Mechanické inprintery nepoužívají ani při výpadku elektronických terminálů. Aspoň jsem to při výpadku nezažil, vždy mi před nákupem oznámili, že kartou platit nemůžu. Embos je dnes prakticky k ničemu.
A IMHO je to docela nebezbečné. Z tohoto důvodu mám pouze elektronickou kartu, embosovanou mi kdysi ukradli a tři dny jsem se klepal jestli mi někdo nevyluxuje účet (Inetbanka tenkrát ještě nebyla a byl pátek večer...). Rozlišujme ale u elektronických karet ještě jednu ZÁSADNÍ věc - zda je nutný pin nebo stačí podpis. Nejsem paranoik, ale do karty, kde můžu platit pouze podpisem bych nešel (IMO VISA electron). Naštěstí mají u GE Maestro a tam musím pin zadat, na podpis to nejde. Sice bych asi byl nahranej, kdyby terminály nejely, ale kdy se mi to stane, že.....
Ani PIN vás neochrání, pokud ho terminál neumí, stačí obchodníkovi podpis. A i tak je to s ověřováním nějaké podivné: kartu mám běžně zamčenou pro eCommerce (eBanka to umí) a předpokládal jsem, že se to vztahuje na všechny platby, u nichž není možno ověřit podpis nebo PIN. Ovšem v létě jsem projel po dálnicích napříč celou Francii, mýtné jsem platil kartou a za celou dobu si nikdo nic neověřoval: prostě jsem dal kartu frantíkovi v budce, ten mi ji vrátil s účtenkou, já jel dál a po dvou-třech dnech mi na účtu naskočila blokace.
Od té doby mám o zabezpečení karet, ať už s PINem nebo bez něj, hodně nízké mínění. Možná by bylo zajímavé zjistit, co by se stalo, kdybych ty platby reklamoval (nemají přece žádný doklad, že jsem platil skutečně já), ale na druhou stranu to mýtné bylo naúčtované oprávněně a já přece jen nemám žaludek na to, abych reklamoval platby, kterou jsem opravdu uskutečnil.
U mýtného mají kameru, takže mají záznam celé transakce, vč. auta, SPZ (RZ), takže si dovoluji tvrdit, že jsou schopni poměrně přesně identifikovat toho, kdo tu kartu platil.K dyž se to spojí se záznamy dalších transakcí karty např. z pump (kde také evidují SPZ (RZ), kde se podepíšete/zadáte PIN, myslím, že by VISA/MC/AMEX (podle toho, od koho máte kartu) poměrně pohodlně dokázali, kdo s tou kartou platil. IMHO na to, jaké částky se na mýtném platí a na to, kolik transakcí musejí udělat, mi to přijde odpovídající.
Ale, jak píšete, nestojí to za to... :-)
Nezalezi na obchodnikovi, nebo terminalu, ale pravidlech asociaci, kdy se PIN vyzaduje a kdy ne. Obecne vzato se PIN dava vzdy pri platbe Maestro kartou a cipovou kartou.
Pin zadáte těžko, pokud terminál čipy neumí. Stále ještě je takových dost. Nepamatuju se například, že bych někdy zadával PIN třeba u benzínové pumpy, ti prostě mají starší terminály a pokud je k tomu někdo nedokope, měnit je nebudou.
Ostatně od čeho myslíte, že máte na kartě proužek s podpisem?
Na Dálném východě je podpisový vzor jen pro okrasu. Za posledních 9 měsíců mi nikdy nikdo podpis nekontroloval - pokladní přečte kartu, vrátí a až pak si nechá podepsat částku - ať už na papíře, nebo dotykovém displeji.
To je ovšem problém toho obchodníka: pokud podpis viditelně nesouhlasí a já prohlásím, že to není mnou uskutečněná platba, je výsledek případné reklamace celkem jasný (i když to bude nějaký ten týden trvat; jednou, když se mi obchodník pokusil neoprávněně uplatnit jednu platbu dvakrát, vrátily se mi peníze až po půldruhém měsíci).
Já tím ale chtěl říct něco jiného - pokud by čipové karty VŽDY vyžadovaly PIN, jak se snažil tvrdit předřečník, byl by na nich proužek s podpisem (a vlastně i magnetický proužek) celkem na nic. Tyhle věci tam jsou právě pro starší typy terminálů, které čipy dosud neumí.
...což byla největší sranda když jsem jednou takhle večer natankoval plnou nádrž nafty u Essa ve Hloubětíně a pak zjistil, že jim terminál odmítá sežrat moji embossovanou Visu od eBanky. Tehdy to dopadlo tak, že jsem jim tam musel nechat mobil a dojet do Ikey na Černém mostě k bankomatu, z něj vybrat peníze a zaplatit hotově. Samozřejmě bankomat neměl nejmenší problém, peníze na kontě byly a karetní centrum fungovalo. A samozřejmě to bylo ve chvíli, kdy jsem dost pospíchal a těch osm kilometrů navíc mi udělalo v harmonogramu docela bordel.
Do té doby jsem si také myslel, že při výpadku je tu imprinter nebo alespoň možnost ověřit kartu telefonicky. Bohužel při mém následném pokusu stěžovat si u eBanky, jakožto vydavatele mé karty, jsem se dozvěděl, že tomu tak není a že bych měl nosit s sebou ekvivalentní hotovost, což v tomto případě dělalo něco kolem patnácti stovek...
špatný postup. jako zákazník MasterCard nebo VISA máte svá práva a mezi ně patří povinnost obchodníka přijímat platby při výpadku elektronického systému pomocí imprinteru. vaše banka s tím nemá nic společného, to spíš banka obchodníka, který platbu nepřijal. stěžovat jste si měl MasterCard nebo VISA. obchodník, který opakovaně krátí na právech své zákazníky může přijít o licenci.
Pán je nainvní. Opakovaně se mi stalo v nejmenovaném obchodním řetězci, že při výpadku terminálů nebyli schopni platbu embosovanou kartou přijmout. Imprinter pro ně byl sprosté slovo a žehlička nějaká domácí potřeba pro hospodyňky. Zvlášť v situaci, kdy jedu z ciziny z letiště a v peněžence pouze dolary a platební kartu to docela nepotěší.
Samozřejmě následovala stížnost (opakovaná). U MasterCard měli možnost dostát slovu a obchodnímu řetězci sebrat licenci (a tím se připravit na provizích z plateb) a nebo se na toho blbečka, co akorát pitomě prudí, vy*at. Co myslíte, jak to dopadlo?
Taky jsem si to myslel a toho pumpaře jsem o to žádal. Bohužel bezvýsledně - a naftu z nádrže budu dostávat těžko, že. Samozřejmě u nich už od té doby netankuju.
To znamená že budete mít možná problém v některých hotelech v zahraničí (ve Státech zcela určitě). Tady jsem se s tím určitě 5 let nazpátek vůbec nesetkal.