Vzhledem k tomu, kolik e-mailu nedojde i mezi dvěma e-mailovými schránkami, které jsou součástí placených služeb se SLA, by bylo hodně veselo. Nemluvě o (ne)spolehlivosti freemailů.
Ale konkrétně u výpisu přístupů k datům z centrálního registru při podání žádosti o jejich zasílání na e-mail by občan mohl podepsat, že s ním souhlasí i s tím, že neručí za doručení.
Občan by prostě přišel na CzechPoint, zaplatit poplatek za ověření identity, vyplnil formulář a na jeho konci podepsal, že si je vědom, že u e-mailu nelze za doručení výpisu ručit. Prostě si myslím, že ten elektronický výpis by se neměl omezovat jen na uživatele datových schránek, když jsou tu jiné možnosti, které při přimhouření oka za použití mnou zmíněných technických a právních pojistek lze použít.
„Pokud ma stat za neco rucit, tak se jen tezko muze sverit do rukou sluzby, ktera neni schopna zajistit doruceni - ba dokonce ani potvrzeni doruceni.“
Pokud má ručit, ano naprosto souhlasím.
Osobo, kde žiješ? Kolik stojí provoz DS a kolik stát platí za jednu zprávu bylo (i na Lupě) zveřejněno mnohokrát. Stát to ani netají. Argumentuje totiž, že ušetří nějakou tu korunu oproti papírovému dopisu. Jenže tvorba cen nevycházela ze skutečných nákladů provozovatele, ale přišli s úžasným argumentem, že musí České poště kompenzovat zisky o které přijde, když nebude doručovat obálky s pruhem.
Ani co pošleš ty, není zadarmo. Opět to uhradí stát - pokud to posíláš jemu.
To je ovšem problém státní administrativy, nikoliv technický. Systém DS je a může být zdarma pro všechny. Jestli stát platí za odesílání DS, je především problémem médií - třeba i zdejší Lupy, že na to neupozorňují.
Provoz datových schránek zajišťuje Česká pošta, která správně spadá pod dohled ČTÚ. Je chybou toho pána s vousy, že na to nedohlédne. Média by měla vyvolat silnější tlak, aby byl odvolán a dán tam někdo, kdo bude něco dělat. Pak mohou být DS za pár haléřů nebo úplně zdarma a hovory u nás mohou stát jako v Rakousku :-)
Stat sveruje data do rukou firem, ktere nejsou schopny zajistit jejich dostupnost pro urady ... takze posilani informaci mailem nevidim jako zadny problem. Pokud se vam informace nedostane a budete ji chtit, nic vam prece nebrani si ji vyzadat oficialni cestou a nechat si ji zaslat pisemne/do DS.
Ostatne, stat mi uplne v klidu posila papirovou korespondenci beznou postou, ktera taky nijak nazarucuje doruceni. A to i korespondenci, ktera vyzaduje pripadnou reakci v nejakych lhutach.
Teď Vám nerozumím. Důvod čeho? Protože není jistota doručení, nelze do e-mailové schránky poslat výpis přístupu k údajům ze základních registrů? Nemyslím si, že by samotný výpis přístupů byl informací vyššího stupně důležitosti nebo citlivosti než třeba výpisy z kreditní karty, které se e-mailem běžně posílají. Spíše naopak.
A pokud už si člověk zvolí, že výpis chce dostávat e-mailem a ne do datové schránky, tak by s tím, že se mu e-mail někde zatoulá, měl počítat resp. měl být o té možné eventualitě informován) a nebylo by co řešit.
Moznost pristupu do e-mailove schranky resp. jeji kompromitovani je irelevantni, pokud vypis bude v sifrovanem a heslem chranenem PDF dokumentu. Jen proto, ze si nekdo vymyslel datove schranky, bych nezavrhoval jine formy elektronicke komunikace a neznevyhodnoval ty danove poplatniky, kteri nemaji o datovou schranku z jakehokoliv duvodu zajem.
Jenže e-mail někde na nějakém pochybném serveru není zabezpečený a ověřený způsob doručování.
E-mail se sice může ověřit většinou nějakým ověřovacím kódem, ale vždy je pod správou admina serveru. Uživatel si jej například může sám později zrušit nebo mu jej může zrušit jiný a e-mail se stejnou adresou si může registrovat kdokoli jiný.
Zkrátka není e-mail jako e-mail, některé e-maily jsou vysoce nezabezpečené s heslem "123" nebo "heslo", nemají ochranu proti brute-force útokům atd.
Také samotný admin mail serveru si klidně ty chráněné PDF může nechat ve schránkách vyhledat a hromadně stáhnout a nějak použít pro vlastní účely.
Kdyby se pak takové PDF (nedej bože celé jejich dabáze) uniklé někde z nějakého freemailu objevily na netu, tak to není dobrá vizitka a lidé budou mít plnou kušňu hemtů o tom jak jsou strašně ohroženi a "stát by s tím měl něco dělat".
Naopak DS je jediný státem uznaný zabezpečený způsob, jak odeslat citlivou informaci občanovi. Pro státní úřady je navíc užití DS zdarma, stejně tak jako pro občany při komunikaci s úřady. Takže proto nejspíš DS.
Jediný další způsob by byl ukládat to třeba do nějaké databáze a dávat k ní lidem loginy oproti ověření identity, ovšem to už je vlastně to samé, co DS.
E-mailem by to pak bylo možné jedině zašifrovaně, ale to by si uživatelé museli instalovat dodatečný SW, navíc se s tím učit zacházet, takže opět je jednodušší DS.
Navíc, když jsou DS zdarma, tak v tom nevidím problém - stejně by tam uživatel musel jít si nechat "ověřovat e-mail" a tak tam půjde si zřídit DS. Chápu, že k nim někteří lidé mají nějakou až chorobnou a nelogickou averzi ve stylu uživatelů Linuxu k Windows, ATI k nVidia, AMD k Intelu... Ale, že někdo nemá rád DS ještě není důvod pro to, vymýšlet a platit nějaké speciální systémy, aby nemusel používat DS jenom proto, protože je "nemá rád" :-D.
Souhlasím se zpoplatněním na CzechPointu, ale elektronický výpis minimálně jednou ročně by měl být dostupný i přes jiné kanály než jsou datové schránky. Nejen uživatelé datových schránek jsou daňovými poplatníky, z jejichž peněz jsou základní registry provozované.
Jistě by nebyl problém třeba za poplatek na CzechPointu „nechat se ověřit“ a požádat si pak o bezplatné zasílání zprávy e-mailem. Myslím, že ze softwarového hlediska je jedno, jestli zpráva putuje do datové schránky nebo e-mailem např. v chráněném PDF jako např. výpis z kreditní karty Citibank.
Jiste, mailem by to poslet urcite neslo, ono je totiz strasne tajny, ze urednik XYZ si zjistoval moji adresu (ktera tam vubec nemusi byt uvedena) ...
Nehlede na to, ze za tu zpravu stat zaplati vic, nez kdyby to poslal papirove postou (coz mene retardovani davno vedi). S DS se naprosto normalne stane, ze to postacka da sousedce, protoze 90% komunikace stejne posilaj urednici postou, s DS si jen clovek neni jistej, kdy a kam co dostane. A navic musi jeste platit a platit a platit za konverze na papir, protoze stavebni povoleni v DS si na barak nevylepim.
V zásadě souhlasím se vším výše napsaným. Přidám jenom perličku: podával jsem oznámení Policii ČR. Vyrozumění mi přišlo papírovou formou, protože do dané datové schránky se nedalo opakovaně doručit. Dle správce ISDS se schránkou nic nebylo. Takže ještě by to chtělo lépe proškolit některé subjekty státní správy.
Problém je, že zřízení DS člověka neochrání proti fikci doručení klasických zásilek, které mu stále mohou být doručovány (protože ne všechno lze posílat přes ISDS). Jinak omylů v doručování do DS (doručení do cizí DS) je taky dost, osobně jsem kdysi řešil se soudem, že opakovaně doručoval rozsudky a další dokumenty do DS úplně jiného subjektu, než kterému byly určeny.
Samozřejmě, že přes DS je to zdarma, protože to vygeneruje a rozešle software. Na CzechPointu se osobně musí věnovat člověku úředník, musí si ho ověřovat, vysvětlovat mu to... No umím si to představit.
A pokud někdo DS nechce, je to jeho problém. Tak ať si vyšší náklady nese sám. Nechápu proč by mu to ostatní měli platit z daní.
Je to spravedlivé - kdo používá DS šetří meníze státu i SOBĚ. Kdo ji nechce a chce někde fyzicky chodit, tak naopak plýtvá prostředky státu, tak ať si to zaplatí :-).
Já jsem s DS spokojený, sice by mohly být technicky lepší a uchovávat zprávy neomezeně dlouho do určité kapacity, ale s tím principem, že když to jde elektronicky, nemusím lítat někde osobně, je to opravdu skvělé.
Nechápu lidi, kteří se DS tak zuby nehty brání. Fikce doručení je i u papírových zásilek, takže ani tady to lidem nějak nepomůže. Naopak u DS se nikdy nestane, že to pošťačka dá sousedce nebo něco podobného.