Neustále mne nepřestává udivovat, jak je možné, že je něco takového možné....
Jako ví se o tom na roky dopředu, za naše těžké prachy se to naplánuje, když se to nestihá, tak se ještě za naše prachy vydyndá rok odklad a najmou nadlimitní brigádnící na pomoc.. a ono se to pořád nestíhá.....
To jsou tam takový mega flákači na všech stranách nebo ten kdo to naplánoval a stanovil časový rámec má odhad horší než moje stoletá babička při couvání s kamionem na parkovišti před teskem? Co tam pak omg dělá za ty love co za to má? Sekretářku bych za takovou práci vyhodil na hodinu, ale státní managor za to nakonec ještě dostane odměny, až se to v roce 2017 snad možná napůl spustí... děsný.
Petře, to je jednoduché.
Tento projekt zajišťuje jen jediný resort (vnitro). A není síly, která by ostatní resorty donutila k opravdu účinné spolupráci. Dílem proto, že ostatní resorty mají své informační systémy v takovém stavu, že navázat je na něco jiného není žádná sranda (a je jedno, jestli to je úmysl, nedbalost, nebo nešťastná náhoda), a dílem proto, že lidé na tom resortu zodpovědní za ICT + dodavatelé mohou být nějak zainteresováni na tom, aby se nic neměnilo (jednak každá změna je práce a riziko navíc, jednak dodavatel cítí, že pouhá definice použitých rozhraní a zpracovávaných agend daným IS ohrožuje jeho pracně a draze vybudovanou pozici).
A i když do toho nelze "házet vidle" tak snadno, jako tomu bylo za časů MIČRu, tak je spousta drobných "vidliček" pod rozlišovací schopností vlády, že celý projekt úspěšně torpédovat.
Předseda vlády má šanci zasáhnout, když se jedná o velké věci. A podle toho, co vím, tak i dost zasahoval. Když ale resorty praktikují taktiku desetitisíců drobných detailů, tak je prakticky bezmocný.
Bohatě stačí "oponenout" zmínit několik agend, které úřad vykonává a "vzpomenout" si na ně ve chvíli finálního schvalování celého řešení. To stačí vhodně dávkovat, případně prosadit novou vyhlášku, která dosavadní pravidla zcela změní a máte takřka nekonečný koloběh, ze kterého se nevymotáte.
A protože nikde není zmapováno, co stát dělá, co dělat musí (na základě mez. smluv a zákonů) a co dělá jaksi mimoděk, stačí tuto taktiku tak dva až tři roky plošně držet. Obrana je v podstatě nemožná, drtivá většina státních úředníků ví, že se jinak neuživí a že každé zprůhlednění státní správy je může stát židli. Takže je dodavatelé IS ani nemusejí moc motivovat...
No já vám nevím, ale u nás to funguje tak, že prošvihnu termín, prachy dolů, prošvihnu druhý termín, veeelký prachy dolů... prošvihnu třetí termín.... zítra už nemusíte chodit....
Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
Když můžou turbopapaláši brát vééélký odměny, tak taky můžou o ty véélký odměny přicházet :)))
To je ale vsechno pouze a vyhradne o vuli - naridim ministrovi termin, zkontroluju jestli dodrzel - ne == prave ste skoncil pane ministre. A klido to zmedializuju.
Jenze v situaci, kdy vsichni kradou a samo jeden na druhyho ... co kde kdy a jak ... Tak ze tezko nekomu neco narizuje, kdyz on obratem vytahne ... nj, ale ty si krad prozmenu tuhle, tak ja si nakradu tady ...
Viz system vyplaty socialnich davek, pisalky to po par dnech/tydnech omrzi, a ze to nefunguje dodnes uz nikoho nezajima.
Já tomu rozumím ;-)
Faktický stav je takový, že "ministr je tu max. do voleb" a když ho premiér vymění, tak ten nový (i se svým týmem) bude mít míň času, bude se muset se vším znovu seznámit a výsledkem bude, že ten dvojblok "dodavatel + většina úředníků" své pozice jen upevní.
Zrovna MPSV je ukázkovým případem, jak obtížné je cokoliv změnit. Projděte si historii, jak byl původní dodavatel IS na MPSV zaháčkován a jak byly postavené smlouvy. Krásně to je vidět na "soutěži" na dodavatele IS pro MPSV někdy v roce 2005-6. Namátkou vybírám jeden takový špek: dodavatel se zavazuje převést do svého systému veškerá data, za chyby ručí, přitom se s předchozím dodavatelem musí sám, v krátké době a ve své režii dohodnout o formátu těchto dat, neboť formát dat je duševním vlastnictví předchozího dodavatele.
V žádném případě netvrdím, že nový systém je dokonalý (naprosto ho neznám a ani s novým, ani se steým nemám nic společného), ale dovedu si představit, že jej nikdo na MPSV nevítal s úsměvem na tváři a spousta lidí využilo svou příležitost "drhnout". A centrální registry je to samé přes všechny centrální úřady.
At je system jakej je, pokud umoznuje to, co je treba, je nesmysl ho menit, pokud k tomu neni zatracene padny duvod.
Kazdej novej system by pak mel byt bezpodminecne open (=vsechna prava prechazeji na stat, vcetne veskerych zdrojaku a dokumentace) => melo by dochazet tak maximalne k vymene spravce, ale SW by se mel vyvijet kontinuelne, ne kazdy 2 roky vsechno delat znova.
To je prave to, co stoji nejvic - pokazdy znova vymejslet kolo.
A principielne bych se nebal zdrojaky podobnych systemu i zverejnit, a dilci upravy provadet stejne jako se vyviji jine OS aplikace, akorat s nejakym tim rizenim typu toto ano a toto ne. Takze pokud by vznik pozadavek na neco noveho, a byl schvalen, moh by to dodelat kdokoli, a nevidim problem mu za to samo i zaplatit.
Jenze to by byl obrovsky problem - tezko by si nekdo za 20 radek kodu moh rict o milion.
mno cena ... proklamovana "uspora" se zatim jaksi nekona, kdyz jedou oba systemy soubezne. Naopak, takovy provoz (zcela logicky a ocekavatelne) provozni naklady razantne zvedne (klidne i vic nez na dvojnasobek, protoze se navrch musi resit rozny nekompatibility ...)
A i kdyby to melo byt "jen" prechodne obdobi, tak cena noveho systemu taky neni nulova, a to, ze by se (bez zasadnich zmen) pouzival 10+let je naprosty scifi. Tudiz si dovolim pochybovat o tom, ze se usetri byt jedina koruna, jen se prachy prelejou k tem "spravnym".
Opakuji - nemím informace o tom, jak byl nový systém objednán. A moc bych se nedivil, kdyby se de facto jednalo o výměnu jednoho uzavřeného systému (s jehož chybami se lidé už naučili žít) jiným uzavřeným systémem. Stát zjevně nemá od systému zdrojáky (jinak by toho proboha využil).
Ironicky se trošku bojím, že po nahlášení všech agend (tzn. co vlastně stát dělá - seznam tady: http://www.szrcr.cz/registr-prav-a-povinnosti/udaje-o-registrovanych-agendach-podle-zakona-111-2009) a nahlášení všech povinností OVM, se zjistí, že úředníků je málo, protože se toho vlastně má dělat strašně moc :))
Mimochodem, to, že to trvá tak dlouho je už samo o sobě pěkná ukázka toho, že nikdo nemá přehled o tom, co se vlastně vše dělá. Už jen z tohohle důvodu je fakt dobře, že se tlačí na naplnění RPP.
ale to je nesmysl ... prostředky i možnosti jsou ...
základní rozdíly:
- soukromínk hledá práci, státní úředník práci odhání
- soukromník udělá chybu a zaplatí za ni, státní úředník za chyby neplatí
- soukromník je za svoji činnost osobně odpovědný, státní úředník neodpovídá nikomu a ničemu (resp. jen svémunadřízenému - dalšímu státnímu úřeníku)
- u soukromníka se nikdo neptá, jak to udělá, státní úředník má miliony výmluv na to, že ten a ten mu neposkytl údaje, podklady, součinnost a že ho nemůže nutit
- soukromník má zájem na výsledku, státní úředníci si práci přehazují
atd. atd.
Vzhledem k tomu, jaká je okolo ISZR mizerná podpora a dokumentace se nelze divit, že OVM a jejich AISy jsou ve stavu, v jakém jsou.
A raději ani nechci vidět, kdyby se celý projekt posunul o rok jako celek, kolik by se provařilo peněz na dosavadních úpravách na AISech, které už probíhají (hádám a doufám) na většině OVM.