Ja bych to ale navzdory teorii podobnosti spis vzal pragmaticky, prohlasil to za rod muzsky (pricemz neumim "vedecky" zduvodnit proc prave "ten" - feministky prominou) a sklonoval to podle hradu (vcetne mnozneho cisla).
Je ale pravda, ze ja jsem jen prosty laicky uzivatel jazyka, ktery do toho jen tezko muze prilis mluvit - a je dost dobre mozne, se mi odbornici vysmejou a vysvetli mi, ze spravne je to tak, jak by to nikdo "normalni" nerekl ... ;-(
Předpokládám, že se Atlas podle tohoto Atlanta jmenuje, protože etymologicky z něj vychází například i pojmenování sbírky map a je po něm pojmenován Atlantik, Atlanta, Atlantida ... nebo třeba měsíc Saturna či světle modrá barva nebes.
Český pravopis dbá na konzistenci psané a mluvené formy. Tam, kde se ve druhém pádu říká znělá souhláska, píše se vždy znělá souhláska. (dub-u, hrad-u, kurz-u, pulz-u). Děláte, jako bych ta pravidla vymýšlel já. Přitom se jen snažím psát spisovně.
No a termíny jako imidž nebo kártridž ve mně vyvolaly vzpomínku na jednoho přednášejícího, který když se dozvěděl o legalizaci slov kurz a zejména pulz, navrhoval netroškařit a zavést ještě bezceler.
Zkuste popřemýšlet, podle čeho se skloňují tangens/tangenta, imidž, displej, kártridž, esej... A jelikož vidím, že moje jazykové provokace se těší značnému zájmu, těšte se, na článek o Antlantovi (Atlas).
Reklamní banner opravdu může plnit funkci kontextové navigace. Častěji však slouží jako navigace doplňková. To jsou takové ty upoutávky v e-shopech nebo proužky, které Lupa poslední dobou vkládala do článků jako upoutávky na své tutoriály.
Prodávanou reklamu na cizí servery bych však řadil spíše k antinavigaci, neboť místo aby pomáhala uživateli v cestě k obsahu daného webu, činí pravý opak a odvádí uživatelovu pozornost jinam.
Pokud si dobře vzpomínám, některé z předchozích dílů Martinovy studie sta českých webů se věnovaly konvencím umístění některých prvků na stránkách, tj. přesně to, co hledáte -- co dát vpravo nahoru, co vlevo dolů, atd. Tyto informace naleznete i ve studiích Jacoba Nielsena, bohužel ne zadarmo a ne česky.
Emailovou Sovu jste naposledy dostal před necelými třemi měsíci. Kvůli účasti v diskusích nemám čas psát články ;-) Zatím vás mohu odkázat jen na weblog, který je aktualizován skoro denně. Mimochodem, zrovna včera jsem v něm psal o metodě volných seznamů, která mj. může posloužit jako praktická a velmi jednoduchá pomůcka pro navigační design.
Ted vazne:
Zajimalo by me, ma-li nejaky vliv umisteni navigace na jeji uspesnost. Tedy jakesi rozvedeni te prvni tabulky v clanku. To myslim by zajimalo hodne webdesigneru.
tedy otazky typu: Je vhodne umistit zakladni navigaci nahoru? A Doplnkouvou doleva, nebo doprava? To jsou odpovedi K NEZAPLACENI :-)
O.T. Uz jsem snad rok nedostal Sovu. :-( Co je?
K thematu:
Myslim, ze polemika o terminologii nebude mit nikdy hlavu a patu, dokud si neujasnime, co je to vlastne ta NAVIGACE.
Je navigace sipka? Jesli ano, pak je zvykova, nebo suplementarni? .. a takovych otazek bychom nasli spousty. Dokud nebude nekde receno, co je to navigace, je skorem zbytecne badat, do jake subkategorie patri vyhledavani.