správný model je čistě provizní nastavený na tom, že firma zajištující propagaci dostane procenta z čistého zisku z prodeje
Toto může být často nejvýhodnější model z hlediska klienta, stejně tak je ale často neakceptovatelný ze strany PPC agentury.
Důvod je prostý - kvalita PPC kampaní není zdaleka jediným faktorem, který ovlivňuje jejich celkovou výkonnost a výnosnost. Právě naopak - ač si to firmy neuvědomují, tak drtivá většina faktorů, které mají na čistý zisk vliv, jsou zcela v rukou provozovatele webu a zcela mimo jakýkoliv vliv správce kampaní. Ať už se jedná o kvalitu a konverzní schopnosti webu, konkurenceschopnost či cenovou politiku provozovatele nebo třeba i jen schopnost včas a dobře vyřizovat a vůbec stíhat příchozí objednávky.
Čistě výkonová odměna v tomto případě ovšem znamená, že jsou na agenturu přenášeny důsledky všech průšvihů a chyb provozovatele webu, za které agentura vůbec nemůže. Takže bych se rozhodně neodvážil takhle jednoznačně tvrdit, že výkonová odměna je jediná správná cesta.
V článku postrádám odkaz na onen test PPC agentur, který je zmíněný v perexu. Takže tady jsou jednotlivé díly:
Velký test českých PPC agentur (1. díl)
Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)
Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)
Po několika letech, co se pohybuji v oblasti PPC reklamy, mám názor takový, že ve chvíli, kdy se kampaň kvalitně nastartuje a zoptimalizuje s nějakým předem daným cílem, jsou pak možnosti dalšího rozvoje veskrze minimální, jen se z toho pak dělá hrozné "haló", pod záminkou toho, že pořád je co zlepšovat. A v tom je jádro pudla.
Ano, chceme-li, může být správa PPC kampaní skutečně neverending story za nemalé peníze... Zůstává pak jen otázka, za jakou cenu dostaneme jaký efekt, který model poskytuje kolik prostoru k nekalostem na účet klienta a která agentura jak "férově" možnosti daného modelu využije/zneužije apod.
Byť sám službu měsíční správy poskytuji (model měsíčního paušálu v kombinaci s fér a otevřenou komunikací směrem ke klientovi může fungovat docela dobře, v článku je to srozumitelně popsáno), nemám o ni velký zájem. Správu PPC kampaní, o které je v článku řeč, totiž nutně nemusí dle mého názoru a výše uvedených důvodů zastávat PPC agentura za využití PPC specialistů.
Btw. která agentura nasadí PPC specialisty právě na službu průběžné správy kampaní? Ti, které z českých luhů, vod a strání považuju za PPC specialisty, tuto činnost převážně nedělají. A práci na úrovni těch, kteří průběžnou správu kampaní v agenturách skutečně odvádějí, zastane po 4 hodinovém individuálním PPC zaškolení zaměřeném na to, co je v daných kampaních potřeba dělat i inteligentnější asistentka.
Proto, pokud je to jen trochu možné a klient má k dispozici své vlastní personální kapacity (tj. pár hodin měsíčně), pak jako model průběžné správy nejraději využívám zaškolení interního člověka u klienta. Klient má pak pochopitelně možnost kdykoli cokoli probrat s námi, jako PPC specialisty a v případě, že je potřeba něco řešit (spustit nové kampaně na nový sortiment, atd.), může si vytvoření nových kampaní samozřejmě zaplatit navíc.
Netvrdím, že by toto byl ten jediný a univerzálně nejlepší model spolupráce s PPC agenturou, ale v článku podobný model zmíněný nebyl a přitom existují klienti, kteří už mnoha agenturami a všemožnými popsanými modely spolupráce prošli a nakonec skončili ke své spokojenosti právě takto.
Je pravda že klienti nevědí kolik krát co to PPC ani je. Docela mě pobavil článek v kterým je popsaný SEO očima klienta http://www.mediaunit.cz/seo-optimalizace-a-jeji-ceny/ . Jako je super říct jak agentury berou peníze , ale asi těžko by tyhle agentury fungovali kdyby nedělali PPC, nebo SEO správně. A cílem každé firmy je výdělek tak na tem nevidím nic špatného ;) pokud z toho má i klient peníze.