Já bych to zlodějnou nenazýval.
Vždyť S602 prostě využila toho, že pan Langer přišel s nějakou ideou a člověk, který to měl zajišťovat, o tom neměl ani páru. A když se to panu Langerovi líbilo, tak horko těžko hledal někoho, kdo by to dal dohromady. A protože S602 to ministerstvům zodpovědným za ICT prezentovala co půl roku několik let, tak to padlo na úrodnou půdu. Všechno to muselo být velmi rychle a prezentace vypadaly tak úžasně (aby ne, když byly několik let pilovány).
Průšvih byl v tom, že stát nebyl schopen definovat, co vlastně chce a jedinými oponenty byla přímá konkurence.
Ono se totiž stále neví, kdy úřad musí použít datovou schránku. Podle přísného výkladu vždy, když komunikuje s jiným úřadem ve věci úřední. A co jiného je získání vypisu z cizí agendy? To není pozvánka na kafe. To je zatraceně procesní věc. A vidíte, přesto se budují informační systémy s vlastním rozhraním. Možná se ukázalo, že dávkový přístup ISDS není to nejlepší. Možní někoho trklo, že by velmi citlivá data tekla otevřená skrze Českou poštu.
Nicméně k Form Filleru. Specifikace toho jazyka umí výstup do souboru nebo transport e-mailem nebo obecně přes SOAP. Ale zatím všechny formuláře se schopností „odeslat se“ přes ISDS měly v sobě zadrátovaný protokol ISDS a adresu serveru a občan pak byl nucen svěřit své heslo k datové schránce proprietární aplikaci. Přesně takhle by ta integrace vypadat neměla.
Nějak nerozumím tomu, proč se ve věci angažují datové schránky. Přece transportní vrstva je ISZR, která komunikuje s ostatními systémy a RPP pouze ověřuje právo k údajům. V případě nefunkčního RPP by stačilo jej "přemostit" a dávat informace bez ohledu na oprávnění.
Přijde mi, že toho nefunguje víc než jenom RPP, ještě bude veselo.