Ad "schovivavost obcana" - jako obcanovi je mi naprosto uprdele co a proc jim nefunguje, pokud bych byl (napr) v situaci, ze uz 14 dnu nejsem schopen prihlasit auto, tak bych se jim na to zvysoka vysral a naprosto s klidem jezdil bez znacek. Je to prece stat, kdo po me ty znacky chce, ja je na nic nepotrebuju. A je to stat, ktery mi (v rozporu se zakonem) neumoznuje, si ty znacky poridit.
Samozřejmě se vymlouvají, že neměly dost času, ale přiznejme si po pravdě, že na udělání nějakého dotazu na nějaký externí server potřebujete včetně napsání procesu, zdokumentování, napsání kódu, ověření ... u prioritních/kritických částí v řádu dnů, maximálně týdnů.
Přesně tohle, kdy si to někdo představuje jako Hurvínek válku, vede k věcem jako nový registr vozidel, který fungoval jednu hodinu.
Takovéhle věci se mají nasazovat po dobu několika let, kdy se to nejprve pár měsíců jenom testuje, pak se k tomu produkčně připojí dvě tři malé agendy, opět se to testuje několik měsíců, pak se přidávají další malé agendy a teprve třeba po dvou letech v produkčním nasazení se připojí první velká agenda.
Ono totiž nejde jen o nabušení nějakého kódu, to je prkotina. Ony se taky musí změnit procesy, a to zpravidla nejen IT, ale celé instituce.
Veřejná správa nemá být místo, kde si někdo hraje a každých pár měsíců něco důležitého rozbije. Veřejná správa má být jistota, jedna z jejích klíčových vlastností je to, že i když všechno ostatní selže, pořád ještě se můžu obrátit na stát, který bude fungovat. Bohužel politika v ČR veřejnou správu léta rozkládá, současná vláda je v tom přeborník, a věci jako registr vozidel nebo první testy základních registrů v okamžiku, kdy podle zákona již má vše fungovat jen s registry, jsou toho jenom důsledkem.
Píšete sice hezky, ale o něčem jiném, než jsou základní registry. Základní registry jsou čtyři základní registry – občanů, právnických subjektů, adres a registr práv a povinností. Tím padá první polovina vašeho textu.
To, že vláda (opět) zvolila přístup „víme, že se budou porušovat zákony, ale budeme se tvářit, že je vše v pořádku“, není klad, ale výrazný zápor.
Teď se nebudou řešit větší či menší problémy 3 měsíce, ale několik let, do té doby, než se to udělá znova a pořádně.
Svou část nesplnili především analytici a právníci, nepřipravenost procesů je ten nejzásadnější problém. Aby si nějaké IS povídaly přes webové služby, to je nakonec prkotina, která se vždycky nějak zařídí. Ti analytici a právníci to ale samozřejmě nedělali ze své vůle, ale především proto, že to bylo politické zadání. Pokuty pro politiky za rozvracení veřejné správy by byly jistě zajímavé, ale v dnešní době nereálné, protože politici na vysoké úrovni dnes prakticky nedělají nic jiného – takže by se nedoplatili.
jako občana by mě spíš zajímalo, jestli se mně to nějak dotýká. Tj. jestli mají od července všechno mít ze základních registrů, tak jestli po mně mohou vyžadovat, abych obíhal úřady místo nich. Jestli nemohou a musí si to zjistit sami, tak je mi to celkem šumák jak to budou řešit, mají nějaké zákonné termíny do kdy to mají vyřešit a jinak ať si trhnou.
Jinak mi přijde z toho popisu, že základní registry fungují, to co nefunguje jsou ostatní systémy, které se na to měly napojit. Samozřejmě se vymlouvají, že neměly dost času, ale přiznejme si po pravdě, že na udělání nějakého dotazu na nějaký externí server potřebujete včetně napsání procesu, zdokumentování, napsání kódu, ověření ... u prioritních/kritických částí v řádu dnů, maximálně týdnů. A to určitě měli. Ostatně když to stihlo těch 40, tak to klidně mohli i ostatní.
Problém je jinde - jestli po republice běhá 10 tisíc odlišných software, tak se s vámi vsadím, že min. od 9 tisíc z nich nikdo nemá dokumentaci, mnoho let se o ně nikdo nestará, ani se neví, kdo kdy to od koho objednal, je to nějaká srajda napsaná ve foxpro v devadesátých letech a od té doby se kolem ní chodí po špičkách.
A jestli tedy třeba základní registry pomohou tomu, že se tohle celé zreviduje, tak taky dobře.
Každopádně základní registry jsou jednoznačným posunem dopředu a jsem rád, že se konečně stát k tomu rozhoupal, resp. nejsem rád, že se k tomu nerozhoupal už přes mnoha lety.
Bohužel se zatím plní to, co mnozí tušili. Problém je, že registry mají být primárním zdrojem dat a nenapojené agendy nemají k přístup k validním datům. Je to ještě horší než před 1.7., protože z mnohých formulářů mizí "nadbytečné" údaje, které úředník nemůže zjistit.. A kdo si pořídil "holý" OP jen se základními údaji, přidělal si často také problém.
Další ukázka neschopnosti režimu nejen v oblasti IT. Pokud nemají ani vydané certifikáty, tak je nepochybné, že elektronizaci státní správy režim není schopen zvládnout mentálně i odborně, neboť nemá nejmenší tušení oč vlastně jde. Jen díky neschopnosti se tento systém nepodařilo spustit a tím se jen odložilo zhroucení celého systému. Jen by se tak zařadil do dlouhé řady neúspěšných projektů typu elektronizace výplaty sociálních dávek, registr vozidel a také už jim včera spadl insolvenční rejstřík. Zatím nesmyslně vyhazují naše peníze, o které nás režim okradl a ještě z toho máme zbytečné komplikace.
kdo všechno bude mít možnost využívat zjištěné údaje?
Základní registry jsou zřizovány pro orgány veřejné moci - orgánem veřejné moci se dle § 2 písm. c) zákona rozumí státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická nebo právnická osoba, byla-li jí svěřena působnost v oblasti veřejné správy. Mobilní operátor nebo banka sem v žádném případě nespadá.
A jestli bude možnost požádat o nějaký kompletní výpis veškerých o mě evidovaných informací pro kontrolu.
§ 5 odst. 4 ZZR: Fyzické osobě jsou poskytovány údaje, které jsou o ní vedeny v základních registrech, po ověření její totožnosti elektronicky čitelným dokladem umožňujícím elektronickou identifikaci; fyzická osoba může po ověření její totožnosti umožnit přístup k referenčním údajům, které jsou o ní vedeny, též třetí osobě.
Sancta simplicitas... Prosím vás, nikdo vám nebrání zpřístupnit své osobní údaje z registrů komukoliv - viz § 58a. Jen zkuste pochopit, že jsou také lidé, kteří opravdu po tom opravdu netouží.
Já myslím, že osobní údaje v OP nejsou každému kdykoliv volně přístupné (pokud neráčíte tahat občanku po všech čertech a ještě jí tam zapomínat). Problém je, když vám zákon neumožní ty osobní údaje mít tam, kde je potřebujete, a to klidně dobrovolně, ale pochopitelně bez správního či jiného poplatku.
Čip je v tomto případě k ničemu, když stejně jako v případě registrů nebude mít třetí strana klíč k přečtení požadovaných údajů. Já budu mít op s údaji klidně běžně doma v trezoru a nosit ji jen tam, kam já uznám za vhodné, třeba když budu něco potřebovat na úřadě nebo v bance. Ale ať tam po mne nechtějí úřední kolečko. Zkuste třeba zažádat o první pas pro dítě pod 15 let, no stačí i první občanka a budete se divit, na kolik míst a v kolika úředních hodinách se někam musíte dostavit. A pas chcete dobrovolně, tu občanku pro děcko dokonce nee.
Asi tomu nerozumim.
Situace doted: Dojdete do banky, predate obcanku, oni si opisou potrebne udaje (pripadne udelaji kopii).
Situace s registry: Dojdete do banky, predate obcanku, date svoleni k vytazeni potrebnych udaju, banka si je vytahne.
V cem je ta slozitost? V tom ze musite dat ten souhlas?
Pokud jsem to pochopil správně (což je při úrovni diskuse s dotyčným netriviální úkol), tak dotyčný touží po stavu, kdy bance ani nikomu jinému žádnou občanku dávat nebude. Takže si to asi představuje tak, že ideální stav nastane, až z něj na ulici jakýsi "spoluobčan v hmotné nouzi" pod pohrůžkou násilí vyrazí číslo občanky a PIN (bezpečnostní osobní kód) a tímto bude prakticky beze zbytky disponovat jeho identitou, protože "čas jsou peníze". :-)))
Diskuzze se točí kolem vašeho tvrzení
Kdo všechno bude mít možnost využívat zjištěné údaje?
Základní registry jsou zřizovány pro orgány veřejné moci - orgánem veřejné moci se dle § 2 písm. c) zákona rozumí státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická nebo právnická osoba, byla-li jí svěřena působnost v oblasti veřejné správy. Mobilní operátor nebo banka sem v žádném případě nespadá.
(ano netriviální úkol, hlavně pro vás)
Nasazovat takový systém několik let nejde, to byste se nikdy nedočkal. Bohužel mezi všemi těmi systémy je tolik vazeb, že to bude mnohem blíž principu "nic nebo všechno". I s rizikem problémů (leccos se dá zachytit včas, ale určitě ne všechno).
Jasně, pár měsíců budou věci fungovat na levačku, ale jakmile se to usadí, profouknou se trubky, pak to přinese tu zásadní změnu, o kterou šlo. A takováto generační změna se tempem "pár agend za rok" udělat nedá.
Nikoliv, diskuse se točí kolem vašeho hekání, jak to je zase úplně špatné, přičemž jste ani za půl dne nedokázal specifikovat, jak by to tedy bylo správné, s čím přesně máte problém a proč je to špatné, a vysvětlit, proč by do těch základních registrů měla mít ze zákona přístup např. banka nebo mobilní operátor.
Jenze tady akorat vsichni rvou, ze nemeli dost casu, pricemz na to meli prinejmensim 2 roky. A prave ty dva roky to melo uz davno vsechno bezet v testovacim rezimu = rekneme ze do toho jednou mesicne naleju cestva data, samo v plnem rozsahu, a stejne tak minimalne 1x mesicne zorganizuju nejakej ten zatezovej test = urednici si udelaji pracovni sobotu a budou aspon hodinu bouchat data jako divy => vygeneruju radove vetsi nez realnou zatez, kterou kdyz to pobere, tak to s vysokou pravdepodobnosti pobere vpohode beznou zatez.
Pokud nekdo po dvou letech s prekvapenim zjisti, ze je treba umet najit auto podle VIN nebo podle majitele ...
Vyse popsany postup sem osobne aplikoval pri zmene IS, a firma pro kterou sem to delal byla jedina, ktere tou zmenou prosla bez jakychkoli zasadnich potizi. Jednoduse v testovacim prostredi cela akce probihala nekolikrat, nekolikrat probihaly zatezove testy, pri kterych se odchytavaly ruzne potize a problemy. Samo, zamestnanci meli obcas pindy, ze musi zustat v praci o hodinu dyl, ale to uz je jina vec.
Pokud nekdo neumi nakonfigurovat ani diskovy pole, tak to ovsem svedci o naprosty neschopnosti - a taky o tom, ze vubec zadne testy neprobehly, protoze takova zavada by se pri nich musela projevit. (v pripade pole u sveho zakaznika sem si osobne sel pred nasazeni do provozu odpojit jednu vetev ze switche, stejne jako vytahnout disk, abych videl ze to bude fungovat).
Předpokládám, že banka si bude vypisovat údaje z registrů přes Czechpoint. Ten je zpoplatněn - nyní 50 Kč/stránka (přesněji záleží na agendě). Takže údaje, které z občanky vypadnou (povinně nebo si je občan nenechá zapsat dobrovolně), bude nutné dožádat za poplatek a bude to i pomalejší než dnes.
Plakat nemusím, ale věřte, že v bance po mne už chtěli nesmyslná povrzení, dokonce od soudu (neznalý referent). Domáhat se pak oprávněnosti požadavku stálo úsilí a čas (zde dokonce nemožnost použít vklad jinde a lépe) Proto třeba mohu mít názor - raději více údajů v té občance. Klidně dobrovolně a občanku mít třeba také dorovolně.
Co se týče občanky, r.č. se bude uvádět na OP vydaných do 1.1.2020, bydliště do 1.1.2016 (poté volitelně), rodinný stav - opt-out, defaultně uváděno. Možná by bylo lépe, kdybyste si problémy s bankou řešil v bance, případně banku změnil. Stížnostmi v diskusi o registrech určených pro veřejnou správu opravdu nápravy vašich problémů s bankou nedocílíte. Jinak váš vztah s bankou je čistě smluvní a dobrovolný.
Základní registry jsou od toho základní, že nemají vazby na další systémy, jen mezi sebou. Postupné nasazování samozřejmě možné je – jedna agendová aplikace si eviduje adresy trvalého pobytu ve vlastní databázi, druhá také a konzultuje je s ISEO, no a ty aplikace se postupně jedna po druhé vezmou a upraví tak, aby adresy místo toho tahaly z registru občanů. Na tom není nic, co by nešlo dělat postupně.
Ten okamžik „jakmile se to usadí“ je bohužel v nekonečnu. Nejprve se to bude muset vymyslet, pak změnit zákony, procesy, upravit software… Tedy to, co se mělo udělat teď, ale tentokrát pořádně.
tohle kdyby rekl dodavatel v soukrome firme tak by letel tak rychle, ze by si ani nestihl zabalit fidlatka a za kazdou "porodni bolistku" by dostal takovou pentli ze by sla zakazka do minusu.
pochybuji totiz, ze si stat objednal system s porodnimi bolestmi a mesicni nefunkcnosti "nez si to sedne".
pokud meni zadani je k tomu jiste dokumentace a platny dodatek ke smlouve a paklize to dodavatel podepise tak se obavam neni co resit.
kdyz mi budete stavet dum a ja si vymyslim ze misto kulateho chci bazen hranaty a misto 2 pater 3 tak preci nemuzete dodat dum kam strechou potece a nepujdou zavrit okna do loznice.
ale to je uz problem nastaveni smlouvy mezi obema subjekty jak nasledne toto resi.
A vidite, presto vam naprosto bezne takovy dum (do ktereho tece a nejdou zavrit okna a dvere) dodaji, muzu v tomto pripade dokonce dodat foto, ale popis by mohl stacit -
Predstavte si dvere, umistene prakticky natesno ke zdi (zarubne nejsou odsazene, ale primo pripavnene ke stene) a pak si predstavte klasickou dlazdenou podlahu, s "pulkou" na zdi (lemovani). Mno a dotycny kupec nemovitosti musel odriznout tem dverim spodni roh, protoze ti kreteni jaksi nepremejsleli o tom, ze je pres ten lem nepujde otevrit ..
Po predchozich dohadech (zmrvili na co sahli) si dum radsi prevzal nedostaveny a zbytek si dodelal vlastnorucne.
Hmm
http://www.mail-archive.com/talk-cz@openstreetmap.org/msg07362.html
http://vdp.cuzk.cz/
Jako neni to zadna slava, ale rychlejsi to stejne nikdy nebylo.
Spis to zkousej vsichni najednou, meli to uploadnout na ulozto jako csv, a bylo by to zdarma a okamzite funkcni ... fakt nevim co se tu porad resi. kdyz budu chtit o nekom neco zjistit, pozvu sousedku na kafe a ona mi to zjisti ... stejne kazdej vi prd proc to kdo potreboval vedet.
Pane Kaplere, přijďte si sednou na místo úředníka. Ten je totiž tím posledním článkem v procesu, který si vymysleli politici, aby se ukázali, že mají snahu veřejnou správu zlepšit, ale dělají to úplně naopak, přičemž ve finále nikdo z těch, kteří to vymysleli a měli řídit, nenesou odpovědnost. A tenhle úředník schytává od nespokojených občanů ty největší sračky, přičemž za to nemůže. Přijďte si sednou třeba teď na registr vozidel a nechat si celý den na sebe nadávat... Je to opravdu velmi příjemná práce. :-(
lol ... zjevne vubec netusite, jak funguje stavebnictvi natoz stavebni dozor. Chtel bych videt dozora, kterej je na stavbe 24/7 s bicem v ruce a 24/7 mlati ty bridili po zadech. Tenhle "odbornik" se na stavbe ukaze tak jednou za mesic a tak maximalne se podiva, estli v projektu a v realu je ten barak +- metr.
Znamemu postavili barak o 20cm uzsi, takze se mu tam neveslo predem objednane okno ... a pak s prekvapenim zjistili, ze pouzili 2x silnejsi zdivo, nez bylo v projektu ...
Vy jste legrační, ty h*** totiž vždy padají JEN dolů, ale to jako bočan tohoto bananiSTÁTU jistě už dávno tušíte...
Úředník je dnes od toho aby byl loajální vykonavatel, vše ostatní je zakázáno, pokud si otevře klapačku - a ani nemusí hned na šéfa - latí bez klobouku bos - a nikd eho už ver stántí správě nezaměstnají.
Stále totiž NEFUNGUJE to naprosto základní - zákon o státní stužbě - kde by úřední i občan věděli co od sebe čekat a jaká mají práva a povinosti!
Jenže to by se o dost hůře korumpovalo že...
Jste úplný diletant. Ten šéf se prostě zvednout NESMÍ. A běda když to udělá. Stejně se klepe, zda příští týden nerozdá novinářská lůza karty jjinak, a stejně půjde, a když do toho novináři kopnou pořádně i bručet. Takový typický úředník mění šéfy jako ponožky, pokud má vůbec nějaký na noze. Naprosto vážně mezi postaršími úředníky padají otázky - Kolik ředitelů máš ještě do důchodu?
Zkuste v tom budovat nějaký racionální IT systém.
http://www.szrcr.cz/prostrednictvim-datove-schranky
"Prostřednictvím datových schránek bude systém základních registrů dostupný po 30.7. a zde bude bližší informace. "
Boha jeho to je "Češtin".
Myslím, že nemáte páru. MV nebylo schopné ani vydat certifikáty. Takže testovaní je jen na 10 dnů třeba zastaveno, pokud se konalo. To, že dodavatelé agendových sw dostali vše pozdě nebo zatím vůbec se víceméně přiznává. A nějaká sranda napsaná ve foxpro - co to tu plácáte. To je dávno mimo mísu, to asi nebude žádný agendový systém.
Mě by hlavně zajímalo, až to celé bude fungovat, kdo všechno bude mít možnost využívat zjištěné údaje? Města, soudy, úřady práce, katastr nemovitostí, zdravotní pojišťovny, lékaři, banky, mobilní operátoři, ... A jestli bude možnost požádat o nějaký kompletní výpis veškerých o mě evidovaných informací pro kontrolu.
Tato vláda, na rozdíl od všech ostatních, registry nevymyslela, tady bych jí zásluhy nedával. Pouze je neodmítla a nechala běžet kontrakty. Asi tak.
A odpovědnost je někdy nejednoznačná. Každý si přece splnil právě to svoje a jen se to nějak nesešlo. To je u systému 10 dodavatelů, kde součinnost zajišťuje nekompetentní politicky dosažený a chráněný úředník normální.
Je to sice registr vozidel, ale pokud migrace proběhla opravdu takto?!
Kromě těchto problémů nový registr trpí i množstvím chyb, které vznikly při přesunutí databáze vozidel z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy. Data se pomíchala, mají například jiný obsah motoru než ve skutečnosti nebo jinou barvu, řekl v úterý ČTK Jan Vavřík z plzeňského registračního centra.
Základní registry jsou od toho základní, že nemají vazby na další systémy, jen mezi sebou.
No ono to vypadá, že to tak opravdu je.
Teď se nebudou řešit větší či menší problémy 3 měsíce, ale několik let, do té doby, než se to udělá znova a pořádně.
No ono to vypadá, že to tak opravdu bude.
Proto "To není vtip, ale ukázková potěmkiáda" - viz vrchní příspěvek.
Mám s tím nějaké zkušenosti, takže nemyslím si, že bych byl až tak od věci. Přepokládám, že školení na změnu interních procesů atd. dávno předbíhalo tomu vlastnímu přepojení a také nemluvím o změně celého systému, kteří uživatelé používali, ale o přidání jedné funkcionality - když to zjednoduším - tam kde teď měla dotyčná kolonku pro číslo nějaké lejstra, které dotyčný musel ručně přinést z jiného úřadu, tak tam se ta kolonka vyplní automaticky dotazem na nějaké API. Tohle prostě není změna, která by vyžadovala měsíce a roky.
Jinak se zjevně právě takhle postupně nasazují agendy. Ale myšlenka, že by se mělo začít od pár malých agent je úplně mimo - pak by to nebylo totiž nasazeno nikdy. Naopak je třeba začít těmi největšími agendami, které potřebuje každá aplikace, protože klíčové pro nasazení toho systému je jeho naplnění daty, na které se pak ty ostatní aplikace mohou napojovat. Opět příklad - když bych tam měl 1000 malých aplikací nějakou úřadu, které pracují s RČ, tak by to bylo k ničemu, pakliže by tam nebyla jedna velká centrální databáze RČ, která by byla schopná ověřit pravost, duplicitu atd.
Ale jinak samozřejmě že by to mělo být vyvíjeno lépe, rychleji atd. o tom žádná. Já jen říkám, že jsem ohromně rád, že se to alespoň konečně děje, protože tohle se tady mělo dít před 10 lety. Takže vinit z toho tuhle vládu je naprostý nesmysl.
Jsem naopak rád, že tahle vláda na rozdíl od všech těch ostatních prostě problém neposunula o rok či o dva, ale že dala jasně najevo, že tady máte zákonný termín tak to splňte, že jste teď deset let na to kompletně srali je váš problém.
Tohle je prostě klíčový prvek pro modernizaci a zefektivnění státní správy a mnohem raději budu, když se to teď bude 3 měsíce řešit s většími a menšími problémy v režimu kritických úprav, než když by to vláda posunula o rok či o dva. Zejména proto, že jsem přesvědčen, že i kdyby to posunula jakkoliv, tak že by to (ne)fungovalo úplně stejně.
Ještě by to chtělo zajistit, aby existovaly nějaké pokuty pro ty, kteří nestihli svou část úkoly (a klidně to může být tedy i ta firma, co se starala o tu centrální část).
Problém je v úřednících státní správy, převážně úřednících velkých ministerstev, konkrétně třeba ministerstva vnitra. Jsem starostou obce I. typu. Co jsme mohli, to jsme připravili, dokonce jsme dělali i práci za nadřazený stavební úřad a dali dokopy rozbitá data RÚIANu, ale nejenže nemáme šanci získat ověřené výstupy ze systému (z RÚIANu není kudy, z ROSu to není podepsané, ROB jsem nezkoušel, nemám k tomu důvod), ale i staré dobré funkční systémy jako vzdálený přístup do katastru, přestaly fungoval s rozumnou odezvou.
Hlavně že nám jak politici, tak úřady píšou, že vše funguje, dneska dokonce dorazila příručka z ministerstva vnitra, ale je to jaksi k ničemu.