U nas jsou bohuzel realitni servery v plenkach a at uz jde o reality.cz nebo sreality.cz ta uroven je skutecne mizerna. Primarnim duvodem myslim je, ze realitni kancelare neumi vyuzit jejich moznosti. Nechapou, ze pokud chci presvedcit zakaznika musim mu dat primarne relevantni informace. Z toho vyplyva nizka informacni uroven serveru. K te prispiva i pravdepodobne nulova kontrola ze strany provozovatele.
Z hlediska datoveho modelovani je problemem zejmena neexistence jednoznacneho identifikatoru. Takze kdyz date vypis jeden a ten samy barak najdete sestkrat, protoze byl zadan sesti ruznymi realitkami. Tohle je u distribovaneho pristupu obecne velmi tezke osetrit, nicmene pro mne jako zakaznika je to docela problem.
Resitelnymi chybami jsou chybne zadana data. Napriklad chci vybrat byty na prodej do jednoho milionu a vypadne mi stovka pronajmu za deset tisic. Nemuze byt preci az takovy problem jasne priznakem odlisit pronajem od prodeje a dukladne kontrolovat (treba jenom blbou sestavou vypis mi prodeje pod stopadesat tisic). Dalsi oblibenou variantou jsou prodeje za nula penez, pripadne ujete rady, opet lze resit vhodnymi sestavami.
Velkym problemem je neodhlasovani ci neupdatovani inzeratu. V profesionalnim prostredi by snad ani nemelo existovat. Nicmene na obou serverech najdete na prodej baraky, ktere se prodaly minuly mesic a nekdy i rok. Ja jsem napriklad takhle nasel parcelu ke stavbe, kde uz stoji barak a bydli tam lide. :-)
Problemem obecnym je absence informaci. Realitka kasle na internet, tak tam da par radku s rozmery, umistenim, cenou a podobne. Proste jako inzerat do novin. Zadne fotky, zadne plany, zadna mapa, zadny soupis vybaveni. Pokud chci realne prodat neco za deset milionu (a vydelat radove statisice), tak preci si dam alespon tu praci, ze si sezenu nejake informace a vyfotim to!
Celkove bych rekl, ze online reality maji velky potencial, ale v nasem prostredi se ho nedari vyuzivat.
Jo jo, kdysi to býval dobrý server, dokonce to vypadalo na monopol, ale před nějakou dobou ho konkurence beznadějně převálcovala (nejenom sreality, ale i další servery).
Kdybys viděl ten předpotopní systém přenosu dat,zastaralou datovou strukturu a koncepci,tak bys pochopil,že je naprosto logické, že jsou tam dávno prošlé nabídky a že výstup pro zákazníka vypadá tak,jak vypadá.
Přesně jak to v tom rozhovoru přiznávají: pánové si nechtěli kazit léto (a ani jaro, podzim a zimu) a tak do jeho rozvoje prostě neinvestovali ani čas ani peníze.
A bohužel si nevšimli,že konkurence už je o dost dál.A místo aby se snažili s tou potápějící se lodí něco dělat,tak se spíš pokouší zamaskovat,že se potápí...
Nerad bych aby ten muj prispevek vyznel jako kritika reality.cz, je to kritika online realit v CR jako celku. Prosel jsem nekolik webu, nektere maji kvalitni design, nektere zcela amatersky, nektere maji dobre ovladani, nektere predpotopni bez trocha zamysleni se nad potrebami klienta (napriklad nemoznost omezit dolni hranici cenoveho rozpeti, nebo rozpeti jen tremi predvolenymi rozsahy do melounu, do peti a nad pet), ale vsechny se potykaji s problemy, ktere jsem uvedl predtim.
Ja jsem expert na databaze, takze si primarne vsimam zminovanych informacnich problemu, protoze za nimi vidim klasickou ukazkou jak se na klientske strane projevi nekvalitni datovy model a neudrzovani cistoty dat. Tj. to co vidim dnes a denne z te druhe strany.
Najdete tam ten samý barák šestkrát a ještě navíc tam je vždy "exkluzivní - tento objekt je nabízen pouze realitní kanceláří XXX".
Naprosto souhlasím i s nerelevantností informací, jako že hledám-li barák ke koupi, vyjedou mi často i nabídky pronájmů apod.
Příště bych ocenil u takového "rozhovoru" označení PR článek, protože tohle je PR jako Brno. Pochybuji, že je náhoda, že se spuštěním nového designu přišel tento "rozhovor". Jinak souhlasím s ostatními reakcemi - ta databáze je dřevní a uživatelské prostředí je nepříjemné. Jediné vítězství těchto dvou pánů je doména reality.cz.
Nojo, on totiž jakýkoliv rozhovor z někým, kdo je komerčně úspěšný (a to přes technickou nedokonalost reality.cz jsou) a ptáte se ho na jeho podnikání musí nutně vypadat jako PR. Nevím, co vám na tom vadí a proč to čtete. Nebo chcete vědět, jaké nosí spodní prádlo?
Četl jsem článek právě pro to, abych se dozvěděl něco o podnikání těchto pánů a dočetl jsem se pouze, že jim to moc a moc jde a že mají nový design. A proč označovat článek jako PR? Protože bych ho potom zbytečně nečetl.
Mám dojem, že pánové udělali chybu v tom, že když byl server na vrcholu (ten bod se dá přesně určit), tak ho měli prodat třeba nějaké velké realitní firmě, která měla ambice na polknutí trhu a jít do nového třeba úplně jiného projektu. Nyní jim (sice) hezká doména zůstane na krku jako břemeno, které bude živořit nebo dokonce budou spolu pomalu umírat a už se ho nezbaví.
Jestli jsem to z toho rozhovoru pochopil, tak oni brali a berou internet jako doplněk, protože vydělávají na klasické realitní činnosti a internet je jen další kanál. Takže nemají důvod prodávat a není to pro ně břemeno.
Moje zkušenost s realitkami je taková, že je úplně jedno, jaké kdo má prezentace a internetové stránky, ale záleží na konkrétních obchodnících, jak dokáží vyhovět klientům. A myslím, že takovou zkušenost má každý a podobný přístup i předpokládá.
U hledání bytu nebo domu totiž nejde vyplnit nějakou formuláře, aby byl zákazník spokojený, tak si musí popovídat s obchodníkem, který dokáže odhadnout, co zákazník potřebuje a to se mu pokusí najít. Přes formulář se dají objednávat cédéčka, ne reality.
Muj osobni nazor je, ze tenhle "portal" musi mit mnohme vyssi obrat/zisk, nez cela ta jejich realitka.
Vemte to takhle: zadne investice, jepici tym na podporu, vysoke ceny za inzerat + nejdrazssi balicky v CR.
Klientum vyhovet nedokazi temer vubec, jejich obchodni model je pravym opakem rceni "nas zakaznik, nas pan".
Reality se dneska opravdu prodavaji pres internet. Nebo alespon internet tvori vic jak polovinu zdroju vetsich RK.
jeste k datovemu modelu a vubec k technologiim:
jsou v cechach dobre a pruzne realitni servry, jako napr. netrealit, ale ty zas nemaji potrebnou navstevnost.
Pak jsou tu servery velke a navstevovane, ale ty zase nemaji, nebo nechteji mit, IT schopnosti.
napr.:
sreality - prusvih s novou verzi, ktera vydrzela 1 den
reality.cz - porad zachovava puvodni model, ktery je otresny, a v podstate neexistuje rozumna cesta, jak tam dostat data... nehlede na to, ze si hraje na neco cim neni. Vyse zmineni panove, by si meli uvedomit, ze jsou jen inzertnim serverem, a nic jineho nikdy nebudou... a zakaznici nebudou trpelivy do nekonecna...
vazeni pratele(i nepratele), je to proste bida!
Drzim palce novym pocinum, a doufam, ze se u nas stane spickou nekdo schopnejsi. Jsme v EU, a zacneme byt zajimavi i pro vetsi zahranicni spolecnosti.
Uroven, mnoha realitnich kancelari, ktere nazyvaji panove nazyvaji profesionaly je take dosti promenliva.
Potiz je v tom, ze RK ne vzdy disponuji kvalifikovanym personalem. A o tom to je.
Obcas RK vyuzivam a to pro zajisteni zprostredkovani pronajmu a prevodu bytu. Zatim pouze prazská RK s obratem skoro 2 mlrd. Kc me uspokojila a zajistila vse potrebne.
Z toho co jsem uvedl mozna i prameni aktualnost dat na serverech a jejich uroven. Kdyz se ptate v RK jakou maji evidenci,tak Vam ve spouste z nich odpovi,ze v pocitaci. Pozdeji zjitite, ze v Excelu nebo Wordu.
Drzim panum palce a vrele jim doporucuji se vice venovat svemu businessu.
Ty problemy s datovym modelem nejsou jenom domenou online realitek, ale mnoha dalsich webovych aplikaci. Priciny tohoto stavu jsou dve (uzce souvisejici):
1. prirustkova metoda vyvoje
2. datovy model tvori webdesigner
Aplikace zacne jako par statickych stranek, pak se zjisti ze musi nekde ukladat data, tak si je zacne mily webdesigner zapisovat nekam na disk, brzo mu dojde ze je to ponekud nesikovne, nainstaluje MySQL, precte HOWTO a nahrne flat files dovnitr (pripadne dneska dela flat files v databazi rovnou). Aplikace se dale rozrusta, zacina byt pomerne slozita a webdesigner placa dalsi a dalsi tabulky nesmyslne na stavajici haldu.
Vysledkem je, ze se objevi vsechny notoricky zname problemy dane neexistenci skutecneho datoveho modelu (duplicity, chybna ci nesmyslna data, nulova moznost managementu).
Kdyby s tim prisli za mnou, tak bych jim udelal datovy model, ktery bude bez problemu rozsiritelny a bude rust s aplikaci, nebot bude vychazet ze skutecneho modelu jejich businessu. Jenze to v pocatku nikoho ani nenapadne, takze se mi pak obcas stane, ze za mnou nekdo prijde s tim, ze maji "par problemu v databazi" a jestli bych jim s tim nepomohl. Pak se strasne divi, kdyz jim reknu, ze v prvni rade nemaji vubec zadny datovy model, takze neni co opravovat a musi se to udelat na zelene louce, coz je skvely zazitek pokud je aplikace uz dva roky v produkci. Nasleduje strasne prekvapeni, vzdyt webdesignova firma tvrdila, ze jejich vyvojar zna MySQL. :-)
Klasickym pripadem jak pristupuji k datovemu modelovani nekteri vyvojari byl pred par lety dotaz v jedne konferenci zdali MySQL zvladne 30.000 tabulek (tabulka v MySQL = soubor ve filesystemu). Postupne z nej vypadlo, ze uz leta pise jakousi aplikaci pro firmu vlastnici internetove kavarny. Datovy model spocival v tom, ze pro kazdy pocitac se zalozila kazdy den nova tabulka kde byly ulozeny pristupy klientu pro ten dany den. Ze zacatku to docela slapalo, ale postupne misto jedne kavarny jich bylo deset, firma zacala poskytovat predplatne, byla potreba rocni historie a podobne. Vysledek byl ten, ze dotycny mel 100 pocitacu x 365 dni v roce = 36500 databazovych tabulek rocne. Sice mu na jeho otazku nikdo neodpovedel, ale legrace bylo i tak dost. Nakonec dospel k nazoru, ze to od zakladu predela. Skoda, pokud by jeho firma zacala rust do zahranici ci dokonce fuzovat mohl mit behem par let co se tyce poctu objektu nejvetsi databazi na svete. :-)
Koukám, že nejsem vůbec jediný, kdo se setkal s přístupem: "náš zákazník je tady přece pro nás,nikoliv my pro něj". Několikrát mi bylo vysvětleno, že vlastně nevím, co jako zákazník potřebuju (a co by prospělo kvalitě a fungování serveru), protože tito pánové to ví o mnoho lépe než já, apod.
V době, kdy to hrozilo monopolem, se nedalo moc nic dělat. Naštěstí vzniklo sreality, které je převálcovalo na celé čáře a je podstatně levnější při srovnatelné kvalitě pro hledající, několikanásobné návštěvnosti a nesrovnatelně lepšímu přístupu k výměně dat.
Zespoda se na ně tlačí další servery, nejen netrealit, takže pokud se neproberou, nesníží ceny, nezačnou něco dělat pro ty, co je platí, tak docela brzy sklouznou
mezi tu plejádu těch druhých a třetích, které jsou
zajímavé spíš okrajově (a rozhodně ne za ty peníze,
na které si zvykli).
domena donedavna byla jejich jedinou vyhodou... je to vlastne to, co dela server serverem :-)
Ted uz maji i jina prezentacni mista. Docela by mne zajimalo, kod ve vztahu s idnes/ihned/... plati komu. Skoda, ze se na tohle dotycnych nikdo nezepta. Holt byl to jen PR clanek. Zajimave by bylo i vyjadreni primo od lidi z RK, kteri drzi kasu.
No já sice nejsem žádný expert na nic co se týče databáz a tak podobně, ale nedávno jsem narazil na poměrně mladý realitní server www.reality-reality.cz. Dá se v něm dobře hledat, má v nabídce hodně nemovitostí i inzerujících RK líbí se mi i graficky. Myslím, že by mohl směle konkurovat již zmíněným serverům reality.cz nebo sreality.....
docela dobrej i slušný umístění, což každej nezveřejní kde všude se prezentuje.Snad konečně pořádný server
reality-reality.cz, že by nástupce realit.cz
souhlas, myslím, že kvalita je dána většinou kvalitou informací, které poskytujou realitní kanceláře. V poslední době jsem ale narazil na https://findhome.cz , server má dobrou strukturu a dobře se na něm vyhledává a je pro vklady zdarma.