Normálně se české online obchody snažím používat co nejméně, protože s nimi mám špatné zkušenosti (především s jejich chápáním slov „skladem“ a „ihned“). Většinou je používám jen k tomu, abych zjistil, kolik přibližně stojí daný výrobek v normálním obchodě (kam si ho pak jdu koupit). V tomto případě byl ale rozdíl ceny tak markantní (dokonce o 7000 korun méně než cena téhož kompletu v Datartu!), že jsem se odhodlal k nákupu. Jako opatrný člověk jsem se nejdříve podíval na informace o tomto obchodě a s překvapením zjistil, že to není český obchod!
Na tomto místě je evidentně nutné, abych uvedl odkaz. Nuže tedy, jde o obchod Pixmania, já od něj za reklamu nic nedostal a netvrdím, že tam úplně všechno je o tolik lacinější než v našich obchodech.
Je to obchod sídlící ve Francii, který sice má své stránky v mnoha evropských jazykových mutacích, ale to nic nemění na tom, že nemá českou pobočku ani české sídlo, a pokud budete chtít zboží reklamovat, musíte ohledně toho komunikovat s cizinci a v nejhorším případě jim posílat zboží zpátky. Pročetl jsem na jeho stránkách všechno, co jsem mohl, vyhledal názory zákazníků na nejrůznějších českých fórech a na základě toho došel k názoru, že to risknu.
Na celý nákup jsem celkem spěchal (chtěl jsem to mít odbyto před stěhováním), a protože jsem neměl o víkendu na kartě dostatečný platební limit, zaplatil mi nákup kamarád ze své karty. Když mi druhý den (v pondělí) přišla žádost, abych dodal kopii svého občanského průkazu a vysvětlil nesrovnatelnosti, došlo mi, že toto nebude správná cesta. Limit jsem již měl navýšen, takže jsem objednal znovu na svou kartu a pomocí formuláře na stránce vložil vysvětlující dopis, žádost o storno první objednávky a dotaz, jak je to s tím občanským průkazem. A tím se dostáváme k pointě glosy:
Za necelou půlhodinu mi slečna ze zákaznické podpory Pixmania zavolala na mobil. Nevím, z jaké země volala (číslo se nezobrazilo), ale mluvila slovensky, všechno mi vysvětlila a ujistila mě, že to bude v pořádku. Druhý den bylo zboží odesláno kurýrem z Francie (já mohl přes web sledovat, kde přesně balíček zrovna je) a za tři dny mi dorazilo domů – tj. přesně ve lhůtě, jaká byla uváděna při objednávce. Cena byla skutečně tak výhodná, jak bylo inzerováno, faktura byla přiložena a clo jsem neplatil, protože přece „máme tu Evropskou unii“ (EU).
A tahle zkušenost je pro mě vlastně prvním příkladem toho, že mé osobě vstup do EU nějak pomohl. Nákup na Pixmanii může mít pro leckoho své mouchy (například občasná absence českých manuálů nebo poněkud kostrbatý způsob reklamace), ale hlavní je, že všechny tyto potenciální háčky jsou podle pravdy popsány v jejich FAQ, a je na vás, jestli do toho jdete nebo ne. A pokud do toho jdete, všechno funguje tak, jak vám bylo slíbeno. Já do toho šel a mám docela radost, že teď konečně budou moci špatní čeští online obchodníci zkrachovat a být nahrazeni lepšími online obchodníky z EU. Už aby to bylo.