Hezký článek. Mimochodem, odkazy na "rozcestník" vedou asi na nějaký Vámi předvyplněný formulář a jsou serverm zamítány (formulář již není platný). Co mě ale zarazilo bylo vyhledání adres datových schránek na webu portal.gov.cz. Zadal jsem "Jiří Peterka" - vypsali se mi 2 záznamy (podnikající a nepodnikající). Zaráží mě, že u nepodnikající osoby se zobrazuje adresa trvalého bydliště. Že je to u podnikajících, to je v pořádku (stejně jsou v OR atd.). Ale že bych chtěl aby si podle jména kdokoliv našel mé trvalé bydliště ? Mimochodem, i kdybych se jmenoval Novák, nebyl by asi problém mezi 157 záznamy najít ten správný, při znalosti např. přibližné adresy. To se mi moc nelíbí..
<blockquote>Zveřejněný seznam je dle zákona 300/2008 Sb. §14b odst 3 písmeno a</blockquote>
Zní: (3) V informačním systému datových schránek se vedou tyto informace o datových schránkách: a) identifikátor datové schránky (dále jen „identifikátor“),
To asi nebude ono.
Za to odstavec 4:
(4) Údaje uvedené v odstavci 3 jsou neveřejné a nelze je poskytnout jiným osobám, s výjimkou kontaktní adresy, na niž má být adresátu doručováno, byl-li dán souhlas k jejímu zveřejnění. Ministerstvo umožní identifikovat datovou schránku tak, aby do ní mohlo být doručováno.
Seznam fyzických osob je zveřejněn protizákoně. Nic na tom nemění klička, že slibují, že do jednoho dne od podání stížnosti váš údaj skryjí.
Na druhé straně je legrace pro úředníka dodržet zákonnou povinnost odeslat do datové schránky, fyzické osoby pokud ji má. Třeba chytit advokáty přes ISDS je lahůdka. Já naopak hodlám upozornit naše úředníky na užitečnou pomoc .-) Ehm toto je zrovna věc pro registry, tedy optat se může každý úředník s certifikátem pro Czechpoint a třeba číslem jednacím, ať je jasný účel.
Úřady by měli používat seznam schránek, kde jsou uvedeny všechny, bez ohledu na to jestli majitel chce nebo nechce aby byla zveřejněna. Požádal jsem tedy o zneveřejnění a v seznamu nejsem, takže to funguje správně. Chápu, že se tak děje (snad) podle litery zákona, jen mi příjde ten postup nelogický právě u fyzické osoby.
No fyzické osoby jsou potíž a jedna velká nesdomyšlenost. Samozřejmě, že na internetu nemá co viset datum narození, na druhé straně bez toho a bydliště úředník osobu nedohledá. I tak je tu další problém, že úředník nezjistí, kdy si fyzická osoba DS zřídila, případně kdy ji dekativovala. A fyzické osoby to náležitě využívají a zneužívají (fikce doručení pak neplatí)
Už to bylo napsáno, že úředníci mají přístup k seznamu všech schránek bez ohledu na nějaký web.
Jestli je schánka aktivní, v seznamu není, ale lze se doptat na konkrétní schránku, kde takový údaj je. Že zpráva nebyla doručena (třeba kvůli neaktivní schránce) se zase pozná z doručenky. Navíc mám dojem, že požádat o deaktivaci lze jen pár krát do roka. Nelze toho systémově zneužívat.
V těchto případech jde tedy o lenost úředníka, potažmo o líného programátora softwaru, který úředník používá.
Jistě, nemám páru :D Má odpověď je jednoslovná: CheckDataBox.