěhovat do lesa, nebo chodit kanálama :-)
Jinak s tou "Propagací značky" jde o skvělý postřeh. Když se člověk nad tou reklamou Google zamyslí tak zjistí, že obsah sice nemusí být pochopitelný ale krásně barevné LOGO jde velmi dobře vidět na všech plakátech. To je zápis do podvědomí. Až na Vás vykoukne ve Woknech cože to chcete vlastně nainstalovat za prohlížeč tak Vám podvědomí pošeptá .. Tam to hezké barevné kulaté cosi, co jsem viděl nedávno na tom plakátu ;)
Dostat LOGO a značku do podvědomí cílové skupiny je dobrý tah. To zatím Google podceňoval a nyní se to pokuší dohnat. Jen by se měl více snažit do toho podvědomí dostat to LOGO v souvislosti s něčím viz. můj úvodní příspěvek.
Hlavně ty reklamy u nás jsou jiné. Jsou takové lehké, čísté, nezvyklé. Nevystupuje tam žádná německá mamina, fotbalista, roštěnka v přílehávém ničem, nebo třeba vložka. :-)
Ten kdo tu reklamu uvidí si ji snad ani nemá možnost spojit s prohlížečem, ale uvázne mu určitě logo Googlu a někomu pak i Chrome.
Ohledně uživatelů - je velké množství uživatelů internetu, pro které internet = seznam.cz a pokud nemají v prohlížeči jako úvodní stánku seznam.cz, tak je velká část z nich ztracena, protože neumí do adresního řádku vyťukat seznam.cz.
Tohle platilo tak do roku 2005 maximálně, teď už se z toho stalo nepravdivé klišé. Lidi nejsou zas až tak hloupí. Dnes si to možná myslí jenom pár lidí v důchodovém věku, kteří se rozhodli, že se seznámí s internetem a přestali se o něj zajímat.
nemate pravdu, je to tak stale. a beda kdyz nekomu reknete aby do adresniho radku napsal www.xyz..... tak vam rekne pockej musim si otevrit seznam a cpe to do vyhledavaciho pole.
polovina lidi na netu jsou internetovy negramoti a znaji maximalne seznam nebo fejsbuk, ale kam napsat adresu nebo vedet co je webmail vs postovni klient je uz na ne moc.