Podle mě není problém ani tak v konkurenci ze strany internetu, jako spíš proto, že časopisy přistoupily na internetové zvyklosti a snaží se dělat to samé, co internetová média, ale na papíře. Celkem logicky v tom nemůžou vyhrát, když nepřináší takřka žádnou přidanou hodnotu, jen samé nevýhody (aktuálnost, cena, vyhledávání...).
IMHO by se časopisy neměly snažit konkurovat internetovým médiím v tom, co internetová média umí nejlépe, ale v tom, kde mají výhodu papírové časopisy - například v rozsáhlejších a serioznějších článcích trvalého charakteru. Vykašlat se na novinky (k čemu je mi deset stránek měsíc starých "novinek"?) a nahradit je třeba podrobným srovnáním něčeho (ne jen "vyzkoušeli jsme pět harddisků, nejrychlejší je X, nejlevnější Y a nejtišší Z", ale "zali jsme pět harddisků, nechali je dva měsíce nonstop běžet a došli jsme k těmto zjištěním: disk X nabízí jen průměrnou rychlost a cenu za GB, ale byl nejtišší a s celkovou spotřebou ?? Wh nejméně energeticky náročný. Dobře se hodí do ..., naopak do ... bychom ho nedoporučovali. Disk Y..."). Pokud už se nechtějí důkladně věnovat nějakému opravdu odbornému tématu.
Kupovat dnešní slátaniny, které jednou prolistuju, dva články si přečtu a k jednomu se možná ještě jednou vrátím, jsou pro mě vyhozené peníze. Pokud by ovšem časopisy přinášely něco, co vydrží, tak si je koupím rád. Pro příklad nemusíme chodit daleko - Chip je jen několik programů zdarma na DVD a výtah z toho, co si přečtu na internetových časopisech, zatímco jeho čísla z přelomu tisíciletí mají i dnes co říct (např. výborná série článků o bezpečnosti od V. Klímy nebo možná ne tak výborná, ale velmi užitečná série článků o právních aspektech HW a SW od Smejkala a dalších autorů). Ostatně, takový Bajt (zanikl 1995) má ještě dnes co říct...
Problém vidím v tom, že vámi navrhované zaměření je velmi nákladné a vydávat takto zaměřený časopis je v ČR v podstatě sebevražda - koupí si to totiž velmi málo lidí - odhaduji to max. na jednotky tisíc. Otázkou také je, jak by se do toho hrnuli inzerenti - odhaduji, že také nic moc.
Tím neříkám, že stávající stav je OK, jenže nikdo neví, co s tím. A ani jednomu z vydavatelství fakt nezávidím...
Dá se říci, že souhlasím, byť i ty testy jak popisujete si dnes můžete dohledat na internetu - věnuje se jim např. český CDR server.
Ale je pravda, že toliko časopisů na našem trhu asi nemá šanci přežít a také bych ocenil nějaký více informačně "trvanlivější". V době internetu jsou vskutku měsíc, dva měsíce staré novinky, nebo programy neaktuální, když vše co mě zajímá mohu nalézt na netu a stejně tak i aktuální verze softwaru. Rovněž pochybuji, že si "IT nedotčená" veřejnost bude číst relativně drahé IT časopisy, aby se něco dozvěděla, nebo aby věděla, jak co udělat. Takový člověk si spíše zavolá kamaráda, co tomu rozumí trochu více a nechá si to nastavit, než aby si kupoval časopis a hledal tam, jak a co s počítačem dělat.
Možná je to škoda, protože skutečná počítačová gramotnost populace je v celku nízká a to, že někdo používá PC neznamená, že tak činí efektivně a dokáže ve svůj prospěch využít skutečně všech možností, které mu nabízí.
Bohužel - úzce specializované a hodně odborné časopisy zase budou zajímat jen úzkou skupinu čtenářů - tím bude méně inzerentů a časopis bude drahý, což povede k tomu, že bude málo čtený a tak dále v bludném kruhu až k pádu daného periodika.
Možná je budoucnost skutečně v přesunu tištěných médií na internet. Jejich vyprofilování pro konkrétní zákazníky, kteří budou platit předplatné a budou dostávat aktuální články e-mailem, mít přístup na stránky periodika a později třeba i automatický download stránek na e-noviny z e-papíru, přímo domů. Zkrátka něco, jeko prestižní médium určité části obyvetalstva, která si předplácí a odebírá dané médium. K tomu je ale třeba rozsáhlá změna zaměření, obbornosti, aktuálnosti a též korektnosti informací, daného média, aby si svůj "elitní klub čtenářů" vybudovala.