Nejsem žádný právní odborník, ale řada z argumentů proti doporučení tohoto znění mi připadala poměrně logických.
Je asi něco jiného popsat nějakou dobrou myšlenku, a potom podle ní napsat paragrafované znění. To už vyžaduje znalost
mnoha souvislostí, a ta možná předkladatelům chyběla.
Zatím jsem četl jen pobouřené reakce, ale nikoliv odbornou diskusi k jednotlivým argumentům vlády. Byla by škoda, kdyby zvítězil
politický přístup (ať na jedné nebo druhé straně) před přístupem odborným. Takový zákon, který správně nezapadne
do našeho právního řádu, by nám byl nanic, i když by byl schválen.
Předkladatel poslanec Mlynář sice fandí Interneru a rozvoji informatiky, ale takovýto zákon nelze "upéct" na několika sezeních přátel. K tvorbě zákona jsou potřeba součinnost s Ministerstvem dopravy a spojů a korekce s normami EU. Místo aktivity na mediální kampaň proti sestřelení rychlokvašného návrhu bych doporučil spojit síly s navrhovateli zákona z vládních kruhů. Myslím, že spojením sil a prostředků by vznikl zákon lepší stabilnější než oba navrhované (Mlynářův i vládní), než řada zákonů chvatně přijatých parlamentem a následně opravovaných nekonečnými novelami.
Kdo jiny by se mel podilet na vzniku navrhu zakona nez odbornici
a lidi znajici podstatu veci ? Myslite, ze urednici na statnich
uradech, kterym jde jen o to, aby meli teple a dobre placene misto ?
Srovnejte si prosim vyplody statnich uredniku a odborniku, staci
uz jen napr. rozhovor v "21".
Ale klidně ať se podílejí, to je úplně v pořádku, jenomže tu podstatu věci je potřeba zasadit do rámce ostatních zákonů, a to se jim zřejmě nepodařilo.
se zájmem jsem si přečetla Vaše názory a dovolím si připojit komentář iniciátorů vzniku zákona, tj. Sdružení pro informační společnost.
1. celého půl roku jsme nabízeli ÚSIS spolupráci, velmi jsme stáli o jejich připomínky k návrhu či o to, abychom návrh vypracovali a předložili společně. Bohužel.
2. vznik zákona jsme vyprovokovali proto, že v legislativním plánu vlády se do konce roku 2002 neobjevoval(letos měl být zpracován pouze věcný záměr zákona). Na naši výzvu, aby byl zákon zpracován co nejdřív, nám ÚSIS sdělil, že legislativní plán ovlivnit nelze.
3. ÚSIS začal pracovat intenzivně na vlastním návrhu zákona až tehdy, když jsme naposledy zažádali o připomínky s tím, že zákon bude během měsíce předložen.
4. návrh zákona byl vystaven k veřejné diskusi a všechny relevantní připomínky byly zapracovány.
5. poslanecká iniciativa je nejrychlejší cestou, jak nějakou zákonnou normu přijmout. Vládu v tomto ovlivňovat nelze. Samozřejmě má "poslanecká cesta" řadu nevýhod - chybí zde aparát lidí, kteří by se k zákonu vyjadřovali z různých hledisek - to jsme chtěli řešit formou veřejné diskuse a oslovení ÚSIS. Opět musím konstatovat, že bohužel nikoli naší vinou ke spolupráci nedošlo.
6. oficiální stanovisko a rozbor usnesení vlády jsme rozesílali médiím včera ve večerních hodinách. Bohužel nám chvíli trvalo, než jsme usnesení získali, proto jsme nemohli reagovat hned. Vyjadřovat se k neúlné zprávě ČTK postrádalo smysl.
Na závěr: netvrdíme, že náš návrh zákona je geniální. I když bude posléze přijat vládní návrh zákona (je otázkou, zda tento bude vystaven k veřejné diskusi), podaří se neuvěřitelné - bude přijat o dva roky dříve, než bylo původně plánováno.
Tak tolik jsem měla na srdci. Jitka Pavlonová za SPIS