Pořizovat si DAB (zatím) nemá pro běžného posluchače smysl. Pokrytí zdaleka nedosahuje jako u FM, výběr stanic je značně omezený (v podstatě hlavně ČRo + pár mainstreamových stanic) oproti FM, až na pár vlaštovek, spočítatelných na prstě jedné ruky, zvuková kvalita, omezená kompresí MP3 64 (vyjímečně 96) kb se nevyrovná kvalitě FM přenosu.
když si zkusím jen teoreticky představit, že by se TV vysílání digitalizovalo tak pomalu a bez podpory v obchodech, jako to je u DAB+, tak by byly obchody plné analogových TV, protože by skoro neexistovaly přijímače schopné přijímat jak analog, tak digital. Vysílalo by se pořád hlavně analogově, protože by se argumentovalo malým rozšířením digitálních TV v domácnostech. A jednou za čas by vyšel na Lupě článek, shrnující DVB-T2 přijímače na trhu ... byly by to samé obskurní značky jako Sencor nebo Thompson, žádný leader trhu by to nekazil. No jo, není zájem shora, nebude ani zdola ...
Ad anténa nebavíme se o fanoušcích kvalitního poslechu ale o sumáku do auta tam stačí i napojení na původní "drát". Ono výměna antény je to to nejmenší. Kompatibilita s CAN, pokud původní radio mělo zobrazovat i takové věci jako teplota, kilometry, ale i dost důležité chybové a informační hlášky z řídící jednotky, je dost zásadní.
Nařízení EU je bezzubé protože dopady se projeví až okolo roku 2025-2035 pokud vůbec. Protože EU možná pošle celé automobilové odvětví do krize opravdu radio nebude to co lidé budou řešit. Protože ho nahradí datové připojení na které ti kteří budou mít na nové vozy budou mít.
Pro ty co dávají MINUS. DAB pokrytí sice na mapě je hezké (až na Moravu a samozřejmě pohraničí) a 'falešně', nezahrnující následné:
Tam kde chytnete FM se šumem, DAB-přijímač utlumí signál pro nekvalitu a je ticho. Spousta sídel (vesniček) či jejich částí (o silnicích nemluvě) v různých údolích a zářezech nemají dostatečný signál díky terénu české a moravské krajiny. A pochybuji, že někdo začne stavět vykrývací vysílače.
PŘIPOMÍNKA. Kde se skončil podnikatel kupující DAB frekvenční signály pro pokrytí dálnice D1?
Vhledem k stáří vozového parku nejen unás by to bylo potřeba jednat tak v roce asi tak v roce 2005 a né 2015.
Už asi deset let se opakuji ,ale ono se moc zásadního nezměnilo. Na všechna provozovaná vozidla není vždy dostupné DAB levné a jednoduché DAB řešení. Naopak vozy kde máte volný 1DIN nebo 2DIN a nejdou napojené na CAN ( zobrazení informačních i chybových informaci, ovládaní nastavení vozu) .
Tedy ano může jednoduché a levné jak že koupíte v supermarketu to radio za 50€ vyháknete staré prohodíte dva tři konektory a toť vše. A to se týká kolika % vozů?
Tak sou ty které mají radio větší součástí vozu a výměna není jen dražší ale ani nemusí jít protože to vozidlo nemá žádný DIN slot na radio a radio je integrovanou částí palubní desky.
"vyháknete staré prohodíte dva tři konektory"
No ono to neni tak jednoduche ani u tech 1-2DIN, protoze jeste musite resit antenu.
Je pravda, ze dodatecna plnohodnotna instalace DAB do auta (ne pres FM treba) je draha a docela slozita. Proto je EU narizeni o povinnem DAB v autoradiu (pokud je autradio dodano) rozumne. Drive by to bylo lepsi, ale to zase smerovani EU k DAB nebylo tak jasne jako dnes.
podle posledního radioprojektu děláposlech rádia v autě 10 % z celkové poslechovosti http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/RP_2018_3_4Q_prezentace.pdf
chceš říct, že kdyby celá ta slavná EU si dala do podmínky, že od roku 2015 musí mít každý rádiopřijímač nad 30€ duální (FM+DAB) tuner, že by to dnes, někomu kdo kupuje auto nebo receiver vadilo? Aha omezení nabídky ... no myslím si, že by se ti výrobci rychle probudili, tak velký trh si nikdo nenechá utéct. Ale budiž, pokud by chtěli dovážet jednonormový tuner, tak s pokutou 50€/ks, aby měli ti schopnější výhodu :-)