Jízdenky v PID mají pásmovou a časovou platnost, nejsou na konkrétní spoj. Takže „po čase řádného odjezdu“ nemá žádný význam. (To, že u ČD nejde koupit jízdenky a místenky na zpožděný spoj po době pravidelného odjezdu , je nešikovné.)
Představte si, že máte kupon pro pásma P+B+0, nastoupíte ve Vršovicích do vlaku, který si přivezl z hlaváku 10 minut zpoždění. Koupíte si v Lítačce jízdenku ze Zbraslavi a Lítačka vám automaticky nastaví začátek platnosti na 10 minut po pravidelném odjezdu ze Zbraslavi. Než vlak na Zbraslav odjede, tak stáhne zpoždění o 5 minut. Takže v okamžiku odjezdu vlaku ze Zbraslavi nemáte platnou jízdenku, protože pražský kupon už vám neplatí a jednorázová jízdenka začne platit až za 5 minut.
Nebo je to vlak, který jede skrz hlavák, kde má pobyt patnáct minut. Vlak má zpoždění 10 minut. Koupíte si jízdenku dřív, než vlak z hlaváku odjede (třeba někdo, kdo nemá žádný kupon, si koupí jízdenku 5 minut před pravidelným odjezdem vlaku). Jízdenka bude mít platnost 10 minut po pravidelném odjezdu, protože se to řídí zpožděním v okamžiku nákupu a Lítačka ani neumí zohlednit, že během toho pobytu na hlaváku se zpoždění asi zkrátí. No a pak vlak odjede včas (protože jen zkrátil pobyt) a vy jedete bez platné jízdenky.
To je vas jen vas nazor. Jiny cestujici muze mit jiny nazor - treba nechce platit za to, ze pul hodiny mrzne na zastavce pri cekani na opozdeny spoj, kdyz jeho cesta trva hodinu a ctvrt a doklad plati hodinu a pul... a cesty tohoto typu nejsou po Praze zas tak nic neobvykleho - treba z Radotina nekam do Kunratic se pres tu hodinu cesty v MHD dostanete vcelku snadno. Vy zjevne zijete v nejakem bludu, ze kdyz vam tramvaj kousek od baraku projede co pet minut, tak to tak maji vsude. Omyl, nekde jsou ty intervaly i pulhodinove, nekde i hodinove - a porad je rec jen o Praze.
Soucasne je treba splnit podminku, ze do vozidla se nastupuje s platnym dokladem, nebo tento se musi bezprostredne po nastupu oznacit v prislusnem zarizeni. Ono jasne, ledacos "jde technicky vyresit", treba ten elektronicky v predstihu koupeny doklad "oznacit" s vyuzitim NFC tagu - otazkou ale vzdycky je, co to bude stat. Plosne nasazeni nejake novinky v odbavovani cestujicich znamena, ze tomu musite prizpusobit vsechny vozidla - coz jednak sezere nejaky cas, ale take finance.
Ohledně zpoždění by bylo fajn, kdyby nejprve opravili chybu, kdy se při nákupu jízdenky z vyhledaného spoje odvozuje začátek platnosti jízdenky od času se zpožděním a ne od času podle jízdního řádu.
Nechtěl bych vidět tu diskusi s revizorem, nebo průvodčím, kterému bych vysvětloval, že mám ještě neplatnou jízdenku kvůli chybě v aplikaci. Obzvlášť „vtipné“ je to v situaci, kdy má vlak někde třeba desetiminutový pobyt kvůli křižování, takže původně desetiminutové zpoždění stáhne na nulu.
U stanic bez odjezdových panelů by bylo fajn dát QR kód co mě rovnou hodí na virtuální tabuli pokud Lítačku nemám. Pokud ji mám, tak by mohla odkaz převzít a nějak s ním pracovat (zobrazit tabuli, využít informaci kde jsem). Ale ono by to dávalo smysl asi u všech zastávek.
V Praze jsem tak jednou do roka tak nemám přehled, třeba už to existuje. Pro turisty by to mohlo být fajn.
Doba platnosti jízdenky se řídí jízdním řádem. Cestující nemůže platit pokutu za zpoždění, které nezpůsobil.
Tváříte se, že řídit platnost jízdenek jízdním řádem je raketová věda. Všichni ostatní kromě vás to ovšem zvládají už desítky let i s papírovými jízdenkami, dávno před vynálezem chytrých telefonů. Takže opravdu není potřeba vymýšlet nic nového a složitého.
Na draze tohle rozhodne existuje... https://oneticket.cz/
(ale ano, nebrecte, ze tam ten listek stoji vic :-) )
"Všechny jízdenky" je velmi široký pojem. Jen v rámci PID existuje kromě jízdného PID ještě škála dalších jízdenek, které si ponechala nebo vytvořila města, která integrovala svou dopravu do PID. A třeba Příbram to má opravdu složité. Protože jsou tyto jízdenky většinou výhodnější pro cestující, kteří neopouštějí dané město, bývají silně preferovány. Proto si i spousta uživatelů aplikace Lítačka kupuje jízdenky raději u řidiče. Jenže zapracovat tohle všechno do té aplikace a pak to ještě průběžně udržovat by bylo neskutečné peklo. Bohužel města nejsou schopna se dohodnout ani na společné filosofii takových jízdenek (proto je tam tolik odlišností), natož na cenách. A to jsme pořád jen v PID, každý kraj to má úplně jinak a města v krajích zrovna tak.
na to je vlastne idealni system, ktery tady byl drive a to bylo jednotlive jizdne na dany spoj. tam je to neoddiskutovatelne a clovek bud ma nebo nema oznacenou jizdenku tim spravnym kodem a nikdo nemusi resit zpozdeni.
Proste a jednoduse dokazu si predstavit situaci, kterou maji kdekoliv jinde na svete, ze pri nastupu do dopravniho prostredku pipnete kartu a pri vystupovani pipnete a to same u dalsiho a dalsiho az dojedete na misto, kde pipnete odchod z prostredku. A system na konci casoveho obdobi tedy dne dopocita kolik jste stravili v doprave casu a podle platneho tarifniho radu si strhne penize za projety cas a pasma. Je to jednoduche a efektivni.
OICT ma svuj gitlab. Ale Litacku tam nehledejte. Sice IT na prazskem magistratu ma "vrcholove" pod palcem u asi sest let partaj, co hlasa opensource ve verejne sprave.... ale skutecne otevreneho kodu ve finale moc nenaleznete....
To rozhodne neni univerzalni pravda. V momente, kdy prestupujete v ramci planovane casove platnosti (a to je nutnost u cele rady cest), tak v navaznem spoji uz v pripade zpozdeni listek platit nemusi. Tarif PID mj. rika, ze musite nastupovat s platnym dokladem. Tarif sice rika, ze v pripade zpozdeni doklad uznan byt muze - ale z toho nelze dovozovat, ze uznan byt musi a za vsech okolnosti bude. Aby vase teze mohly byt pravdive, musel by se zmenit tarif PID a lepe popsat ty objektivni priciny, kdy uznan byt musi. O tom se sice obcasne vedou diskuze, ale k zadne zasadni zmene na tomto poli jaksi nedoslo...
To reportování bohužel funguje asi tak nějak podobně jako u Microsoftu. Někam to padá a možná se tím někdo zabývá, možná ne. Těžko říct. Taky jsem hlásil nějaké věci (chyby i feature requesty) a jejich osud neznám. Jako betatestera mě to vůbec nemotivuje se dál snažit.
Není to jako u většiny svobodného softwaru, kde hlášení znamená založení ticketu/issue v nějakém systému (GitHub, GitLab, Bugzilla...) a tam lze sledovat, co se s tím děje, případně to dál komentovat. Všechny veřejné softwary by tohle potřebovaly jako sůl. Jeden takový systém už stát provozuje, nachází se na code.gov.cz a OICT by ho klidně mohl při vývoji Lítačky používat.
Ve vlaku ji můžete použít až o 15 minut dříve, pokud přijede zpožděný spoj.
Viz 4.8. b)
s jízdenkou zakoupenou v e-shopu ČD nebo aplikaci Můj vlak přes vyhledávač spojení je možno nastoupit jízdu nejdříve 15 minut před časem, uvedeným na jízdence jako počátek její platnosti nebo kdykoliv později v první den její platnosti,
Což většinu situací dokáže vyřešit i s rezervou.
To se snadno pise, ale hure implementuje v realnem zivote. Jednoduse proto, ze je to obcas vesteni z kristalove koule. Jednou vam vuz uvizne v kolone, jindy se ta kolona "magicky" rozjede a zpozdeni se zacne kratit, nekdy na zastavce mate dav lidi a stojite na kazde zastavce, co odjezd zdrzi a jindy zas prosvistite pet zastavek, protoze tam zrovna nikdo neni. I to spojeni z vozidla muze vypadnout - to se nestavi s nejakou extra redundanci (protoze by to stalo nesmysl). Nehoda se klidne muze stat par metru pred zastavkou - a vy budete pak nadavat, ze vam aplikace "uz koupila jizdenku", kdyz autobus jeste neprijel. A nebo sice prijel, ale doslo k poruse na vozidle takoveho razu, ze dal v ceste pokracovat nemozno. A samozrejme ne vsude vam za pet minut prijede dalsi spoj, aby se nad tim dalo plosne mavnout rukou...
Snazit se delegovat vse na software v prostredi, kdy sami jeho tvurci bezne delaji chyby (a bere se to jako standard) a jejich software je proste zmetkovity - tak jasne, uz se tesim na to, jak se cestujici hada s dopravcem, kdeze byl problem - zvlast kdyz ty aplikace jsou blackbox, do ktereho nevidite. Jak by se rozlisovala situace, kdy pochybeni je skutecne na strane cestujiciho a kdy na strane dopravce? Lidi, co maji jizdu nacerno jako sport je take pomerne dost. A protoze holt zijeme v Cesku, kde spousta lidi ma potrebu "neco ojebat", musi i ta aplikace s timhle chovanim chtenechte pocitat.
Nekdy je proste lepsi nespolehat na "genialitu" panu programatoru, co take nezvladnou domyslet vsechny okolnosti.
Jiste, cestujici jsou s tim nadmiru spokojeni... akorat ze vubec :-) To je zase videt ta vase asocialnost, kdy holt na zaklade vasi ochoty se hadat si v hlave projektujete, ze kazdy se s tim revizorem dohadovat chce a bude. V realu se na tyhle extremy vetsina lidi proste vykasle a radsi si koupi dalsi listek.
Kdyz si ten tarif prectete poradne, tak tam jsou i mnohem lepsi veci... jakoze treba cestujici je sam odpovedny za to, ze jeho mobilni komunikacni zarizeni je po celou dobu jizdy nebo v momente provadeni prepravni kontroly funkcni... preju hodne stesti.... takze kdyz treba kvuli chybe v systemu nebo nepovedene aktualizaci spadne aplikace, je to problem cestujiciho :-) To bezny uzivatel trivialne vysvetli... tak nejak taky jakoze vubec.