Po několika letech, co se pohybuji v oblasti PPC reklamy, mám názor takový, že ve chvíli, kdy se kampaň kvalitně nastartuje a zoptimalizuje s nějakým předem daným cílem, jsou pak možnosti dalšího rozvoje veskrze minimální, jen se z toho pak dělá hrozné "haló", pod záminkou toho, že pořád je co zlepšovat. A v tom je jádro pudla.
Ano, chceme-li, může být správa PPC kampaní skutečně neverending story za nemalé peníze... Zůstává pak jen otázka, za jakou cenu dostaneme jaký efekt, který model poskytuje kolik prostoru k nekalostem na účet klienta a která agentura jak "férově" možnosti daného modelu využije/zneužije apod.
Byť sám službu měsíční správy poskytuji (model měsíčního paušálu v kombinaci s fér a otevřenou komunikací směrem ke klientovi může fungovat docela dobře, v článku je to srozumitelně popsáno), nemám o ni velký zájem. Správu PPC kampaní, o které je v článku řeč, totiž nutně nemusí dle mého názoru a výše uvedených důvodů zastávat PPC agentura za využití PPC specialistů.
Btw. která agentura nasadí PPC specialisty právě na službu průběžné správy kampaní? Ti, které z českých luhů, vod a strání považuju za PPC specialisty, tuto činnost převážně nedělají. A práci na úrovni těch, kteří průběžnou správu kampaní v agenturách skutečně odvádějí, zastane po 4 hodinovém individuálním PPC zaškolení zaměřeném na to, co je v daných kampaních potřeba dělat i inteligentnější asistentka.
Proto, pokud je to jen trochu možné a klient má k dispozici své vlastní personální kapacity (tj. pár hodin měsíčně), pak jako model průběžné správy nejraději využívám zaškolení interního člověka u klienta. Klient má pak pochopitelně možnost kdykoli cokoli probrat s námi, jako PPC specialisty a v případě, že je potřeba něco řešit (spustit nové kampaně na nový sortiment, atd.), může si vytvoření nových kampaní samozřejmě zaplatit navíc.
Netvrdím, že by toto byl ten jediný a univerzálně nejlepší model spolupráce s PPC agenturou, ale v článku podobný model zmíněný nebyl a přitom existují klienti, kteří už mnoha agenturami a všemožnými popsanými modely spolupráce prošli a nakonec skončili ke své spokojenosti právě takto.
správný model je čistě provizní nastavený na tom, že firma zajištující propagaci dostane procenta z čistého zisku z prodeje
Toto může být často nejvýhodnější model z hlediska klienta, stejně tak je ale často neakceptovatelný ze strany PPC agentury.
Důvod je prostý - kvalita PPC kampaní není zdaleka jediným faktorem, který ovlivňuje jejich celkovou výkonnost a výnosnost. Právě naopak - ač si to firmy neuvědomují, tak drtivá většina faktorů, které mají na čistý zisk vliv, jsou zcela v rukou provozovatele webu a zcela mimo jakýkoliv vliv správce kampaní. Ať už se jedná o kvalitu a konverzní schopnosti webu, konkurenceschopnost či cenovou politiku provozovatele nebo třeba i jen schopnost včas a dobře vyřizovat a vůbec stíhat příchozí objednávky.
Čistě výkonová odměna v tomto případě ovšem znamená, že jsou na agenturu přenášeny důsledky všech průšvihů a chyb provozovatele webu, za které agentura vůbec nemůže. Takže bych se rozhodně neodvážil takhle jednoznačně tvrdit, že výkonová odměna je jediná správná cesta.
Je pravda že klienti nevědí kolik krát co to PPC ani je. Docela mě pobavil článek v kterým je popsaný SEO očima klienta http://www.mediaunit.cz/seo-optimalizace-a-jeji-ceny/ . Jako je super říct jak agentury berou peníze , ale asi těžko by tyhle agentury fungovali kdyby nedělali PPC, nebo SEO správně. A cílem každé firmy je výdělek tak na tem nevidím nic špatného ;) pokud z toho má i klient peníze.
V článku postrádám odkaz na onen test PPC agentur, který je zmíněný v perexu. Takže tady jsou jednotlivé díly:
Velký test českých PPC agentur (1. díl)
Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)
Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)